Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Kontorsmarknad - Sida 1 av 1

Kontorsflytt från Stockholms CBD - En studie om påverkan på kontorsmarknaden

Både storbanker och statliga myndigheter har valt att göra omlokaliseringar av sina verksamheter i Stockholmsområdet. Dessa aktörer har länge haft sina huvudkontor inom Stockholm Central Business District (CBD), men kommer från och med årsskiftet 2013/2014 att samla hela eller delar av sina verksamheter utanför området. Under de kommande fyra åren blir över 210 000 kvadratmeter kontorslokaler lediga, vilket både skapar utmaningar och möjligheter för de berörda fastighetsägarna.Den här studien har tre viktiga utgångspunkter: Faktorerna bakom flytt för banker och myndigheter, hur Stockholms Kontorsmarknad kommer att ändras i fortsättningen och på vilket sätt Stockholms CBD utvecklas när de vakanta kontorslokalerna byggs om.De bakomliggande resonemangen kring besluten om att flytta från området skiljer sig väsentligt åt mellan de intervjuade aktörerna. Den främsta anledningen till att myndigheterna samlar olika verksamhetsdelar i Solna respektive Telefonplan är ekonomiska besparingar. Bankernas främsta anledning är att koncentrera sina verksamheter inom ett geografiskt område.

Strategier för positionering av kontorslokaler

The report aims to examine how property owners position themselves to reach their targetmarket, and which strategies they use when positioning their product. The investigation has beencarried out mainly in the form of a case study in which a number of interviews with Stockholmreal estate companies has been conducted, focusing on commercial property market segment.The interviews have resulted in identification of common and specific strategies among thecompanies. These strategies have been analyzed in the light of the theory by Philip Kotler andKevin Lane Keller, focusing on how an offer should be designed to reach a competitive position.It can be concluded that positioning is a key activity for successfully addressing the targetmarket. Successful positioning mandates three key requirements to be met; determining thecategory to which the offer belongs, identifying similarities and differences compared to thecompetitors and developing a brand mantra. The result of the case study concludes that theproperty companies work similar in many ways.