Sök:

Sökresultat:

63 Uppsatser om Costing - Sida 1 av 5

Vad bidrar till valet av precision i produktkalkylen?: En fallstudie om diskrepansen mellan teori och praktik inom produktkalkylering

Studies show that activity based Costing (ABC) is not widespread in practice even though it has been present in the academic world since the 80's. This thesis examines the reasons for the discrepancy between theory and practice through a case study of a Swedish manufacturing company. The intension is to answer the question of what contributes to the choice of precision in product Costing.We found arguments for increasing precision in product Costing but not to the extent of a full-scale ABC implementation. The company's estimation of the value of increased precision. In the study three company unique factors were isolated that affected the company's estimation of value; drifting purpose of product Costing, historical use of product Costing and knowledge about product Costing..

En studie om spridning av modeller inom produktkalkylering

Syftet med vår studie är att finna faktorer till spridningen av kalkylmodellerna Activity-based Costing (ABC), Target Costing (TC) och Kaizen Costing (KC). Detta gör vi genom att använda oss av kvalitativ ansats och genomföra intervjuer vid sex tillverkande företag. Vi kan se influenser av spridningen av modellerna ABC, TC och KC i studiens företag. Det har visat sig att företagen tillämpar ?traditionell? produktkalkylering med inspiration av ABC-modellen.

En studie om spridning av modeller inom produktkalkylering

Syftet med vår studie är att finna faktorer till spridningen av kalkylmodellerna Activity-based Costing (ABC), Target Costing (TC) och Kaizen Costing (KC). Detta gör vi genom att använda oss av kvalitativ ansats och genomföra intervjuer vid sex tillverkande företag. Vi kan se influenser av spridningen av modellerna ABC, TC och KC i studiens företag. Det har visat sig att företagen tillämpar ?traditionell? produktkalkylering med inspiration av ABC-modellen.

Target Costing - kan det tillämpas i små tjänsteföretag?: en fallstudie av Reguljair AB

Kostnaderna i ett företag har blivit allt viktigare på grund av att marknaden ständigt förändras. Target Costing är en av de kostnadsreduceringstekniker som därför tillkomit. Den hjälper företag att sänka sina kostnader i utvecklandet av nya och även befintliga produkter. Fokuseringen ligger främst på produktens idé-, planerings- och designfas. Target Costing används idag främst av tillverkande företag medan tjänsteföretag inte uppmärksammat denna teknik på samma sätt.

Användningen av Target Costing -En kvantitativ studie

Titel: Användningen av Target Costing - En kvantitativ studie om vad som påverkar användningen av Target Costing.Bakgrund och problem: Ekonomistyrningslitteratur publicerar frekvent studier om adoption av styrverktyg och vad som påverkar adoptionen. Dock är betydligt mindre känt om användningen av styrverktyg och forskare menar att det därför vore intressant att studera vad som påverkar användningen av styrverktyget Target Costing.Syfte: Studiens syfte är att förklara vad som påverkar användningen av Target Costing. Detta ämnar vi göra genom att undersöka sju variablers påverkan på användningen av Target Costing.Metod: Studien har ett kvantitativt angreppssätt med en deduktiv ansats. Datainsamlingen har skett med hjälp av en webbaserad enkätundersökning, vilken besvarades av 19 företag. Det empiriska materialet har sedan analyserats utifrån studiens hypotesformulering och teoretiska referensram om vad som påverkar användningen av Target Costing.Resultat och slutsatser: Kundernas sofistikeringsgrad och leverantörsbaseringsgrad påverkar svagt användningen av Target Costing.

Säkrare beslutsfattande med Target Costing?: en fallstudie av
Hultdins System AB

För att överleva på dagens konkurrensutsatta marknad måste företag tillägna betydande resurser till produktutveckling. Det gäller för företagen att tillverka produkter som marknaden efterfrågar till rätt pris och rätt kvalitet. Beslut som fattas under produktutvecklingen påverkar de framtida tillverkningskostnaderna för produkten och blir på så vis väldigt betydelsefulla. Target Costing är en metod för att bearbeta kostnader vid utveckling av produkter i enlighet med marknadens preferenser. Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida Target Costing kan leda till minskad osäkerhet vad gäller beslutsfattande vid produktutvecklingar.

Target Costing - en möjlighet trots höga fasta kostnader?: en
fallstudie av Norra Västerbotten

Target Costing slår sig fram på en allt bredare front över företagarvärlden som kalkyleringsprocess vid produktutveckling. Det kommer ursprungligen från Japan och används traditionellt av tillverkande företag som är i början av sin produktutvecklingsprocess. Target Costing skiljer sig från den vanliga kalkyleringsprocessen där man lägger ihop alla kostnader och gör ett vinstpålägg för att erhålla det slutgiltiga priset som kunderna skall betala. Istället utgår Target Costing ifrån kunden och vad denne är beredd att betala för en produkt. När kundens önskemål är fastställda jobbar man sedan mot de kostnadsmål som måste uppfyllas för att kalkyleringen skall gå ihop.

Target Costing i produktutvecklingsprocessen : En studie på Volvo Construction Equipment i Braås

Bakgrund: Produktutvecklingsprocessen har på senare tid kommit att ses som en strategisk aktivitet som är avgörande för företagets överlevnad eftersom produktens utförande och kostnader till stor del fastställs innan tillverkning påbörjas. ?Target Costing? har sitt ursprung från Toyota i Japan och är en metod för strategisk kostnadsstyrning som har vuxit fram för att tidigt styra kostnader. Metoden används för att integrera kostnadsstyrning i produktutvecklingsprocessen i samstämmighet med kundkrav och företagets egna vinstkrav.Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera hur ?Target Costing? används i produktutvecklingsprocessen på Volvo Construction Equipment i Braås för att ge kunskap till nya potentiella användare.

Target Costing i medelstora tillverkande industriföretag?

Dagens marknad tillåter inte många misstag. Produkter och tjänster måste möta kundernas behov för att bli framgångsrika. Produktutveckling måste därför primärt vara driven av kundernas behov hellre än av teknologiska möjligheter. Target Costing är en teknik för att strategiskt leda företag till framtida vinst. Genom att göra en uppskattning av det framtida försäljningspriset på en föreslagen produkt och därefter subtrahera den vinst man vill uppnå kan företaget räkna fram sin Target Cost.

I vilken utsträckning tillämpar masstillverkande företag target costing?

Den tilltagande internationella globaliseringen gör att företag ständigt möter ökande konkurrens. På grund av den ökade globala konkurrensen kan företag inte längre bara sätta försäljningspriser som täcker deras kostnader för produkten, utan i dagens läge måste de även se till vad de tänkta kunderna faktiskt är villiga att betala. Det finns olika metoder för att prissätta produkter, traditionell självkostnadskalkylering och det nya synsättet target Costing. Det finns författare som anser att traditionell självkostnads¬kalkylering tillhör förfluten tid i och med den globala konkurrensen. Många författare menar att det istället är target Costing som i dagens läge bör tillämpas, och då framförallt av masstillverkande företag.

Vad kostar det?: Fallstudie av en banks kostnadsallokeringssystem

This paper investigates the internal product Costing system in one of the Swedish banks with the purpose to evaluate the quality of its product costs and possible implications on decision making. The study shows that the current system distorts product costs by, among other things, using relative allocation of costs and time and by allocating all costs to individual units of products. We therefore propose an alternative product Costing system, which mainly draws on ABC theory but is also adapted to the specific needs of service companies and of the Bank. This proposal is intended as a solution in this particular case and not to be generalized in other contexts. We hope however to add to the understanding of why more complex Costing systems, such as the ones based on ABC theory are, according to previous studies, not widely used in practice.

Kundlönsamhet: en fallstudie av handelsföretaget Wiberger

The aim of this thesis is to examine the customer profitability in a wholesale company. A case study of Eugen Wiberger AB has been conducted. Firstly the authors have examined the current perception of the company regarding their customer profitability and the results of their calculation of the customer profitability. Secondly an Activity-Based Costing analysis has been performed and has been compared to the perception in the case company. The conclusions are that the smaller customers are the least profitable, and in some cases unprofitable, whereas the larger customers are profitable.

I vilken omfattning tillämpar sågverksindustrin target costing?: en fallstudie på två träindustriföretag

I takt med ökad globalisering och konkurrens, runt om i världen, har kundernas preferenser förändrats. Detta har gjort att företagen måste kunna kalkylera bättre med faktorerna pris och kvalitet. Mot bakgrund av detta behandlar denna uppsats i vilken omfattning stora sågverksföretag arbetar med kalkylering i sin ekonomistyrning. Dels har jag beskrivit den arbetsgång som tillämpas vid kalkylering i branschen och dels har jag jämfört denna med arbetsgången vid så kallad ?target Costing? (målkostnadskalkylering).

Managing IT Costs with ABC - An empirical study av Toyota Industries IT Supply Europe

The purpose of this essay is to apply Activity Based Costing on a Service and Support function in order to identify and allocate costs for providing support for IT deliverables..

Produktkalkylering vid bearbetande småföretag

Background - Swedish trade and industry primarily involves small corporations, including small manufacturing corporations. Currently, most Costing models that are used are based on studies accomplished at large corporations. This conveys to the fact that product Costing that occurs at small manufacturing corporations is based on all complexities that large corporations bring, which rarely match with small corporations. It occurs that small manufacturing corporations unconsciously rely on incorrect information that has been calculated based on great corporations? product Costing.

1 Nästa sida ->