Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Buskis - Sida 1 av 1

Brevbäraren, narren och evolutionen. En evolutionsteoretiskt orienterad komparativ analys av Dag-Otto Flink från Vallarnas friluftsteater och Puck och Botten från "En midsommarnattsdröm".

What is it that makes an audience love a character? Through comparative analysis and anevolutionary perspective, I have examined the relationship between the viewer ? the human ?and three popular characters: Shakespeare?s Bottom and Puck from A Midsummer Night?sDream and Dag-Otto Flink, the most popular character from Vallarnas friluftsteater inFalkenberg, Sweden. In what way do they attract us? Why do they attract us? The aim of thecomparative analysis between the characters was to reveal enough similarities for defining allthree as the same character type: the fool. One of the most important similarities for theevolutionary discussion was that especially Dag-Otto and Bottom are consistently themselves.Furthermore, the Darwinian perspective, especially with theories of Daniel Nettle, indicatesthat there are several factors that come into play for successive fiction.

Folklustspel = Dålig Teater?

Arbetet är en kvalitativ litteraturstudie som undersöker hur den klassiska svenska arbetarlitteraturen behandlas i gymnasieskolans läroböcker. Materialet utgörs av textavsnitten om arbetarförfattare i två olika läroböcker som används i litteraturundervisningen på gymnasiet varav den ena textnivå- och stilmässigt verkar rikta sig till elever som befinner sig på en något högre kunskapsmässig nivå. Studien visar  att de båda läroböckerna har varierande sätt att framställa genren arbetarlitteratur och särskilt särskiljande är det språk och den pedagogiska stil läroboksförfattarna använder. Flera gemensamma beröringspunkter förekommer, såsom exempelvis den rika användningen av citat vilket verkar vara ett pedagogiskt grepp som syftar till att fånga kontentan av ett visst arbetarverk eller författarskap. Författarurvalet är likartat i de båda läroböckerna, och högst sannolikt inspirerat av den rådande kanon som presenteras i vedertagna litteraturhistorieskrivningar vilka utgörs av bl a läroböcker för högre eftergymnasiala studier.