Sök:

Sökresultat:

20 Uppsatser om Kolfiber - Sida 1 av 2

Kolfiberförstärkning av stålrör: en studie av effektiv
förankringslängd mellan kolfiber och stål

Många konstruktioner, här i Sverige och utomlands, har under en längre tid stått och presterat efter de givna föresättningar som gällde då de uppfördes. Med tiden har konstruktionens kapacitet eventuellt minskat, samtidigt som dimensioneringsvillkor och ökad last har höjt ribban för vad som anses vara säkert och funktionellt. Detta fenomen, med minskad kapacitet och högre krav, har banat väg för ett helt ämnesområde gällande förstärkning av befintliga konstruktioner. Ramen för det här examensarbetet är att bestämma förankringslängd mellan stål och Kolfiber. I ett större perspektiv blir resultatet ett bidrag till att kunna förstärka tryckta stag med Kolfiberkomposit mot knäckning.

Betongbalkar förstärkta med kolfiberkomposit: tvärkraft

Förstärkning av betongkonstruktioner är ständigt aktuellt runtom i världen. Orsakerna varierar och är många till antalet. Behovet av en snabb, effektiv och relativt billig metod för att förstärka konstruktionerna är synnerligen uppenbar. I föreliggande arbete har försök med Kolfiberförstärkta betongbalkar utsatta för tvärkraft genomförts. Ett syfte med arbetet har varit att undersöka om Kolfiber är ett lämpligt material för att förstärka betongbalkar med avseende på tvärkraftskapacitet.

Betong förstärkt med inmonterad kolfiberkomposit: förspänning
och förankring

Förstärkning med Kolfiberkompositer, CFRP, är relativt nytt. Stora betongkonstruktioner är vanliga i det moderna samhället. Exempelvis är majoriteten av broarna i Sverige byggda av betong och dessa blir allt äldre. Broarna ställs också inför nya krav. Större laster och högre trafikhastigheter är exempel på detta.

Kolfiberförstärkning av nitförband

En av de saker som är säkert här i värden är att saker och ting förändras, inte minst konstruktioner och kraven på konstruktioner. Dessa konstruktioner går mot sitt slut hur man än gör, men tiden det tar dit kan påverkas. För att denna tid, den så kallade livslängden, ska bli så lång som möjligt måste underhåll ske för att konstruktionen inte ska försämras. Ibland så ändas dock kraven, oftast är det att belastningarna kommer att öka. Då finns det två olika alternativ att lösa detta problem: den första är att byta ut den befintliga konstruktionen mot en ny, men detta är ofta en väldigt kostsam lösning.

Betongbalkar förstärkta med kolfiberkomposit: en studie av
böjkapacitet i kallt klimat

I Sverige, så väl som i övriga världen, är samhället under ständig förändring. Detta innebär inte bara nya villkor för en innevånare i samhället, utan kraven som ställs på de konstruktioner som människan uppfört förändras ständigt. Även oförutsedda händelser såsom naturkatastrofer eller terrorism kan kräva en förändring i konstruktionernas utformning. Exempel kan vara en bro som skall bära en högre last eller en katedral som degraderats av tidens tand. Att bemöta de nya kraven kan göras på olika sätt.

Karosser av kolfiberarmerad epoxi : En undersökning av förutsättningarna för en etablering inom personbilsbranschen

Frågeställningen som besvarats är huruvida Kolfiberarmerad epoxi är ett lämpligt material att använda i karosser. Tekniska, ekonomiska, säkerhetsmässiga och miljömässiga aspekter har behandlats. Arbetet grundar sig dels på en litteraturstudie, dels på empiriskt material från tre studiebesök med intervjuer hos företag inom kompositbranschen.Kolfiberarmerad epoxi har en rad fördelar:- Komponenterna kan göras stora; en kompositdetalj kan ersätta flera av metall.- Mindre känsligt mot stötar än stål och får inte bucklor.- Korrosionsbeständigheten är mycket hög.- Relativt låg investeringskostnad för tillverkning av Kolfiberkomponenter.- Tål utmattning bättre än någon känd struktur av metall.- Mycket lång livslängdMen det finns även nackdelar:- Mycket hög materialkostnad.- CAD-verktyg för att kunna designa kompositkonstruktioner, beräkna hållfasthet och simulera krocktester behöver utvecklas.- Produktionshastigheten är i regel låg till följd av tidskrävande tillverkningsprocesser där härdning av epoxi är ett av momenten.- Tillverkning av Kolfiberarmerad epoxi präglas i regel av en låg grad av automatisering där flera moment måste göras för hand.Resultaten blev följande:En kaross i Kolfiber skulle kunna göras ca 200 kg lättare än en kaross i stål, med i övrigt bibehållen prestanda. Karossen skulle kunna utformas för mycket hög absorption av energi och därmed förbättrad säkerhet. Den lägre vikten skulle medföra ett reducerat utsläpp av avgaser på ca 11 %, vilket motsvarar en reduktion på 3,3 ton koldioxid beräknat på 20 000 mils körning.

Studie av kolfiberförstärkningar i betongkonstruktioner : teori, problematik och metodik

Arbetet syftar till att genom en litteraturstudie samt ett antal kortare intervjuer som skickas ut via e-post göra en grundläggande undersökning av CFRP (Carbon fibre reinforced polymers) därtill hur användningen av förstärkningsmetoderna ser ut idag. Rapporten skall ta upp hur projektörer bör arbeta när de träffar på produkter som är nya på marknaden.Att förstärka betongkonstruktioner med Kolfiberförstärkning har blivit allt mer vanligt under de senaste åren. Även stålband eller stålbalkar används för att förstärka bjälklag och liknande konstruktionselement. Anledningen till att en byggnad eller annan typ av konstruktion måste förstärkas kan bero på ett flertal olika saker, bland annat om byggnadens användningsområde ändras.Kolfiberförstärkning är i jämförelse med stål mycket starkt i förhållande till sin vikt. Tunna förstärkningar gör stor skillnad.

Förstärkning av betongkonstruktioner med kolfiber med avseende på olika brottstyper

The purpose of this report is to simplify the process of designing carbon fiber strengthening for existing concrete constructions, specifically beams. The intention has been to establish a flow chart containing information on the necessary testing and calculations for the design, to as far degree it is possible satisfy the requirements stipulated by Swedish and by extension, European authorities.To do this the report will examine a parking garage situated underground by Akademiska Sjukhuset, Uppsala. The parking garage was built in the mid-seventies, and has in recent years been subjected to a greater load than designed for by the construction of a road on top of it. FEM-Design has been used to obtain the internalforces of the beams and thereby determine whether they are in need of strengthening or not and thereafter design the strengthening according to Täljsten (2006) with some corrections from Täljsten (2011) due to new regulations.The result of this report is that the flow chart used is viable to design carbon fiber strengthening, atleast with the conditions met in our reference project.The conclusion drawn after working with this report is that there is a need for a clear standard for carbon fiber strengthening , preferably a standard that can be used throughout Europe..

Utredning Tärnsjö Garveri

Tärnsjö garveri har under en längre tid planerat att flytta några av betongpelarna i byggnaden,samtidigt som detta undersöks skall förutsättningarna för att vidga ett befintligt porthål och enåtgärdsplan för ett korroderat tak undersökas. Det finns inga aktuella konstruktionsritningar vilketförsvårar arbetet.En stålbalk eller förstärkning med Kolfiber klarar av de större krafterna i balken efter flyttning avpelarna. Porthålet kan enkelt tas upp om det läggs en stålprofil i överkant på porten och delar avde nedre fönstren i ytterväggen gjuts igen. Eftersom att det inte funnits konstruktionsritningar atttillgå så antas att alla laster förs ut i och bärs upp av ytterväggen.I lagerutbyggnaden är det problem med att taket börjat korrodera i snabb takt, detta beror till stordel på att takpappen som skall skydda taket från fukt är gammal och behöver bytas. Taket haräven börjat användas som uteplats vilket medfört extra nötning på det befintliga täckskiktet.

Exteriördesign av miljöbil

Sedan ett år tillbaka på företaget Elitkomposit AB pågår ett fordonsprojekt som syftar till att ta fram konstruktionsunderlag för en fyrhjulig miljöbil för två passagerare och hundra liter bagage. Bilen ska byggas huvudsakligen i kompositmaterial. Syfte och mål med arbetet är att presentera ett nytt sportigt karosskoncept som ska vara en blandning av ett segelflygplan, formel 1 bil och en stridslysten kräfta. Förhoppningarna är att Elitkomposit kommer uppskatta den nya designen och använda sig av den när dem senare tillverkar miljöbilen. Endast bilens exteriördesign kommer att formges och presenteras till Elitkomposit AB.

Viktoptimering av apparatskåp

Rapporten avhandlar ett ämne inom maskinteknik, ett konstruktionsuppdrag från Saab Microwave Systems. Projektet går ut på att göra en viktoptimering av ett apparatskåp som sitter monterad i artillerilokaliseringsradarn ARTHUR.Projektets syfte är att uppnå en viktoptimering på 20-30%, dels genom andra material, som Kolfiber och magnesium, men också genom annan design och utformning på detaljerna i skåpet.Hänsyn måste dock beaktas till kravspecifikationen som huvudsakliga beställaren fastställt, då främst att skåpet utgör ett EMI-skydd.Vi har tagit fram förslag på fackverksliknande förstärkningsribbor påde olika frästa detaljerna istället för de vertikala och horisontella ribborna. Detta tillsammans med en minskning av plåttjocklek har resulterat i lägre vikt. Om materialet också byts ut mot till exempel magnesiumlegeringen ZK60A som har sträckgräns och brottgräns motsvarande den redan använda aluminiumlegeringen så blir viktbesparingen ännu större på grund av magnesiums lägre densitet.Vi har dessutom tagit fram ett förslag på en ram i aluminiumprofiler som sedan kläs med aluminiumplåtar. Denna lösning resulterar inte i någon större viktminskning, men besparingen i tillverkningskostnad bör bli stor..

Bearbetningsmaskin för fälgar i kolfiberkomposit

Detta examensarbete har utförts på uppdrag av Koenigsegg Automotive AB, som utvecklar, tillverkar och säljer högpresterande sportbilar. Företaget erbjuder fälgar tillverkade helt i Kolfiberkomposit, som ger betydande viktbesparingar i jämförelse med traditionella metallfälgar.Efter tillverkningen kräver fälgarna viss bearbetning vid anläggningsytan mellan fälg och däck. Syftet med examensarbetet har varit att undersöka möjligheten att utföra bearbetningen av fälgarna in-house i Ängelholm, och målet har varit att konstruera en maskin för detta ändamål.Projektet inleddes med en litteratursökning, där svårigheter och möjligheter gällande bearbetning av Kolfiberkompositer undersöktes. Till följd av de undersökningar som gjordes, valdes bearbetningsmetoden svarvfräsning och ett antal konstuktionskoncept genererades. Genom ett antal utvärderingar utvecklades ett speciellt koncept vidare till ett komplett produktförslag.Produktförslaget är komplett med analyser, beräkningar samt tillverkningsunderlag, som ger uppdragsgivaren bättre insikt i sina möjligheter.

Sport vehicle & branding : racing sulky

Fascination Travsport. Jag vill attrahera fler människor till travsporten, öppna deras ögon och nå deras känslor för hästens natur. Medelpunkten är relationen mellan människa och djur. En enhet och ett mått: segern. Att ge sitt bästa för att vinna! Styrka, vilja och uthållighet i en spännande och dramatisk sport.

Betongplattor förstärkta med kolfiberkomposit: en experimentell och teoretisk analys

Att dagens alla existerande konstruktioner måste underhållas för att ha en livslängd som är ekonomiskt försvarbar, råder det inga tvivel om. För vissa av konstruktionerna kanske det inte räcker med att underhålla och återställa deras ursprungliga egenskaper, utan de måste förstärkas för att klara nya behov ställda av nyttjarna. Under denna förstärkning förändras förutsättningarna för konstruktionen, som exempel kan nämnas att vid förstärkning med utanpåliggande Kolfiberkompositer, applicerade med epoxilim, blir ytskiktet diffusionstätt, vilket kan ge upphov till frostsprängning i betongen vid upprepade fryscykler. Därför är det fördelaktigt att till förstärkning med utanpåliggande Kolfiberkompositer använda ett appliceringsmaterial vars egenskaper liknar betongen i den övriga delen av konstruktionen. Även ur en miljö/arbetsmiljömässig synvinkel klingar användandet av epoxiprodukter negativt.

Fiberföstärkning av Limträbalkar

Glulam is a product that was engineered to make use of timber in a more efficient way. Bychoosing timber of similar quality and discarding natural defects during production, thedevelopment of a stronger cross-section is achieved.Carbon fiber is a relatively new material with a high tension capacity. This feature is used toexamine how the bending capacity of the beams improve by adhering carbon fiber laminateson the lower edge of the beamsThe strength of the material is tested with three experiments: carbon fiber on the bottom of thebeam (a), carbon fiber attached to the lower sides of the beam (b) and carbon fiber in thebeam, covered with a layer of wood (c)The results show that the first case, where the carbon fiber is attached to the bottom of thebeam, gave the best result with an increase in capacity of 59 % compared to the nonreinforcedcontrol. The other two cases also show an improvement in capacity, beam-type 3had a capacity increase of 47% and beam-type 4 increased with 25 %Tests were also made with glulam beams reinforced with fiberglass, but these tests were notanalyzed in depth because the purpose was to compare the capacity to carbon fiber. Thisbeam improved its capacity by 40.3%.The tests show that carbon fiber as a reinforcement material for glulam is a good choice whenthere is a requirement for stronger cross-sections in both new production and renovation ofold buildings.

1 Nästa sida ->