Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Musiktraditioner - Sida 1 av 1

Var är svänget? - En undersökning av hur afrokubanska musiktraditioner kommer till uttryck i Ñico Rojas musik

The purpose of this study has been to examine how Afro-Cuban musical traditions and concepts are integrated in compositions for solo guitar by the Cuban guitarist and composer Ñico Rojas and how this can be expressed in the performance of his music by a classical guitarist. For this purpose a guide to Rojas music, which is included in this report, was written based on literature about Afro-Cuban music. Then a classical guitarist learned to play a piece by Rojas with help from the written guide. The result was examined using recordings of the guitarist's interpretations and an interview with him. The conclusion is that different aspects of the Afro Cuban musical tradition are present in Rojas? music, but that the concept of the clave was the most useful aspect for the classical guitarist that interpreted the music of Ñico Rojas in this study..

Maasai-folkets sång- och dansinlärning : En MFS-studie om hur barn i maasaifolket lär sig musiktraditionerna

The purpose of this study is to examine how the children in the Maasai villages in Tanzania are learning the Maasai?s musictraditions and ngoma. What is the importance of the school compared with the family?Tanzania has an old tradition of ngoma of many different cultures. The Maasai?s are a nomadic people and have traditions of their own.To get answers for the purpose of this study, these questions have been formed:How do the children learn the Maasai?s musictraditions?When do the children learn the Maasai?s musictraditions and start to practise them?What role and significance do the school have when it comes to teaching the Maasai?s musictraditions?For this study I have interviewed three informants who have good knowledge about the Maasai?s and their traditions.

Svensk folkmusik blir svensk världsmusik : Ideologi i förändring under 1970-talet.

AbstractKarin Eriksson: Svensk folkmusik blir svensk världsmusik ? Ideologi i förändring under 1970-­tal. Uppsala universitet: Institutionen för musikvetenskap, uppsats för 80 p, 2005.1970-talet var en omvälvande tid inom svenskt musikliv. Tidsandan var starkt färgad av framtidstro, kreativitet och experimentlusta när den svenska folkmusikvågen svepte över landet. Undersökningen söker svar på När och hur svensk folkmusik blev en del av svensk världsmusik.

Musiken som kompositör och regissör : En studie i hur äldre musiktraditioner verkar i nuet

Musiken som kompositör och regissör är en uppsats om hur vi som utövande sångare och kompositörer omedvetet verkar i en tradition som har sina rötter i en kompositionsteknik och estetik som hade sin storhetstid för tre till fyrahundra år sedan, nämligen affektläran.Som bas för min undersökning ligger min egen komposition, operan ?Post office?, med ettlibretto baserat på Charles Bukowskis roman med samma namn. Operan är komponerad utan att jag hade någon som helst kännedom om affektläran, och jag ställer därför frågan om jagomedvetet har komponerat utifrån en tradition som går tillbaka till 1600- och 1700-talet. Jaghar använt mig av en analysmetod där jag väljer ut vissa stycken ur operan, vilka sedan haranalyserats textligt och musikaliskt utifrån affektlärans tekniker. Jag har även med hjälp av en observation av ett antal sångare, som fått framföra delar av min opera, undersökt om det retoriskt-gestiska agerandet i barockens opera omedvetet kan leva kvar hos dagens sångare.