Sök:

Sökresultat:

17 Uppsatser om Dragprov - Sida 1 av 2

Soft brass

Denna rapport ingår som den avslutande delen av ett examensarbete på civilingenjörsprogrammet inom maskinteknik, vid Luleå tekniska universitet. Examensarbetet har utförts på uppdrag av Norma Precision AB och behandlar ett problem som internt benämns Soft brass. Soft brass är ett materialtillstånd som innebär att materialets sträckgräns är för låg. Detta medför att tändhatten lossnar vid avfyrning. Uppgiften bestod i att ge förslag på materialval och bearbetningsförfarande för patronhylsor, så att tillräcklig sträckgräns på färdiga hylsor kan uppnås.

Glas som stabiliserande skiva

Glasets användningsområde har ökat och ökar fortfarande idag. Syftet med examensarbetet är att utreda om glas kan användas som stabiliserande skiva i höga bostadshus. Detta görs genom att bestämma skjuvhållfastheten för glas samt ta fram och testa en lämplig infästning som kan överföra förekommande skjuvkrafter. Materialet glas är i sig en trögflytande vätska som har ett linjärelastiskt beteende fram till dess att brott sker. Brottet sker snabbt och glaset uppvisar ett sprött beteende.

INVERKAN VID VAL AV DRAGSKIVETYP & DRAGSKIVEVINKEL PÅ YT- OCH MATERIALEGENSKAPER AV ETT USKILJNINGSHÄRDBART ROSTFRITT STÅL

Detta projekt har haft till syfte att få en ökad förståelse för materialet och dess egenskaper vid dragning. Det har utförts sex olika försök, vilka har genomförts med två olika ingångsvinklar, 12° och 18°, hos sten, liten nibs samt stor nibs. Försöken har genomförts i produktion där prover har tagits ut för att sedan ha analyserats i labb. Resultat från Dragprov, hårdhetsprofil, martensithalts- samt smörjmedelsmängdsmätning har studerats och lett fram till slutsatser.Slutsatserna som dragits visar på att ytan på tråden dragen med ingångsvinkel 12° hade färre defekter än tråd som var dragen med 18°. Defekter som hittades på tråd dragen med stor nibs 18° bestod till stor del av tvärsprickor.

Experimentell studie av det mekaniska beteendet hos upphängningskrokar för pulvermålning.

Törestorps Tråd AB är ett företag vars viktigaste produkt är engångskrokar för användning vid pulvermålning av olika detaljer t.ex. inom bilindustrin. För att öka kunskapen om hur olika parametrar påverkar krokarnas mekaniska beteende har dragtester utförts. Dessa tester har utförts med hjälp av en Dragprovmaskin och en ugn.För att se vad som händer när konsumenterna avlägsnar färgen på krokarna som uppkommer vid pulvermålning, har krokarna utsatts för värmning i 450°C resp. 600°C, i båda fallen under tiderna 30 resp.

Böjning och återfjädring av höghållfast kolstål

LuCoil Steel AB är ett dotterbolag till SSAB Tunnplåt AB. Företagets huvuduppgift är att tillverka Superstål, ett stål som ger lättare och starkare slutprodukter jämfört med konventionellt stål. LuCoil har blivit kontaktade av ett större företag gällande tillverkning av handsågblad. Genom att använda sig av ett högkolhaltigt kallvalsat stål från LuCoil skulle slutprodukten bli billigare då härdning av stålet inte är nödvändigt. Beräkningar när det gäller återfjädring efter böjprov visar att en sträckgräns på knappt 800 MPa räcker för att klara ställda krav på sågbladet.

Utredning av laserskärningens materialpåverkan inför drag- och slagprovning : Teknisk Fysik med Materialvetenskap

An investigation of the heat impact of laser cutting on the material properties when producing tensile and impact test specimens of different steel types of varying thickness has been performed. The purpose of the thesis project was to provide recommendations regarding how much material that needs to be milled from the laser cut edge before tensile and impact tests. The study has been performed partly by investigating the test specimens by heat camera when the specimens were cut in the laser cutting line and partly by performing hardness tests, investigation by microscopy, and tolerance and roughness measurements and tensile tests of the laser cut material and material produced in the traditional multi operation machine. The results show that the heat affected zone in the thicker materials is greater than previously thought of, and that the currently used recommendation has to be adjusted. The study clearly shows that the thicker the material, the greater the heat affected zone, independently of the steel type, since the thicker material takes longer time to cut.

Konstruktion av instrument för dragprov på nervceller

This report describes how the system may be exposed to oscillations and how this can lead to resonance. Resonance is a phenomenon that occurs when a system is affected by external periodic oscillations with frequencies close to the system's natural frequencies. Structures subjected to resonance can risk great damage and destruction, why resonance is something that is important to take into account when designing structures. Alternative ways to counteract resonance is to supply damping in the system. Damping means that the resonance decreases instead of letting the amplitude increase.The report discusses some examples on constructions that have experienced the effect of resonance.

Administrationsverkyg förmarinvåg

Syftet med examensarbetet var att undersöka manganhaltens inverkan på skärbarheten och de mekaniska egenskaperna i varmarbetsstål Dievar samt kontrollera och undersöka hypotesen att material med låga Ac1 temperaturer maskinbearbetas svårare än material med högre temperaturer. Skärbarhet hos Dievar med olika Mn-halt från 0,084 till 1,59 vikts% studerades i härdat tillstånd med ett pinnfräsningstest. Skärbarheten karakteriserades genom mätning av verktygslivslängd och skärkrafter. Verktygslivslängd bestämdes av fasförslitningsutvecklingen på verktyget. Förslitningsmekanismer studerades på verktygets spån- och släppningssidor med hjälp av svepelektronmikroskop (SEM). Dragprov vid rums- och förhöjd temperatur genomfördes för att studera mangans inverkan på hållfasthetsegenskaper hos Dievar.

Enkel mätning av elongation vid dragprov

Detta projekt handlar om att byta motor på ett äldre flygplan en PA28-161 (Piper Cherokee Cadet ) med registreringsbeteckning SE-KMI som ägs av Västerås Flygklubb.SE-KMI är ett äldre flygplan som är tillverkat år 1989 och har en förbrukad motor av typen Lycoming som går på bränslet Avgas 100 LL. Idag möter sådana flygplan stora problem runt om i världen och har svårt att konkurrera med de nyare varianterna. Anledningen till detta är att de har blivit alltmer oekonomiska och icke miljövänliga på grund av den höga bränsleförbrukningen och den ständiga prisökningen på bränslet. En annan faktor som gör situationen ännu svårare är tillgången på bränslet ( Avgas 100 LL ) både i Sverige och runt om i världen.För att man ska kunna hålla flygplanet i drift, så anser man att den bästa lösningen är att byta motorn till en annan typ som ska gå på en typ av bränsle som är billigare, lätt åtkomligt samt har lägre bränsleförbrukning och miljövänligare.  Metoden som används i denna rapport har gått ut på att undersöka marknaden för att samla information om val av ny motor och att ta kontakt med berörda myndigheter för att kolla upp vad lagen säger, att jobba med dokumentationer och att ansöka om nya certifikat.

Släpmål 10: Konstruktion av släpmål till flygande målrobot

Detta examensarbete har utförts på uppdrag av Vidsel Test Range (VTR) som är en del av Försvarets Materielverk.På Vidsel Test Range testas och verifieras bl.a. jakt-, attack- och luftvärnsrobotar.Ett sätt som används för att simulera ett verkligt mål är att flyga ett obemannat fjärrstyrt flygplan, kallat målrobot. Från målroboten vinschas ett mål ut, kallat släpmål. Skott sker sedan mot släpmålet. Största anledningen till att använda sig av ett släpmål istället för att skjuta på målroboten är att kostnaden blir mindre.Projektets syfte var att återuppta utvecklingsarbetet av ett nytt släpmål baserat på en tidigare tillverkad del av höljet på släpmålet.

Mangans inverkan på skärbarhet och mekaniska egenskaper i ett varmarbetsstål

Syftet med examensarbetet var att undersöka manganhaltens inverkan på skärbarheten och de mekaniska egenskaperna i varmarbetsstål Dievar samt kontrollera och undersöka hypotesen att material med låga Ac1 temperaturer maskinbearbetas svårare än material med högre temperaturer. Skärbarhet hos Dievar med olika Mn-halt från 0,084 till 1,59 vikts% studerades i härdat tillstånd med ett pinnfräsningstest. Skärbarheten karakteriserades genom mätning av verktygslivslängd och skärkrafter. Verktygslivslängd bestämdes av fasförslitningsutvecklingen på verktyget. Förslitningsmekanismer studerades på verktygets spån- och släppningssidor med hjälp av svepelektronmikroskop (SEM). Dragprov vid rums- och förhöjd temperatur genomfördes för att studera mangans inverkan på hållfasthetsegenskaper hos Dievar.

Undersökning av svetsegenskaper för svetsning med rörtråd kontra homogen tråd

Welding is a common method for joining of metal or plastic construction parts. This report describes several different weld methods in general terms. The report focuses on the GMAW method, specifically MAG welding.A case study has also been performed for the company Wenmec. The task received from the company was to compare the mechanical properties of joints welded with the tube electrode called Nittetsu SM-3A and joints welded with the homogenous electrode called ESAB Aristorod 12.63. Both types of weld joint were welded with the MAG method with an Argon based shielding gas with 18% CO2.

Metodik för optisk mätning av sprickbildning i dragen betong på mesonivå

This bachelor thesis has the purpose to visualize and document the air movementsprovided by different ventilation principles in an operating theatre. The visualizationwill be made as simple as possible in a physical model. The model and thedocumentation should be able to use in educational purposes.The study is based on the two most common systems for airflow, currently used inoperating theatres. The first principle is displacement ventilation in which the air issupplied at low velocity along the floor. The second principle is vertical parallel laminarairflow in which the air is compressed like a piston from ceiling to the floor.A review of literature resulted in the choice of size, design, and scale factor for themodel, as well as choices of ventilation principles and airflows.

Hållfasthetsegenskaper i gjutjärn : tensile properties of cast iron

In the last few years people have become more and more aware of how humanity is affecting the climate. In the direction of reducing the greenhouse gases is to design engines with higher tensile properties and reduced weight, in order to achieve lower fuel consumption and cleaner fuel incineration in today's truck engines.In order to achieve these requirements it?s necessary to increase the combustion pressure in the engine. This requires higher tensile properties and high thermal conductivity of the engine material. The department of Component Technology at the University of Jönköping in collaboration with Volvo Powertrain AB, Scania CV AB and DAROS Piston Rings AB has been commissioned to develop this material and to find knowledge of material properties used in truck engines and piston rings used for marine applications.The purpose with this work is to analyze the tensile properties of a series of cast iron, cast under different metallurgical conditions.Four different series of cast irons have been analyzed from four points of view, carbon concentration, nodularity, amount inoculation and cooling rate.After the tensile test all specimen data was analyzed in a mathematic calculation program called Matlab 2006a.

Analys av friktionskoefficient och sättningsgrad i gummipackningar : Analysis of the friction coefficient and setting ratio of rubber gaskets 

Examensarbetet har varit förlagt på SwePart Transmission AB i Liatorp. Företaget tillverkar kugghjul och kan även ge helhetslösningar för växellådor. SwePart Transmission AB har uppmärksammat problem i form av läckage vid delningsplanet i sina växellådor. Företaget har föraningar om att konstruktionen utsätts för glidning i delningsplanet där packningen är placerad. För att glidning inte ska förekomma krävs att packningens friktionskoefficient och fästelementens förspänningsförluster är kända vid konstruktionsstadiet.Packningens friktionskoefficient är idag osäker och har kontrollerats.

1 Nästa sida ->