Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Eventprojekt - Sida 1 av 1

Agila arbetsmetoder i eventprojekt : En fallstudie av Europamästerskapet i fotboll 2013

Agila arbetsmetoder har uppkommit ur utvecklingsprojekt av mjukvara inom it-branschen. Det behövdes ett mer flexibelt sätt att arbeta än vad som var fallet i traditionell projektledning. Det gällde att kunna förändra planen efter förutsättningar som ändrades under projektets gång. Inom Eventprojekt måste olika aspekter fungera för att resultatet ska bli lyckat och även här måste en projektledare vara beredd på att förutsättningarna förändras. Detta gjorde att vi blev intresserade av att undersöka hur agila arbetssätt går att använda för människor som arbetar med Eventprojekt.Förklaringen till att vi valde Europamästerskapet i fotboll för damer 2013 för vår fallstudie är ett stort idrottsintresse, samt att vi kände till att den allmänna uppfattningen är att det var ett lyckat event.

Effektivt projektledarskap i eventorganisationer

Att arbeta i projekt har blivit vanligare i dagens organisationer. En bransch där projekt ochprojektledare är ofta förekommande är eventbranschen, eftersom ett evenemang precis som ettprojekt, har ett tydligt start- och slutdatum. För ett framgångsrikt projekt är effektivitet viktigthos projektledaren och uppsatsen behandlar därför effektivt projektledarskap. Effektivitet ärett komplext begrepp och därmed svårt att definiera, vilket även effektivt projektledarskap är.Uppsatsens syfte är därför att få en tydligare bild av vad detta innebär inom eventbranschen.Den belyser även kompetenser och färdigheter som är av betydelse för en effektivprojektledare.Uppsatsen baseras på en kvalitativ undersökning där semistrukturerade intervjuer utgörempirin. Intervjuerna är genomförda med sju respondenter från fem olika eventorganisationersom arbetar i projekt.

Longboards

?Longboards? är ett examensarbete utfört av Leo Ekbom och Sammy-Sebastian Tawakkoli för innovations- och designingejörsprogrammet vid fakulteten för teknik och naturvetenskap på Karlstads Universitet. Uppdragsgivaren är Space Production AB, projektägare är Dan Edanius, art director och projektledare på företaget. Ett av företagets projekt var våren 2008 att producera Slalom Skateboarding VM och med anknytning till detta växte ett examensarbete fram. Space Production AB började som ett montersnickeri men har idag utvecklats till ett företag som driver fullständiga utställnings- och Eventprojekt. Företaget tillhandahåller allt från idéskiss till montering och servning även då huvudsysslan ligger i att producera, installera och lagra utformning från annan part. Uppgiften var att ta fram en produktserie innehållande tre modeller av longbaords med bred spridning.

Planeringsfasen i fokus : En studie av fyra eventverksamheters projektplanering

Event is something that an increasing number of Swedish cities are investing in since it contributes to higher attractiveness of cities and generate economic revenues. New arenas are built around Sweden to meet the increasing demands to host such events. Event projects are carried out in Sweden and it is important that the planning phase is carried out thoroughly to get a successful project. This thesis aims to look more closely at selected organizations and how they plan their projects and whether it is possible to follow project plans in the event projects. Karlstad has many events that recur annually, including the Swedish Rally.

Den kreativa processen ? inom evenemangsföretag

Kreativitet har blivit en allt viktigare del i vårt samhälle och vissa forskare går så långt som att säga att vi är på väg in i den kreativa tidsåldern. Företag har uppmärksammat fenomenet mer och mer och det finns många fördelar att vinna genom att arbeta med ett kreativt fokus. Event management har kommit att växa rejält som yrke de senaste tio åren. Trots sin framväxt ses det fortfarande som en ny och ganska outvecklad disciplin men har blivit beskrivet som ett växande yrke. Evenemangsföretag verkar i en bransch med hög konkurrens där kreativitet kan ses som en nödvändighet för att uppnå en konkurrensfördel.