Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Klassklimat - Sida 1 av 1

Tjej eller kille - Spela roll! : En jämförande studie av ett dramapedagogiskt likabehandlingsprojekt i två åk 7-klasser

Denna studie utforskar vilka föreställningar åtta högstadietjejer har om genus och huruvida de anser att ett dramapedagogiskt likabehandlingsprojekt påverkar dem eller omgivningen. De teoretiska perspektiv som används innefattar begrepp som genusnormer, genuskontrakt och konstruktion av genus. Studien följer två åk 7 klasser i två olika skolor medan de deltar i arbetet. Jag väljer att följa dessa båda, då jag får intrycket att klassernas gruppklimat skiljer sig åt markant. Genom att observera det dramapedagogiska projektet får jag inblick i vilka metoder som används samt en uppfattning om hur eleverna själva problematiserar ämnet genus, hur de reagerar på uppgifterna, såväl som hur klasserna fungerar.

Varför är du så tyst? : En studie byggd på lärarintervjuer om talängslan i skolan

The purpose of this essay was to find the reasons why some students do not dare to participate verbally in the classroom. I also wanted to know how teachers are working to make it easier or students with communication apprehension. After that I put the teacher?s answers in contrast to the theory. I used qualitative interviews as the method.

En skola för alla? : Hinder i strävan att uppnå en likvärdig utbildning

I denna undersökning har vårt syfte varit att studera uppfattningar kring tänkbara hinder som kan finnas med att uppnå en likvärdig utbildning och skola, då vi ställer oss frågande till hur visionen om en skola för alla ska uppnås. Genom att belysa de hinder som i praktiken kan finnas, anser vi att en möjlighet till förbättring kan ges. Vår frågeställning blir därmed; Vilka hinder uppfattar tre pedagoger kan finnas med att uppnå en likvärdig utbildning? För att söka svar på vårt syfte har vi valt en fenomenografisk metod som inspiration, där hinder har varit vårt fenomen att undersöka. De uppfattningar som uppkom i vår undersökning har vi kategoriserat in i olika ämnesområden.