Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Kvalitetsprinciper - Sida 1 av 1

Mot en hållbar turism - med hjälp av befintliga kvalitetsprinciper

Hållbar turism anses främst vara småskalig och naturnära och ses gärna ur ett lokalt perspektiv. Kvalitet på turism anses också den vara kopplad till den lokala ?naturliga? miljön på platsen varför det påstås att den lokala synen på kvalitet förstärker den hållbara turismens lokala förankring. Principer för TQM kan möjligen bidra till ett förbättrat arbete med hållbar turism bland annat genom dess fokusering på processer, engagemang, allas delaktighet och ständiga förbättringar..

En studie i kodkvalitet vid applikationsutveckling för Android

De senaste åren har en ny form av mjukvaruprodukt vuxit fram, nämligen denmobila applikationen till smarta telefoner med operativsystemen Android och iOS.En del applikationsprojekt blir kampanjer på några veckor medan en del blir långlivadeapplikationer som lever över flera år.Jag har själv arbetat med applikationer som har mer än ett år gammal kodbas. Förutvecklare är det lätt att vara noggranna med enhetstester och designval i börjanav ett projekt, men när fler personer deltar och kodbasen växer blir det lätt dåligkodhygien.Mitt fokusområde för den här rapporten handlar om vad Android-programmerarekan göra för att bibehålla god kodkvalitet över ett långlivat Androidprojekt. Hur brafungerar tidigare kända Kvalitetsprinciper och utvecklingsprocesser? Arbetet ärbaserat på en intervjustudie med svenska utvecklare inom mobilbranschen..

Problemidentifiering och idéuppsnappning i kvalitetsarbetet - en undersökning av fortlöpande kvalitetsförbättring i butikskedjor

I retailbranschen krävs ett fokus på detaljer, och med snabba förändringar som en dominerande faktor, behöver dessa detaljer ständigt kvalitetsförbättras. I den allt hårdnande konkurrensen behövs ledare och medarbetare som ständigt tänker på organisationens behov. Problemet för detaljhandelns centraliserade butikskedjor kan vara att lyckas förankra förändring och kvalitetsförbättring för butiken i alla delar av företaget. Uppsatsen underbyggs av ett antagande att ett större fokus krävs på en initial fas i kvalitetsarbetet som vi har benämnt identifieringsfasen. Uppsatsens har ett ledningsperspektiv och syftet är att se hur retailföretag interorganisatoriskt kan bli bättre på att identifiera problem och tillvarata idéer i butiken, för att kontinuerligt kunna kvalitetsförbättra för hela butikskedjan.