Sök:

Sökresultat:

20 Uppsatser om Datakvalitet - Sida 1 av 2

Datakvalitet. Ett måste för en kostnadsmedveten organisation

Uppsatsen visar resultatet av en kartläggning och analys av Datakvaliteten i databasen Vägdatabanken på Vägverket. Vi har studerat Datakvaliteten som den visar sig hos slutanvändarna, i detta fall de som upphandlar drift och underhåll av statliga vägar. Målet var att se hur väl Vägverkets krav på data stämmer överens med användarnas behov. För att nå målet skapades en modell med sju faser. Centralt var kartläggningen av verksamheten med hjälp av intervjuer, som blev grunden för vidare analyser.

Svårigheter och begränsningar vid utveckling av dashboards som stöd vid beslutsfattande

Behovet av beslutssto?dsystem o?kar sta?ndigt bland fo?retagen va?rlden o?ver. Fo?r att ett beslutssto?dsystem skall vara anva?ndbart och generera en nytta till ett fo?retag, sa? finns det krav pa? att den information som visualiseras skall uppna? en viss Datakvalitet. Sa?ledes a?r syftet med detta arbete att underso?ka vilka problem som uppsta?r vid utveckling av dashboards i stra?van efter att uppna? en ho?g Datakvalitet.I stra?van efter att identifiera vilka problem och sva?righeter som uppsta?r vid utveckling av dashboards fo?r beslutssto?d sa? utfo?rdes intervjuer med sex olika utvecklare av dashboards fra?n olika fo?retag i Sverige.

Value at Risk på den nordiska elmarknaden : En simulerings- och jämförelsestudie

Behovet av beslutssto?dsystem o?kar sta?ndigt bland fo?retagen va?rlden o?ver. Fo?r att ett beslutssto?dsystem skall vara anva?ndbart och generera en nytta till ett fo?retag, sa? finns det krav pa? att den information som visualiseras skall uppna? en viss Datakvalitet. Sa?ledes a?r syftet med detta arbete att underso?ka vilka problem som uppsta?r vid utveckling av dashboards i stra?van efter att uppna? en ho?g Datakvalitet.I stra?van efter att identifiera vilka problem och sva?righeter som uppsta?r vid utveckling av dashboards fo?r beslutssto?d sa? utfo?rdes intervjuer med sex olika utvecklare av dashboards fra?n olika fo?retag i Sverige.

Datakvalitetsverktyg i datalager : Hur hanterar datakvalitetsverktyg datakvalitetsfaktorer?

I ett företag finns data utspridd i olika datasystem. För att lättare och snabbare komma åt data bör data finnas samlad på ett ställe d.v.s. ett datalager. Om datalagret ska fungera som ett beslutsstöd för företagsledningen är det viktigt att data håller en hög Datakvalitetsnivå så att beslut fattas som gynnar företaget. För att kontrollera Datakvalitet kan Datakvalitetsverktyg användas.

Agila Business Intelligence System : Kritiska framgångsfaktorer

Agila Business Intelligence System (ABIS) är en relativt ny och komplex typ av informationssystem, som kännetecknas av förkortade utvecklingstider, genom att exempelvis införa mer självbetjäning i de analytiska systemen, för att kunna möta ett behov av att analysera omvärldsfaktorer, som förändras i en allt snabbare takt. Eftersom ABIS är ett nytt och relativt outforskat område, finns ett behov av att utforska detta område. IT-investeringar är alltför ofta olönsamma och finns ett intresse av att visa på vad som bidrar till ett framgångsrikt införande av ett ABIS och på vilket sätt.Syftet med denna fallstudie var att identifiera högt rankade och gemensamma faktorer baserat på de kritiska framgångsfaktorer som belagts av tidigare forskning inom ABIS, beskriva hur dessa bidragit till ett framgångsrikt införande samt utröna skillnader och/eller likheter mellan hur dessa faktorer verkar ur kund- respektive leverantörsperspektiv.Som underlag för denna studie användes framför allt tidigare forskning kring kritiska framgångsfaktorer för Business Intelligence System. Speciellt en modell som utvecklades 2010 av Yeoh och Koronios användes som utgångspunkt för att lista de potentiella faktorer, som skulle beaktas av denna studie.Denna undersökning genomfördes som en fallstudie med hjälp av ett företag, som både levererar konsulttjänster och ABIS. En Delphipanel användes för att sortera fram framgångsfaktorer, som sedan studerades närmare genom semistrukturerade intervjuer för hur dessa kritiska framgångsfaktorer bidragit till ett framgångsrikt införande av ABIS från dels ett kundperspektiv, dels ett leverantörsperspektiv.De två faktorer som rankades högt och samtidigt delades av samtliga respondenter var:affärsvision och planerDatakvalitet och dataintegritetKundperspektivet var det styrande och leverantörens roll var ordentligt förstå kundens perspektiv, för att på så sätt framgångsrikt införa ABIS.

Tillförlitlighet hos information som hanteras av flera användare och genom flera system

When investigating mechanical problems it is often more convenient to deal with scalars rather than vectors. In this project methods stemming from the field of analytical mechanics, which lets one derive the equations of motion using scalar quantities instead of vectors, have been used. Two mechanical problems were investigated, a double pendulum with a spring and particles orbit in a sphere. The equations of motion of the two systems were derived with the assistance of computer algebra, using Maple and the external package Sophia. The systems were investigated with regard to periodicity and conserved quantities..

Risk management i läkemedelsindustrin : Hur användbara är optimeringsmodeller vid urval av projektportföljer?

Risk management har historiskt sett associerats med riskminimering och undvikande. Men framför allt inom project portfolio management har ett skifte inletts mot ett proaktivt tillvägagångssätt för att hantera risk, snarare än reaktivt. På så sätt uppnås en holistisk analys av risk som tar hänsyn till både positiva och negativa avvikelser på mål. Syftet med detta arbete är att undersöka hur användbara optimeringsmodeller är i läkemedelsindustrin ur ett risk management-perspektiv. Modellerna som undersöks är capital budgeting problem, goal programming och contingent portfolio programming.

Riktlinjer för att förbättra datakvaliteten hos data warehouse system

Data warehouse system är något som har växt fram under 1990-talet och det har implementeras hos flera verksamheter. De källsystem som en verksamhet har kan integreras ihop med ett data warehouse system för att skapa en version av verkligheten och ta fram rapporter för beslutsunderlag. Med en version av verkligheten menas att det skapas en gemensam bild som visar hur verksamhetens dagliga arbete sker och utgör grundinformation för de framtagna analyserna från data warehouse systemet. Det blir därför väsenligt för verksamheten att de framtagna rapporterna håller en, enligt verksamheten, tillfredställande god Datakvalitet. Detta leder till att Datakvaliteten hos data warehouse systemet behöver hålla en tillräckligt hög kvalitetsnivå.

medicinskt datalager : ett stöd för informationsbearbetning och kunskapsutvinning inom sjukvården

Allt större och större andel företag väljer att presentera och förmedla varor och tjänster via e-handel. En viktig aspekt vid e-handel är att kunden känner förtroende för e-handelsapplikationen och företaget. Denna rapport redogör för vilken inverkan multimediala inslag har för förtroendet av en e-handelsapplikation, vid initialt användande. En undersökning har genomförts med hjälp av en kooperativ utvärdering av fyra e-handelsapplikationer vilka innehåller olika typer av multimediala inslag har.Resultatet av undersökningen visar att multimediala inslag inverkar positivt på förtroendet för e-handelsapplikationer. Däremot finns indikationer på att för hög grad av multimedialt inslag inverkar negativt på förtroendet för e-handelsapplikationer..

Framtida supportverksamhet mot främst kommunerna med anledning av projekten Svensk geoprocess och HMK.

Det här examensarbetet är en internrapport för Lantmäteriet med fokus på framtida supportverksamhet med anledning av resultaten från projekten Svensk geoprocess och HMK. Rapporten klarlägger och visar på områden och frågeställningar att beakta för att vidareutveckla den befintliga supportverksamheten att vara en del av den support som svarar upp mot nya krav och förändringar.Rapporten ger en kort beskrivning om hur Support och rådgivning ges idag, bl.a. BAL-supporten. Samverkansprojektet Svensk geoprocess och HMK förklaras och hur de kan komma att påverka dagens Support och Rådgivning.En omorganisation inom Lantmäteriets division Informationsförsörjning måste beaktas samt även att knyta ytterligare kunniga i geodata och IT till supporten för att kunna ge god service åt användare och producenter. Eftersom supporten kommer att handlägga många nya delar behöver personalen ha god kunskap om de förändringar som införs och anammas inom kommunerna och Lantmäteriet med anledning av projekten Svensk geoprocess och HMK.

Informationshantering i den papperslösa vården

Det senaste inom informationshantering i vården är att, med hjälp av datajournaler, göra all information om patientens hälsotillstånd och sjukdomshistoria lättåtkomlig för berörd personal och på så sätt öka patientsäkerheten och effektiviteten i personalens arbete. Rapporten syftar till att undersöka om datorisering av informationshanteringen inom vården innebär att patientinformationen blir mer tillgänglig och otvetydig och därmed ökar patientsäkerheten och ökar effektiviteten i arbetet för personalen. Resultatet har erhållits genom att jämföra en avdelning som gått över till datoriserad informationshantering om de inneliggande patienterna och en avdelning som fortfarande arbetar med pappersblanketter. Vår undersökning visar att, då systemet är nytt för personalen så upplever de viss osäkerhet om var de skall föra in resultat och man saknar också en del översikter som man fick med hjälp av pappersblanketterna. Detta gör att tveksamheter om vilket läkemedel som skall ges, dosering av läkemedel och avsaknad av information m.m.

Datakvalitet : En fallstudie om kvaliteten i SJ:s underhållssystem

SJ is a government-owned passenger train operator in Sweden. SJ currently uses asystem called Ford for control and monitoring of maintenance. Technical andorganizational factors have given Ford the character of a monolithic system withoutflexibility and conditions to meet SJ's increased requirements.The main purpose of this master's thesis is to investigate how data quality can bedefined at SJ and to examine the data quality in Ford. This will give SJ an indication ofwhat their quality efforts should focus on in the future.The technical data quality parameters found are: accuracy, timeliness, completenessand consistency. The user centred data quality parameters are: accessibility,understandability and reliability.

EDI ? en lösning även för små och medelstora företag

Electronic Data Interchange (EDI) utvecklades under 1960-talet eftersom det fanns ett behov av att snabba upp överföringen av dokument i samband med transporter. Men det dröjde ända till 1980-talet innan EDI började användas inom de större industrierna. Att använda sig av EDI innebär att affärssystem kan utbyta information direkt, med minimal eller ingen mänsklig inblandning. Genom att använda sig av EDI-teknik inom eller mellan organisationer kan man dra nytta av ett antal fördelar, däribland sänkta kostnader, höjd Datakvalitet och höjd konkurrenskraft. Trots dessa fördelar har EDI haft särskilt svårt att få fotfäste hos den stora majoriteten av de mindre och medelstora företagen.

Kritiska framgångsfaktorer att beakta för ett lyckat affärssystemsprojekt

Affärssystem är en växande marknad och en självklarhet för många företag idag. Ett affärssystem kan medföra många fördelar, bland annat kortare ledtider, ökad Datakvalitet och effektivare processer. För att genomföra ett så lyckat affärssystemsprojekt som möjligt behöver företag ta vissa faktorer i beaktning. Dessa faktorer kallas kritiska framgångsfaktorer. Denna studie behandlar sju kritiska framgångsfaktorer i syfte att se hur dessa beaktats i praktiken.

Orsaksanalys av ineffektivt administrativt arbete : En fallstudie kring nödvändiga förbättringar inför övergripande systemuppgradering och administrativ rutinförändring

Den nya tullagen Union Customs Code (UCC) med målet elektroniskt tullhantering inom unionen kommer att börja tillämpas 1 maj 2016. Tullkodex för unionen innebär elektroniskt tullhantering såväl mellan näringslivet och Tullverket som mellan medlemsstaternas tulladministrationer. Syftet med lagen är att förenkla uppgiftslämning och tullhantering för företag vilket kräver omfattande uppgradering av IT-lösningar för både näringslivet och Tullverket. Kvalitet på de uppgifter som överförs till Tullverkets tull-system (TDS) antas ha större betydelse än tidigare då det genom UCC läggs en större vikt på spårbarhet.Organisationer bör därför optimera kvaliteten på de uppgifter som i samband med deklarationer lämnas till Tullverket. Detta för att undvika eventuella problem i framtiden.

1 Nästa sida ->