Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Jazztrio - Sida 1 av 1

Ackord, är det nåt att ha?: Ett projektarbete om att spela jazz utan ackordsinstrument

Syftet med mitt projektarbete är att undersöka hur frånvaron av ackordsinstrument påverkarmusikerna och musiken i en liten jazzsättning. Först intervjuades några basister för att ta reda på hurde tänker när de spelar med denna sättning. Sedan analyserade jag lite av musiken i ensembler utanackordsinstrument. Jag utvecklade mitt eget spelsätt för att tydligt kunna framhäva harmoniken.Genom repetitioner med en Jazztrio kunde jag belysa mina frågor: Vad händer med dynamiken ochdrivet? Vad händer med rollerna i ensemblen? Hur kan man hålla spelningen intressant? Vad händermed musikernas frihet? Något oväntat så visade det sig att det var drivet som påverkades mest.Dessutom kom man inte undan med lika mycket ?fulspel? som man kan göra i en vanlig sättning.

Trumslagarens roll i modern jazztrio: en jämförande analys av tre trumslagare inom modern jazz

Syftet med denna uppsats är att belysa hur trumslagaren påverkar den musikaliska helheten och interagerar med sina medmusiker i modernt Jazztriospel. En jämförande analys har gjorts av skivinspelningar från 1961 och framåt med trumslagarna Paul Motian, Jack DeJohnette och Jorge Rossy. Analysen behandlar rytmik, dynamik och klangfärg i två standardlåtar, All the things you are och Solar, och baseras på transkription i partiturform med avsikt att tydliggöra musikernas interaktion. Uppsatsen innefattar även en konstnärlig del i form av en inspelning, där jag tillsammans med en pianist och en basist framför tre standardlåtar. Dessa inspelningar diskuteras i relation till det analyserade materialet.

Sökandet efter svänget

Syftet med mitt arbete är att sätta fingret på vilka byggstenar och aspekter som i en ensemble frambringar ett så kallat sväng.Jag har intervjuat ett antal välkända, idag verksamma, jazzmusiker för att få ta del av deras bild av begreppet sväng och vilka byggstenar de anser vara nödvändiga för att uppnå detta. Jag har därefter presenterat dessa intervjusvar i en utvald Jazztrio där jag själv ingår som basist. Trion har under fyra veckors tid repeterat ett antal låtar som spelats in vid varje repetitionstillfälle. Trion har efter varje inspelning lyssnat, analyserat och diskuterat kring huruvida musiken svängt och kopplat ihop detta med intervjusvaren, vilka fungerat som en vägledning. Arbetet mynnade ut i en konsert där trion utökades till en kvartett med hjälp av den drivne jazzpianisten och hammondorganisten Kjell Öhman, som medverkar på två av de fyra inspelningar som dokumenterats under arbetets gång.Jag har tillsammans med trion analyserat skillnaderna mellan de fyra inspelningarna huruvida vi förhållit oss till en fjärde musiker och utvecklas under dessa fyra veckor.Genom inspelningar, intervjuer och diskussioner har jag kommit fram till att timing, melodiskt samspel, lyhördhet och framför allt ödmjukhet, är några av de viktigaste byggstenar som utgör grunden till vårt eftersträvansvärda sväng.