Sök:

Sökresultat:

191 Uppsatser om Huvudkontor - Sida 1 av 13

Övervakning, finansiella belöningar och effektiv kunskapsöverföring? : En fallstudie i social kontroll och dess inverkan på kunskapsöverföring

Syftet med denna studie är att beskriva hur ett företag på ett framgångsrikt sätt kan ha ett fungerande system för kunskapsöverföring genom en stark kontroll från Huvudkontoret. Detta är en fallstudie på ett företags kunskapsöverföring mellan Huvudkontor och filialer, där den traditionella agencyteorin och den moderna resursbaserade forskningen testas. Fallföretagets styrka i kunskapsöverföringen är social kontroll som leder till en stark sammanhållning och öppenhet i kommunikationen samt låg förekomst av hierarkiska hinder. Studien är begränsad till ett företags kunskapsöverföring mellan Huvudkontor och filial och kan därför inte helt generaliseras. I studien framkommer att kombinationen av finansiell- och social kontroll är ett bra verktyg för en framgångsrik kunskapsöverföring mellan Huvudkontor och filial..

Tillbyggnad till Skellefteå krafts huvudkontor

Addition to the Skellefteå Kraft headquarters: The main part of this thesis is constituted by the work I carried out as project architect for the addition to the Skellefteå Kraft headquarters during the years 2005-2009. The work is presented in the form of a selection of drawings..

Att balansera avstånd och kontroll -En studie om tillämpning av kontrollmekanismer för utlandsenheter i internationella företag

Bakgrundoch problem: När företag är verksamma globalt finns ett behov av att följa upp ochkontrollera organisationens utlandsenheter. Utformingen av kontrollsystemoch vilka kontrollmeknismer som tillämpas skiljer sig mellanföretag. Studien kartlägger vilka kontrollmekanismer som används viduppföljning för utlandsenheter samt vilka faktorer som kan påverka valav kontrollmekansimer.Syfte: Syftet med studien är att bidra till ökad kunskap om hur företag väljeratt följa upp sina utlandsenheter samt vilka faktorer som påverkar valav kontrollmekanismer.Metod: En kvalitativ intervjustudie har genomförts med sex internationellaföretag, med Huvudkontor i Sverige, där nio respondenter intervjuats.Det empiriska resultatet har jämförts mot den teoretiska referensrameni analysen varefter ett antal generella slutsatser presenteras.Resultat ochSlutsatser: Kontrollmekanismerna resultatkontroll, handlingsstyrning ochadministrativ kontroll samt kulturell och social kontroll används ivarierande utsträckning i internationella företag för uppföljning avutlandsenheter. Företags storlek, verksamhetens art och kultur samtbehov av lokal anpassning påverkar vilka, och i vilken utsträckning,kontrollmekanismerna tillämpas.Studiens bidrag och förslagtill fortsatta studier: Studien bidrar till forskning om kontrollsystem och kontrollmekanismersutforming i internationella företag. Förslag till vidare forskning är attgöra en fallstudie på ett företag med både Huvudkontor ochutlandsenheter.

Nationella kulturskillnaders påverkan inom ett multinationellt företag : En fallstudie av Aromatic AB

Multinationella företag verkar i en komplex miljö, där en påverkande faktor är kulturskillnader. Idag är detta något även mindre företag utsätts för då allt fler är aktiva på den globala marknaden. Syftet med undersökningen är att studera hur kulturskillnaderna påverkar styrningen inom multinationella företag och således ge en ökad förståelse för vilka effekter dessa kan få. Studien har utgått från Hofstedes dimensioner samt Erez och Gatis flerdimensionella modell. Dessa har applicerats på det svenska företaget Aromatic AB, där intervjuer genomförts med den svenska VDn samt dotterbolagschefer från Tyskland, Polen och USA.Slutsatserna är att Aromatic använder sig av självstyrande dotterbolag vilket minskar risken för kulturkrockar mellan Huvudkontor och de olika nationella kulturerna inom dotterbolagen.

Målutformning i Vägverket : En undersökning av Vägverkets process att utforma styrkortsmål

I en målstyrd verksamhet är det av största vikt att målen är rätt utformade för att verksamheten ska fungera så effektivt som möjligt.Vägverket har sedan år 2000 använt sig av styrkortsmodellen. Syftet med vår uppsats är att undersöka hur Vägverket arbetar med framtagande av styrkortsmål. Vi utvärderar denna process genom att titta på vilka konsekvenser som kan uppstå beroende på vilken nivå i organisationen styrkortsmål utformas, samt hur Vägverket kan säkerställa att optimala mål formuleras. För att kunna svara på dessa frågeställningar har vi intervjuat nyckelpersoner på tre av sju regioner och på Vägverkets Huvudkontor.Vår slutsats är att Vägverkets ansvarsfördelning i styrkortsmodellen är en blandning av top-down och bottom-up, vilket vi anser är en bra fördelning. Huvudkontoret är de som har en helhetsbild av vad som är viktigt för hela Vägverket och utifrån detta formulerar de övergripande mål.

Intern kommunikation av CRS ? från ledning till butik En studie om Lindex interna kommunikation av CSR

Bakgrund och problem: Vid kommunikation av CSR är en av företagens viktigaste intressenter, de anställda, många gånger bortglömda eller förbisedda i processen. Dessa intressenter har potentialen att bli starka förmedlare av ett företags hållbarhetsarbete om de bara tilldelas de rätta redskapen i kombination med fullständig information. Den interna kommunikationen är av stor vikt för att samtliga medarbetare skall känna engagemang och tillhörighet gentemot gemensamma mål, men många gånger är det svårt att uppnå fullständig integrering av denna kommunikationsprocess.Syfte: Att undersöka den interna kommunikationen av hållbarhet från ledning ned till butik och se huruvida det föreligger några brister eller problem i denna. Vidare är syftet att skapa en uppfattning om vilka kanaler ledning använder sig av i den interna kommunikationenAvgränsningar: Fokus ligger på den interna kommunikationen av hållbarhet och kommer inte på djupet att diskutera den externa. Endast butiker i Göteborgs innerstad har inkluderats i undersökningen likaså ett Huvudkontor.Metod: Enkäter till fyra butiker samt intervjuer med två hållbarhetsansvariga på Huvudkontor och två butikschefer har legat till grund för undersökningen.

Cirkushallen i Alby : Cirkushall

Projektet är en ombyggnation. En förvaringslada från 70-talet konverterad till ett kreativitetshus, nu vidare omarbetat till en lokal för endast Cirkus Cirkör, deras Huvudkontor.Följande byggkomponenter återanvänds:Bärande stomme: betong.Tak: betong.Stabiliserande element: lättbetong.Insidan blåses ut och förnyas till ett stort rum, uppdelat efter behov och funktion.Rörliga väggar: glas.Rörliga väggar: tygFasta ickebärande innerväggar: trä.Bjälklag: trä..

Visuell butikskommunikation - en studie om Lindex arbetsprocess: från huvudkontor genom butik till kund

Titel: Visuell butikskommunikation - en studie om Lindex arbetsprocess: från Huvudkontor genom butik till kund Utgivningsår: 2013 Författare: Hannah Franzén, Lisa Gustavsson Handledare: Susanne Edström Examinator: Martin Behre Företagen på dagens globala marknad måste hela tiden utveckla nya metoder för att kunna konkurrera i kampen om kunderna. Att arbeta med den visuella butikskommunikationen kan vara ett sätt att vinna fördelar på i dagens handel. Då kunderna har så många försäljningskanaler att välja bland för att få sina behov och önskemål tillfredsställda, måste en butik stå ut ur mängden samt vara tydlig i sin kommunikation. Författarna till den här uppsatsen ser en utveckling av denna typ av kommunikation som kommer vara ännu viktigare i framtiden och har därför valt att behandla på detta område. Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur vårt fallföretag Lindex arbetar med sin visuella butikskommunikation, från Huvudkontor genom butik till kund.

En kollektionsframväxt : Produktutveckling inom familjeföretaget KRISS

Arbetets syfte är att undersöka konfektionsfamiljeföretaget KRISS produkt/kollektionsutveckling. Genom användandet av teorier innefattande ett företags affärsidé, en åttastegsmodell angående produktutveckling, samt en teori angående inköpsstrategier har en analys kunnat göras angående om vilka steg företaget följer i sin produktutveckling. Till undersökningen har intervjuer gjorts med marknadschefen och en inköpare på KRISS Huvudkontor. Resultatet av undersökningen visar att företagets produktutveckling innefattar sju steg varav det sista steget var för författarna sedan tidigare okänt och gav därav ytterligare kunskap inom området produktutveckling..

Från strategi till snickeri - en studie i internkommunikation.

I samarbete med Veidekke Skåne har vi gjort en studie om företagets internkommunikation. Veidekke Skåne har sitt Huvudkontor i Lund och ingår i den norska byggkoncernen Veidekke ASA. Företaget har funnits i Skåne i fem år och växer hela tiden. Vår intention har varit att kartlägga intern- kommunikationen och ta reda på hur den fungerar. Vi har också velat belysa på vilket sätt villkoren ändras för internkommunikationen när företaget expanderar.

Tillhandahållanden av tjänster mellan huvudkontor och filial för bolag som ingår i en mervärdesskattegrupp : - En konsekvensanalys av dom C-7/13 (Skandiadomen)

Denna uppsats består av två översättningar av den japanska författaren Osamu Dazais noveller Spring, Moerus! och Hundra vyer över Fuji från japanska till svenska samt en analys som ur ett litteratur-vetenskapligt perspektiv hjälper till att fastställa översättningsstrategin ? att göra en adekvansinriktad och främmandegörande översättning. Översättningarna följs av en översättningsteoretisk kommentar som fokuserar på de tre problemområdena grammatik och lexikon, menings- och styckesstruktur samt passivering. Ett litteraturvetenskapligt perspektiv för källtextanalysen visar sig vara mycket tillämpbart för dessa texter på grund av deras genre, jag-romanen, som är typisk för japansk 1900-talslitteratur. Källtexterna och måltexterna finns med som bilagor..

Kreditbedömning av hushåll i kristid : En fallstudie av ett Swedbankkontor

SyfteSyftet med den här uppsatsen är att undersöka hur finanskrisen har påverkat bankens kreditbedömning av hushållskunder. MetodVi har använt oss av kvalitativ metod. Intervjuer har genomförts med tre lånehandläggare samt kontorschefen vid ett av Swedbanks kontor i Solna. För att komplettera detta har även en kreditchef verksam vid Swedbanks Huvudkontor i Stockholm intervjuats. Svaren har analyserats utifrån teorier om asymmetrisk information och riskhantering. SlutsatserKreditbedömningen har inte påverkats i någon större utsträckning. Möjligen har bankens värdering av säkerheter blivit något försiktigare.

Datorkluster för framställning av 3d-modellerad grafik

3D-modellerad grafik har blivit ett viktigt verktyg för att visualisera projekt inom arkitektur, för att skapa fotorealistiska visualiseringar är åtgången av en dators processorkraft stor där beräkningen av dessa 3D-modeller till färdig bild eller animation blir en flaskhals för arkitektföretagets visualiseringsavdelning. Stora animationsföretag har länge använt sig av datorkluster för att kunna hantera processorbehovet hos programvara för grafisk formgivning och detta är en lösning som i mindre skala även passar sig för 3D-grafiker arbetandes inom arkitektur. Mitt examensarbete har varit införandet av ett sådant datorkluster på arkitektfirman White Arkitekters Huvudkontor i Göteborg. Lösningen har till stor del eliminerat den flaskhals som tidigare existerade och har gett 3D-grafikerna möjligheten att göra mer avancerade projekt samt att kräva bättre bildkvalité av de olika programvaror som används..

Webbaserat system för effektiv registrering och hantering av reklamationer

Vitamex AB är en nordisk egenvårdskoncern med Huvudkontor i Norrköping som tillverkar och säljer naturläkemedel och kosttillskott. Inom Vitamex Production AB finns ett reklamationssystem för interna och externa reklamationer som hanteras pappersvägen. För att underlätta hanteringen önskade man ett webbaserat behörighetsstyrt datasystem. I det här examensarbetet beskrivs utvecklingen av ett webbaserat system där fokus har lagts på användbarhet. För utvecklingen har designteorin Usability Engineering använts.

En studie om uppföljning av kundavhopp inom Swedbank

Relationskapandet är essentiellt inom bankbranschen. Detta för att skapa en god förutsättning för en framgångsrik verksamhet. Dock kan kundrelationer leda till ett kundavhopp av olika orsaker. Vidare väcker detta intressanta frågor till huruvida svenska banker arbetar vid uppföljning av kundavhopp.Syftet är att undersöka hur Swedbanks kontor i Västerås city arbetar med uppföljning av kundavhopp inom den privata sektorn. Denna uppsats har utgått ifrån en kvalitativ studie där ett flertal intervjuer har utförts på Swedbanks kontor i Västerås samt Swedbanks Huvudkontor i Stockholm. I studien har vetenskapliga aspekter använts inom ämnesområdet som har tagits fram utifrån en litteratursökning.

1 Nästa sida ->