Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Burka - Sida 1 av 1

Burkaförbud : Rättfärdigad restriktion eller brott mot de grundläggande friheterna och mänskliga rättigheterna?

The fundamental freedoms and human rights is something the countries, and its citizens, of theEuropean Union more or less take for granted. However, in recent years these rights have become atopic of discussion in the way that a debate about the Islamic headscarves has developed. Thisdebate has resulted in that a number of countries, including France, have taken legislative measuresto ban clothing that fully covers ones face. Out of these bans a discussion has arisen concerning thefundamental freedoms and human rights. These burqa bans, as it is labeled in the pubic debate, havebeen accused to wrongfully limit the individuals freedoms and human rights.This study therefore has the aim to analyze these burqa bans in relation to the European Union,United Nations and the Council of Europe?s general declarations concerning the fundamentalfreedoms and basic human rights.The main result of this study shows that these bans in fact is not a proportionally restrict in thefundamental freedoms and human rights.

Inte utan min slöja : en studie i hur gymnasielärare upplever religiösa konflikter/kulturkrockar i skolan

Syftet med uppsatsen är att belysa lärares åsikter om religiösa konflikter/kulturkrockar i gymnasieskolan. Fokus ligger på konflikter i Sverige mellan kristendom och Islam, på grund av att det enligt migrationsverkets statistik nu anländer flest invandrare från det muslimska landet Irak. Elva stycken gymnasielärare deltog i en enkätundersökning angående deras attityder kring frågor som slöjans vara eller icke vara i skolan och hur man som lärare ska kunna följa Lpf 94 och samtidigt vara verksam i en skola för alla. Jag intervjuade även en lärare och samordnare på IVIK; Individuella programmets introduktionskurser för invandrare och bad om hennes tankar och åsikter, då detta är områden hon arbetar med dagligen. Sveriges integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni har även hon svarat på frågor om slöjförbud i den svenska skolan.

En beslöjad debatt : En jämförande diskursanalys mellan den mediala och den politiska diskursen av burka i Sverige utifrån Köpenhamnsskolan

The debate concerning face veiling has been brought in to view by several governments in Europe. Luca Mavelli studies the debate regarding the burqa using the concept of securitization and from that the objective of this study is to analyze the medial- and the political discourse in Sweden regarding the burqa. The formulated questions drawn from this is; who are the securitizing actors? According to the securitization actors, who can de defined as a referent object? Wherein is the threat according to the securitizing actors? Is it possible to recognize a difference between the medial and the political discourse?Furthermore the paper adopts the theoretical framework that is the concept of securitization, formulated by the Copenhagen School of security. The methodological foundation is based on a social constructivist approach and consequently uses Norman Faircloughs critical discourse analyzes as an analytical tool.

Liason Dangereuse - en receptionsanalys

Undersökningens syfte är att ta reda på vilka uppfattningar och tolkningar underklädesföretaget Liaison Dangereuse skapar genom sin senaste reklamfilm, ?Sexiness for everyone. Everywhere?, och om dessa uppfattas olika beroende på tolkarens bakgrund.  Frågeställning: I studien har jag ställt frågor kring hur kvinnan framställs i reklamfilmen och om publikens olika kulturella ursprung och bakgrundsideologi har någon påverkan i deras tolkningsprocess.   Metod/Teori: Med hjälp av tidigare forskning om utformning och berättelsens form av reklam och Stuart Halls encoding/decoding modell har jag genomfört en receptionsanalys.