Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Konstruktionsmetodik - Sida 1 av 1

Nosbits- och provbitssågning vid strängpressning av aluminiumprofiler : Förbättring av metod och utrustning

Rapporten behandlar arbetet med att göra arbetsmiljön vid en aluminiumpress säkrare. Idag sågas mindre bitar nypressad aluminiumprofil på ett sådant sätt att operatören bland annat exponeras för mycket heta spånor.Genom systematisk Konstruktionsmetodik genererades ett antal koncept, dessa utvärderades och en detaljkonstruktion av två koncept genomfördes. Det ena av dessa två innebär att stänga av kylluften underifrån under sågningen medan det andra innebär en mekaniserad lösning med en låda på en vagn, vilken gör en operatörs närvaro onödig.Arbetet bedrevs på Sapa Profiler AB i Finspång och gav insikter i hur konstruktionsarbete på ett tillverkande företag kan gå till. Arbetet var mycket fritt och stort rum har lämnats för kreativa och nyskapande lösningar..

Konstruktion av handhållet lyftverktyg

Tyngdpunkten i arbetet ligger på framtagningen av ett handhållet verktyg för hantering av papphylsor vid Stora Ensos pappersbruk i Grycksbo. Framtagningen av verktyget följer er¬hållen kunskap inom Konstruktionsmetodik och syftar till att förändra dagens arbetssätt och därmed minimera risken för arbetsskador vid den manuella hanteringen av hylsorna. Studier av alternativa lösningar, som skulle kunna skapa gynnsammare förutsättningar för att uppnå målet, har också genomförts. Resultatet, med rekommendationer och underlag för fortsatt arbete, som överlämnas till företaget innehåller följande:- CAD-ritningar i form av en 3D-modell över framtaget verktyg.- Förslag på modifiering av hylshäck för en effektivare hantering.- Förslag på grundläggande förändringar som idag enbart tillämpas i viss utsträckning..

Konstruktion och design av duschredskap

I denna rapport presenteras ett examensarbete som syftar till att ta fram idéer för en användarvänlig produkt, anpassad till dusch- och badrumsmiljöer som gör att äldre och funktionsnedsatta kan klara sig mer självständigt i hemmet. Arbetet har utförts tillsammans med uppdragsgivaren Jörgen Carlsson, produktchef på företaget Macro International AB (Macro) som tillverkar, utvecklar och säljer badrumslösningar med duschar och möbler. Examensarbetet har genomförts på Högskolan i Halmstad under våren 2014 och omfattar 15 högskolepoäng.Målet med projektet var att utifrån ett valt koncept utveckla en prototyp som passar till Macros nuvarande duschsortiment samt ta fram konstruktionsritningar för eventuell tillverkning av produkten. Produkten skulle vara lätt att montera för privatpersoner samt utstråla den känsla, enkelhet, personlighet och spänning som företaget strävar efter i alla sina produkter.Arbetet inleddes med en omfattande marknadsundersökning där tolkningen och resultatet av undersökningen tillsammans med uppdragsgivarens åsikter ledde till ett antal idéer att gå vidare med och utveckla. Två designmetodiker har kombinerats med en Konstruktionsmetodik vilket har lett till ett slutligt resultat av ett duschredskap som kan användas som stöd i Macros duschar ?Skagen? och ?Fjord?.

Malware och injicering i Windows för inbyggda system

Scania är en av världens största tillverkare av lastbilar, bussar och marina motorer och examensarbetet har utförts i syfte att utveckla en ny remmätrigg för att bättre kunna verifiera slitage, livslängd och töjning efter olika testcykler på Poly-V remmar. Riggen skall utföra mätningar enligt standard SAE-J1459 och klara att mäta remlängder mellan 1000-3300 mm. Därtill måste konstruktionen vara utformad enligt gällande säkerhetsföreskrifter och ergonomiska aspekter beaktas.Mätningar av Poly-V remmar sker efter principen att remmen spänns in mellan två remskivor med en kraft på 100 N per ribba.Vid examensarbetets start fanns en äldre mätrigg att tillgå, vilken inte längre är i bruk p.g.a. att den inte uppfyller alla krav för mätprocessen. Den har dock använts i syfte för att identifiera ergonomi- och säkerhetsrisker.

Design och Kalibrering av mätrigg för Poly-V remmar

Scania är en av världens största tillverkare av lastbilar, bussar och marina motorer och examensarbetet har utförts i syfte att utveckla en ny remmätrigg för att bättre kunna verifiera slitage, livslängd och töjning efter olika testcykler på Poly-V remmar. Riggen skall utföra mätningar enligt standard SAE-J1459 och klara att mäta remlängder mellan 1000-3300 mm. Därtill måste konstruktionen vara utformad enligt gällande säkerhetsföreskrifter och ergonomiska aspekter beaktas.Mätningar av Poly-V remmar sker efter principen att remmen spänns in mellan två remskivor med en kraft på 100 N per ribba.Vid examensarbetets start fanns en äldre mätrigg att tillgå, vilken inte längre är i bruk p.g.a. att den inte uppfyller alla krav för mätprocessen. Den har dock använts i syfte för att identifiera ergonomi- och säkerhetsrisker.