Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Em-powerment - Sida 1 av 1

Har rock en roll för hälsan? : En fokusgruppsstudie på hur musicerande i grupp inverkar på vuxna deltagarnas välbefinnande och empowerment

The objective of this qualitative study was to contribute to the understanding of how musical activities affect the participants' well-being and empowerment and to investigate which fac-tors contribute to that effect. Invitations were sent to 13 adult participants in a rock music school in the middle part of Sweden. 7 persons (4 men, 3 women) participated in the study. 4 themes were discussed in focus groups to highlight how informants were affected by the ac-tivity and what factors were important in the context. Results showed that music activities impact on participants' well-being and empowerment through several factors.Themes that appeared were: 1) focus on the present through music, 2) personal development, 3) meaningful leisure activity 4) the group properties.

"Vi vet ju trots allt bäst hur vi lär oss" : En aktionsforskningstudie om högstadieelevers beskrivningar av delaktighet

I läroplanens inledande del lyfts betydelsen av att elever aktivt får delta i planering och utvärdering av undervisningen och utveckla sin förmåga utöva inflytande och ta ansvar i skolan. Tidigare forskning visar att skolan inte lyckats i detta uppdrag. Studien är en del av en aktion vars utvecklingsfokus varit att öka elevers delaktighet i projektarbetsformen. Studien vill belysa elevdelaktighet ur elevernas perspektiv, vilken betydelse och vilket värde delaktighet har för eleverna, samt hur de anser att den fungerar i praktiken. Forskningsfrågan är: Hur beskriver elever delaktighet i skolan? Studiens syfte är att belysa elevdelaktighet ur elevernas perspektiv, för att förstå vilken betydelse och vilket värde delaktighet har för eleverna, samt hur de anser att den fungerar i praktiken.Data har skapats genom elevers loggboksskrivande om delaktighet och uppföljande samtal med elever, som analyserats genom dimensioner av delaktighet; innehållsdimension, drivkrafts-dimension och samspelsdimension.Elevers beskrivningar av delaktighet är i lika mån beskrivningar av lärandet.