Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Mediegestaltning - Sida 1 av 1

Könsstereotyper i reklam, Gender stereotypes in commercials : En analys av genus i ICAs och H&Ms reklam, gender analysis of the commercials from ICA and H&M

We are constantly being fed information. Everything and everyone we come into contact with may somehow make a new impression on us, whether we are aware of it or not. One of the ways that people in today?s society in Sweden are being given information is via different types of media, for example through commercials. Whether it?s a video clip or a still-frame picture, a commercial is an effective way for a company to reach out to potential customers.However, it is not only the messages or signals that may appear obvious that these companies send out when advertising with commercials.

Den brinnande frågan : En kvantitativ studie om Aftonbladet och Expressens rapportering om bengaliska eldar

Idrott bidrar till välbefinnande och för med sig många positiva effekter på människor. Dock har idrotten även en baksida där fotbollen är speciellt drabbad av ordningsstörningar i form av slagsmål, hot och antändning av bengaliska eldar.Medier uppmärksammar och rapporterar om fotbollens problemområden och det går att läsa om dessa ordningsstörningar i kvällstidningarna.Denna uppsats syftar till att undersöka i vilken utsträckning kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen rapporterar om bengaliska eldar i samband med allsvensk fotboll samt vad som är utmärkande i rapporteringen. Genom en kvantitativ innehållsanalys har studien sökt svar på vad som kännetecknar rapporteringen av bengaler i de båda tidningarna.Uppsatsen teoretiska ramverk består av tidigare presenterad forskning samt tre teorier med fokus på gestaltning och framställning. De tre teorierna är gestaltningsteorin (framing), kognitiva scheman och attributdagordning. Uppsatsens syfte samt frågeställningar tar avstamp i dessa tre teorier.För att genomföra en kvantitativ undersökning samlades 98 stycken artiklar in och kodades i ett kodschema i SPSS.

Att gestalta en mördare : En studie om mediernas gestaltning av Thomas Quick

Media has a big actuating power over the public opinion. The image of reality that media choose to reproduce will affect the recipient view of reality. The case about Thomas Quick and its associated news coverage has been used as an example to illustrate the problematization regarding media imag-es and media framing attempt. The purpose of this essay was to illuminate how daily and evening newspapers works with various framing methods.The theoretical framework for this essay will discuss the media framing theory and its ramification attribute framing theory. This laid the foundation for the research question.

"När jag blir arg brukar jag kalla det för bastuklubbar" : En studie om kvinnor, ledarskap och maktstrukturer inom kulturprojekt

Sverige har internationellt sett ett mycket gott anseende som ett demokratiskt och jämställt land. Större sociala och ekonomiska klyftor mellan folkgrupper är inte något man accepterar här och nästan lika stor del kvinnor som män har egen inkomst och yrkesarbetar. Till skillnad från många andra länder så har svenska kvinnor överlag högre utbildningar än svenska män.Men, det är snarare norm än undantag att mannen är den i vårt samhälle som tjänar mest och oftare innehar chefs- och ledarepositioner. Fler kvinnor arbetar deltid än män, och tre fjärdedelar av dem som arbetar som vikarier är kvinnor. När det gäller löneskillnader så är dessa störst på chefsnivå och genomgående så har kvinnor inte lika hög lön som män för samma arbete och endast 24 procent av landets chefer är kvinnor.