Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Motorstyrsystem - Sida 1 av 1

Förbättrad granskningsprocess vid utveckling av motorstyrsystem

I takt med att fler motortyper skapas och att kraven på dessa motorer ökar i och med hårdare lagkrav på emissioner så ökar också gruppernas arbetsbelastning. Mycket av arbetet hamnar på grupperna med kalibreringsansvar då det är parametrarna som dessa grupper kalibrerar som delvis styr hur mycket emissioner som släpps ut. Fokus i denna rapport ligger på en delav de grupper som är inblandade i den granskning som sker av parametrarna som kalibreras. Examensarbetet är uppfört eftersom vissa problem med granskningsprocessen har identifierats. Dessa problem grundar sig i bristande kommunikation och kvalitet och mer detaljerat i försenade leveranser och förändringar av parametervärden.

Utveckling av ingångsinterface till tändstyrenheter för naturgas- och biogasmotorer

SEM AB utvecklar och tillverkar tändstyrenheter för förbränningsmotorer, bland annat naturgas- och biogasmotorer. Tändstyrenheterna styr själva tändförloppet när de får en triggsignal från Motorstyrsystemet (ECU). På grund av att enheterna används tillsammans med flera olika Motorstyrsystem måste de anpassas for olika signaltyper och cylinderantal. Anpassningar av både mjukvaran och hårdvaran måste göras och detta kräver tid och resurser för utvecklarna på SEM.Syftet med detta arbete är att utveckla ett ingångsinterface till tändstyrenheterna som möjliggör att de kan anpassas på ett enklare sätt. För att minimera antalet komponenter i tändstyrenheterna ska även funktioner som realiseras med diskreta komponenter, om möjligt, integreras i ingångsinterfacet.En lämplig programmerbar krets för detta ändamål har valts.

Metod för hantering av kalibrerparametrar för styrsystem

Utvecklingen av Motorstyrsystem på Scania CV AB är en komplicerad process där hård- och mjukvara kombineras i en färdig enhet för användning i de lastbilar som företaget producerar. Styrsystemet består bland annat av en datasats med en mängd parametrar som styr olika typer av funktionalitet. Parametrarna måste vid utvecklingen av en ny motor först kalibreras med korrekta värden och därefter måste dessa värden granskas för att kvaliteten på produkten ska kunna säkerställas. I dagsläget saknas ett standardiserat arbetssätt för hur kalibrering och granskning ska gå till på de grupper som är inblandade.Studien syftade till att kartlägga hur arbetet med kalibrering och granskning går till samt att om möjligt utveckla denna arbetsprocess för att uppnå en högre grad av kvalitetssäkring. Vad gäller processkartläggningen förekommer både skillnader och likheter mellan de, i processen, inblandade grupperna.

Simulator med fordonsdynamik i ett motorstyrsystem

Klimatfrågan har ökat intresset för förnyelsebar energi inom både elproduktions- och transportsektorn. Från elproduktionens sida är vindkraft den teknik som växer snabbast. När vindkraft inkluderas i elkraftsystemet medför det att intermittens uppstår på elproduktionssidan. För transportsektorn har det diskuterats mycket kring elektrifiering av personbilen, som skulle kunna bli både ett miljövänligt (om elproduktionen kommer från förnyelsebar energi) alternativ till dagens konventionella bilar och ett sätt att reglera elproduktionen då en stor andel vindkraftsturbiner adderas till elproduktionssystemet. Syftet med detta examensarbete är att undersöka och analysera påverkan på den elektriska lastprofilen på grund av plug-in hybrid elektriska fordon (PHEVs) och effekten av en sådan förändrad last på produktionen i ett elsystem bestående av termiska anläggningar och vindanläggningar.