Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Marknadsintressen - Sida 1 av 1

Gratistidningar -Ett utbrett fenomen, Varför?

Uppsatsen syftar till att utifrån både ett producentperspektiv och ett konsumentperspektiv undersöka och belysa tänkbara anledningar till att gratistidningar har blivit ett utbrett fenomen. Primärdata har samlats in med hjälp av följande metoder: 1. En enkätundersökning kring gratistidningskonsumenter. 2. Genomläsning av gratistidningar samt observationer av gratistidningsutgivares konkurrenspräglade distributionsbeteende.

Det konkurrenskraftiga subjektet : -En analys av Allians för Sveriges skolpolitik

Inför riksdagsvalet 2006 uttryckte Allians för Sverige sitt missnöje mot den dåvarande Socialdemokratiska regeringens skolpolitik. Alliansen, det vill säga de fyra borgerliga partierna, stod då i opposition till den Socialdemokratiska regeringen och påvisade att deras politik skulle verka för en mer hållbar skolpolitik för kunskap och ordning i skolan.  Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka föreställning om kunskap och det lärande subjektet i grundskolan det vill säga eleven, som finns i de delar av Allians för Sveriges dokument som behandlar skolfrågor. För att belysa bakgrund och historisk kontext används två perspektiv på skola och utbildning; ett kollektivt och ett individuellt. I Allians för Sveriges skolpolitik märks spänningar mellan dessa perspektiv vilket får konsekvenser för synen på kunskap och subjekt. Frågeställningarna handlar om vad som görs önskvärt respektive problematiskt hos framtida medborgare/elever i Allians för Sveriges skolpolitik.