Sök:

Sökresultat:

7 Uppsatser om Kundorderpunkt - Sida 1 av 1

Terms and conditions (villkor för orderläggning) : En fallstudie på Ericsson AB i Gävle

This final thesis was performed at Ericsson in Gävle between April and June of 2008. Ericsson is a world leading manufacturer of radio base stations (RBS), which handles mobile phone traffic with 2G and 3G technology. The main purpose of this study is to examine if two different types of products (RBS and site material) should have different terms and conditions, today the terms and conditions are the same for both types. During the course of our study we have tried to think of the terms reliability, validity and generalization. The intention in doing that was to keep the thesis at a high academic level. To name an example of this we have tried to keep our minds at an objective level during the interviews and informal conversations.

EFFEKTIVISERING AV INKÖPSPROCESSEN VID KUNDORDERDRIVEN TILLVERKNING

SammanfattningSyfte- Syftet med studien är att undersöka vilka utmaningar som finns inom inköpsprocessen i företag med en kundorderdriven tillverkning och hur dessa utmaningar kan hanteras för att uppnå ökad effektivitet.Metod och genomförande ? För att uppfylla syftet har en fallstudie på Lidan Marine i Lidköping utförts. Genom observationer och intervjuer på fallföretaget har empiri samlats in för att parallellt analyserats med studiens teoretiska ramverk. Utifrån en analys har sedan studiens resultat utformats.Bakgrund ? Ett företag med en kundorderdriven tillverkning kännetecknas av otillgängliga buffertar och lager som kan fånga upp variationer och brister i materialflödet.

Hur ska vi klara volymökningen?: en fallstudie vid
Mekanotjänst i Söderhamn AB

Mekanotjänst i Söderhamn AB är en uppdragstillverkare som ingår i Mekanotjänst industrier. Företaget är specialiserat på produktion av mekaniska produkter främst ur tunnplåt. Det pågår en utveckling inom företaget som är styrd av efterfrågan. Utvecklingen innebär en ökad förädling genom monteringsarbete. Två nya Ericssonprodukter, POWER SUPPLY SUBRACK och SUBRACK AMM 6p ska börja tillverkas i höga volymer vid Mekanotjänst i Söderhamn AB.

Kundorderstyrd tillverkning ? Påverkande faktorer, förutsättningar och problem : En övergripande studie om hur små och medelstora företag flyttar kundorderpunkten och går mot mer kundanpassning.

This study presents a holistic view of which factors small and medium-sized enterprises (SMEs) have to consider, in moving their customer order decoupling point (CODP) further from the customer, thereby becoming more customized. The study also investigate whether SMEs and larger enterprises differ in the strategic questions relating to what influences an enterprise to become more customized, which prerequisites are required and which problems enterprises should anticipate and prepare for. These questions are important, given that strategic change is challenging, and can take considerable time to accomplish; it therefore needs to be based on the right decisions. This study is motivated by the fact that the markets SMEs are selling to tend to become more and more complex and harder to anticipate. Increased globalisation and use of IT and ICT have lead to greater uncertainty in customer demand.

Upprättande av kundorderpunkt : En analys och flödesförbättring

Car-O-Liner i Kungsör är en komplett tillverkare av reparationssystem för krockskadade fordon, vars produktion hindras av okontrollerade lager. Företaget har förhoppningen om att en frikopplingspunkt skulle kunna bidra till en mer kontrollerad produktion, och därigenom nå en högre leveransprecision. Frikopplingspunkten är tänkt att upprättas i form utav en supermarket, och examensarbetet syftar därför till att undersöka möjligheterna till ett upprättande utav en supermarket samt att föreslå en lämplig återfyllnadsmetodik. Målsättningen är att presentera ett nytt materialhanteringskoncept som effektiviserar och framförallt förenklar produktionen, med förhoppning att samtidigt göra verksamheten mer flexibel och därigenom höja leveranssäkerheten.Fokus för projektet ligger på produktionsgrupperna Bänkrobot och Detaljrobot som sätter takten för resterande flöden. I produktionsgrupperna har materialhanteringen studerats, och med hjälp av spagettidiagram har rörelsescheman kartlagts.

Ledtidsförkortning vid produktion av kundanpassad robot

Verkstadsföretaget System 3R i Vällingby tillverkar den kundanpassade roboten WorkPartner 1+ sedan september 2011 och önskar sänka ledtiden för tillverkningen. De vill även öka produktionstakten från ca fyra till sex robotar per månad. För att lyckas med detta måste processerna för att ta fram och montera roboten effektiviseras. Fokus för studien är att eliminera slöserier och effektivisera planering, inköp och montering. Under studien kartläggs de olika processerna, därefter analyseras nuläget och slutligen läggs förslag fram på hur dessa processer kan förbättras.

Kundorderstyrning : Möjligheter och konsekvenser för Johnson Pump

Examensarbetet har utförts på Johnson Pump AB i Örebro och behandlar tillverkningen av marina kylvattenpumpar. På den allt mer globala pumpmarknaden har konkurrensen blivit hårdare och Johnson Pump har märkt ökade krav på främst kostnadseffektivitet och leveransprecision. Samtidigt efterfrågas ett brett sortiment. I dagsläget har man dock problem med långa ledtider och höga lagernivåer, varför man på senare tid har ställt frågan om det bästa vore att kundorderstyra tillverkningen inom det marina affärsområdet. Syftet med arbetet är därför att undersöka möjligheterna att övergå till en högre grad av kundorderstyrd produktion och se vilka konsekvenser detta skulle medföra på kostnader och leveransservice.För att det ska bli möjligt för Johnson Pump att tillverka pumphus mot kundorder, måste planeringen bli tydligare och mer strukturerad.