Sök:

Sökresultat:

6 Uppsatser om Friktionsmaterial - Sida 1 av 1

Linjär självhämning av lyftpelare : En jämförelse mellan olika bromstyper och friktionsmaterial

Syftet med den här rapporten är att utveckla och testa en hållbar, säker, tyst och kostnadseffektiv bromslösning som X2 Technology AB kan implementera i sina lyftpelare.Lyftpelaren har idag dubbla bromslösning medför en merkostnad som är onödigt kostsam och därigenom ofördelaktig ur konkurrens och vinstperspektiv.De dubbla bromsarna tillför inget mervärde för kunden, därför är det viktigt att minimera kostnaderna som detta innefattar.I denna rapport har olika Friktionsmaterial testats med hänseende till missljud, lasthållning och mikroglidning.Det resultat som uppnåddes var ett par alternativa Friktionsmaterial och annorlunda yta på bromsen som visade sig fungera väl ihop med dessa material. Även ett ändringsförslag till en alternativ broms som tidigare testats togs fram. Detta nya utförande har inte hunnits testats ännu..

Analys av nötningsfenomen i pappersbaserat friktionsmaterial för våta kopplingar

Våta kopplingar används i automatiska transmissioner för att överföra vridmoment. De primära komponenterna i en våt koppling är de oljesmorda pappersbaserade friktionslamellerna och separationslamellerna gjorda av stål. Volvo Construction Equipment (Volvo CE) utvecklar och bygger automatiska powershifttransmissioner med våta kopplingar till sina anläggningsmaskiner. Volvo CE och Luleå Tekniska Universitet (LTU) bedriver tillsammans forskning om våta kopplingar som involverar pappersbaserade Friktionsmaterial. De två vanligast förekommande materialen i produktion, i detta examensarbete benämnda som material A och B, testades i en testrigg på LTU.

Utveckling av en centrifugalkoppling tillhörande motorn HiG-145 till tävlingen Shell Eco Marathon

HiGtech är en projektgrupp på Högskolan i Gävle vilka konstruerar och bygger energisnåla tävlingsfordon. Ett av fordonen tävlar i Shell Eco Marathons prototypklass för bensindrivna förbränningsmotorer och drivs av en på högskolan konstruerad motor. Motorns effekt överförs till en kedjetransmission via en inköpt och modifierad centrifugalkoppling. Den nuvarande centrifugalkopplingen väger cirka 1,5 kg. Då en stor faktor för tävlingsresultatet är fordonets rullmotstånd, vilken beror av fordonets vikt, har målet med detta arbete varit att konstruera en specialanpassad centrifugalkoppling, vars vikt endast är hälften så stor som motorns nuvarande koppling.

Portrycksvariationer i lera - Simulering av portrycksvariationer i leror underlagrade av friktionsmaterial

This report is a study in voltagelevel in connection with regeneration of brake energy from the tramtype M31 in Gothenburg.In the act of braking, the tram M31 uses electrical braking where the electrical motors generates energy and if possible send it back to the overheadline, where other trams in the nearby can use this regenerated energy for its own driving force. In cases where no other energyconsumers are located in the same section, there is a resistance witch task is to convert this energy into heat. The regulation of this resistance appears to cause an increase in the voltagelevel into far too high levels.Investigations of the trams regulationequipment and its construction have been done. Further have measurements on the overheadline been performed in order to map the voltagevariations during a longer period of time.The result have been showing that the voltagelevel during regeneration often is as high as 880V-920V, more extreme values have not been observed in a large scale. The values are especially high compared to the nominal voltagelevel.

Energiåtervinning av turbintätningsånga : En fältstudie hos Bomhus Energi AB

HiGtech är en projektgrupp på Högskolan i Gävle vilka konstruerar och bygger energisnåla tävlingsfordon. Ett av fordonen tävlar i Shell Eco Marathons prototypklass för bensindrivna förbränningsmotorer och drivs av en på högskolan konstruerad motor. Motorns effekt överförs till en kedjetransmission via en inköpt och modifierad centrifugalkoppling. Den nuvarande centrifugalkopplingen väger cirka 1,5 kg. Då en stor faktor för tävlingsresultatet är fordonets rullmotstånd, vilken beror av fordonets vikt, har målet med detta arbete varit att konstruera en specialanpassad centrifugalkoppling, vars vikt endast är hälften så stor som motorns nuvarande koppling.

Att göra det enklare att öppna plastpåsar : Ett produktutvecklingsprojekt på uppdrag av Binar Elektronik AB

Rapporten behandlar ämnet att göra det enklare att öppna plastpåsar och görs på uppdrag av Leif Gustavsson vid Binar Elektronik AB i Trollhättan. Arbetetet utförs i kursen Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i innovationsteknik och design, MSGC12 vid fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap på Karlstad universitet under våren 2013.Idag sker öppnandet av påsar ofta genom att ett tumme-pekfingergrepp skjuvar isär påsens väggar. Informationssökningen visar att behovet av en lösning som gör det enklare att öppna olika typer av plastpåsar i butik och inom hushåll är mycket stort för människor både med och utan funktionsnedsättning. Dels ur ett användningsperspektiv, då operationen kräver en hög motorisk förmåga men även ur ett smittspridningsperspektiv, då fingrarna ofta måste blötas med saliv för att åstadkomma tillräckligt hög friktion mot påsen för att skjuva upp den. Eftersom individen då får i sig de bakterier hon har på handen och för sina munhålebakterier vidare när hon tar i ett annat föremål.