Sök:

Sökresultat:

9 Uppsatser om Kristnande - Sida 1 av 1

Kalmar stads kristnande : En resa genom Mörebygden

Från röstblock till erkänd grupp- en diskursanalytisk studie av Dagens Nyheters och Svenska Dagbladets förmedling av de svarta amerikanernas emancipering mellan 1956 och 1972.

Kungamaktens motiv för att införa kristendom i forntida Norden

Uppsatsens syfte är att ge läsaren en bild av problematiken som uppstår när en ny religion eller rörelse gör sitt intåg i ett land eller område samt vem eller vilka som har någon vinst med en förändring. Syftet är också att ge en bild av de olika metoder som användes till att övertyga människorna om varför de skulle konvertera till religionen eller rörelsen. Den fråga som jag ställer framför allt är hur kristendomen kunde överleva och hur samhällena var styrda på 800- till 1100-talets Sverige.Det centrala i min framställning om de kungliga motiven är att i samtliga motiv ligger en önskan att stärka en svag kungamakt. Kungamakten använde kristendomen till att stärka sin maktposition. Denna stärkta kungamakt ligger i tiden för övergången från ättesamhälle till stats- och klassamhälle.

Kultkontinuitet i Hälsingland

I uppsatsen behandlas vad kultkontinuitet innebär och hur begreppet ska tolkas. Genom en jämförelse av förkristna teofora ortnamn och tidiga kyrkplatser undersöks kultplatskontinuiteten i Hälsingland mellan vikingatidens religion och kristendom. Även landskapets runstenar granskas i syfte att finna kontinuitet mellan religionerna. Den sammantagna slutsatsen är att kultplatskontinuitet med en särskilt begränsad definition inte kan styrkas, utan endast bosättningskontinuitet. Runstenarna däremot uppvisar ett flertal tecken på kultkontinuitet..

Heliga vatten : Vattencentrerad kult och vattnets symbolik under Skandinaviens kristnande

This essay aims to explore continuity in water centric cult within the period of the Christianization of Scandinavia (ca 800-1100 AD) and to understand the changing of symbolism of water in pre-Christian cult and early Christian religion. It has previously been thought that Christian priests took over the old holy wells and renamed them after saint, all to ease the pagan people into a Christian lifestyle. But archaeological evidence shows that the cult at these wells, and other water centric sites, where almost completely abandoned a few hundred years before the Christians came to Scandinavia. The Christians should not have felt the need to transform this tradition since it was only practiced in a very small and supposedly private scale. On the contrary, religious activities at these wells seems to increase with the new religion and perhaps this is explained by Christianity itself.

...de bultades till bättring : till frågan om Sveriges kristnande

The written sources concerning the process of christianization in Sweden has for a long time been limited to two main texts, Rimberts vita of St. Ansgarius and Adam of Bremen´s History of the bishops of Hamburg. This is due to a rigid source criticism in the beginning of the 20th century, which put other material ? in particular the norse sagas ? out of consideration. The last twenty years however, new questions have been raised concerning the christianization, partly because of new archaeological findings, new interpretations of the significance of runic stones and the recent debate about the formation of the Swedish medieval kingdom.

Extreme Village Makeover : En studie om religionsskiftets betydelse för byarna Kyrkheddinge och Fjälkinge.

This essay revolves around the Christianisation of the Danish kingdom during the middle ages. Issues like; the length of the Christianisation process and the influence it had on thevillages? structural appearance in the Danish kingdom. A special case study of the villages Kyrkheddinge and Fjälkinge, Scania, is an essential part of the essay. Through writtenmaterial and excavation reports from the both villages the study enlightens the structural appearance of the village and the hierarchy of the farms in the village.

Ragnarök och den nya tiden : en undersökning av medeltida bildmotiv från Hälsingland

Den här uppsatsen har behandlat de hälsingska bonaderna, Skogbonaden och Överhogdalsbonaderna och deras rika bildvärld. Dessa bonaders tillverkningstid infaller vid kristendomens inträde och begynnande etablering i Norden. Jag har frågat mig om det går att se någon religiös kontinuitet i bonadernas bilder, och har därför studerat dem i ett syfte att söka se spår av anpassningsfenomen såsom ackulturation och synkretism i mötet mellan den fornskandinaviska religionen och kristendomen.Olika forskare ger olika betydelse åt begreppen ackulturation och synkretism. Här har jag valt att arbeta med Anders Hultgårds begrepp där ackulturation avser anpassningsfenomen och inflytande som inte påverkar de centrala delarna av en religion och synkretism avser mer djupgående förändringar som kan ske i ett religionsmöte. Jag gör detta genom att visa exempel på integrering i ett ofta försummat material i Kristnandeprocessen från min egen hemtrakt, Hälsingland.

När världen kom till Föra : om forskningens syn på Ölands kristnande

This paper aims to give an account of, and to discuss the view-points and theories of different researchers on the christianization of Sweden, especially the province of Öland, during the early middle ages. Its purpose is to investigate how, and in what sense, their positions can be said to correspond to what we may know of the historical ?facts?. This will be possible by comparing different points of view with a study of the development in a single parish. An overall difficulty however, is the nature of the sources relating to the time in question, they are scarce or even non-existent.Part I of the paper consists of an outline of the field of research and the different theories put forward on the subject.

På kungens befallning eller av inre övertygelse : en undersökning av varför vikingatidens människor konverterade

Syftet med uppsatsen är att undersöka om runstensbeståndet i Norge, Danmark och Mälardalen kan säga något om hur dessa områden kristnades. Skillnader mellan de olika områdena i antal runstenar och själva runinskrifternas innehåll tolkas mot bakgrund av den historiska kontext de restes i. Norge och Danmark har relativt få runstenar med kristet budskap och än färre som hänvisar till eskatologiska föreställningar medan Mälardalens runstenars inskrifter påfallande ofta fokuserar på själens öde efter döden. I Norge och Danmark anses allmänt människorna ha konverterat efter påtryckningar från olika kungar. I Mälardalen anses dock kungar med sådan makt att de kunnat framtvinga ett religionsbyte ha saknats under den aktuella tiden.Ett tänkbart scenario som kan förklara dessa skillnader presenteras mot bakgrund av detta.