Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Flowupplevelse - Sida 1 av 1

Lärande och flow : Den optimala lärandeupplevelsen

Detta arbete har utförts för att undersöka frågeställningen ?Hur bör ett dataspels tutorial designas för att spelaren ska lära sig samtidigt som den främjar uppkomsten av flow??. För att besvara detta har teorier inom pedagogik, lärande av spel, användbarhet och flow samt mer generella teorier kring spel studerats för att skapa en teoribildning inom området. För att testa detta har ett spel med två olika tutorials skapats. Detta spel har sedan använts för att, med hjälp av två testgrupper, samla data om hur spelare lär sig samt deras Flowupplevelse.

Entusiasm i lärandet : En granskning av flow i skolan

Syftet med denna studie är att undersöka hur elever i en vanlig svensk mellanstadieklassupplever flow i sitt lärande och vilka faktorer som påverkar upplevelsen av flow.För studien valdes en kvalitativ metod i form av enskilda intervjuer. Tre pojkar och treflickor i en klass 4 på mellanstadiet fick berätta vilket deras favoritämne var, och sedanbesvara frågor om hur de upplevde sitt favoritämne och hur de upplevde de övrigaämnena. Frågorna var skapade utifrån de olika faktorerna som påverkar flow enligtMihaly Csíkszentmihályis flowteori (Csíkszentmihályi, 1993).Resultatet av min undersökning visar att eleverna som intervjuades upplever flow iskolan, och då mest i favoritämnet. Det finns även exempel på motsatsen där entusiasmoch flow saknats i skolarbetet. Faktorer som har betydelse för att flow ska uppkomma ärbland annat rätt svårighetsgrad på uppgiften så att utmaningen anpassas efter individen,rätt tid och arbetstakt för genomförandet av uppgiften, möjlighet till medbestämmandeoch inflytande för den som utför uppgiften samt eliminerandet av störmoment underarbetet med uppgiften.Undersökningens resultat visar att flow har betydelse för elevens motivation och iförlängningen sannolikt också för elevens lärande.