Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Livsmedelshandlare - Sida 1 av 1

Vilken reklamkanal av annonsering, direktreklam, tv- och radioreklam skapar störst uppmärksamhet och intresse hos singelhushållen i en medelstor stad, där avsändaren är en livsmedelshandlare?

Bakgrunden till följande rapport var att vi ville undersöka vad singelhushåll i en medelstor stad anser om reklam, samt vilken reklamkanal av radio, tv, direktreklam och annonser som skapar störst intresse och uppmärksamhet hos dem som målgrupp. För att kunna undersöka målgruppen singelhushåll utformades följande frågeställning: ?Vilken reklamkanal av annonsering, direktreklam, tv- och radioreklam skapar störst uppmärksamhet och intresse hos singelhushållen i en medelstor stad, där avsändaren är en Livsmedelshandlare?? Undersökningen var för oss relevant eftersom det tidigare inte utförts någon undersökning av denna målgrupp och för att singelhushållen idag växer i antal. Teorierna som användes i denna rapport handlade om hur företag med hjälp av marknadskommunikation kan nå ut till sina konsumenter. Det står om vad reklam är och i vilka kanaler den kan förmedlas.

Avreglering av alkoholmonopolet : Livsmedelshandlarnas perspektiv

Sverige är idag ett av få länder som fortfarande har kvar ett alkoholmonopol. När Sverige gick med i EU startade en diskussion kring det monopol som Systembolaget har, vilket än idag är aktuellt i flera avseenden. Författarna blev intresserade av ämnet när det offentliggjordes att apotek samt järnvägsmonopolen i Sverige är på väg att avvecklas. Den fråga som ansågs vara aktuell för den egna uppsatsen, var att undersöka hur de lokala livsmedelshandlarna i Karlstad ställer sig till en eventuell avreglering av alkoholmonopolet. Vidare valde författarna att undersöka de kringliggande faktorerna som skulle spela in på en eventuell konkurrens situation, vilket i detta fall var den idag ensamma aktörer Systembolaget, samt Karlstad Kommun då de fick agera talesperson för de förordningar och bestämmelser som i dagsläget finns.