Sök:

Sökresultat:

10 Uppsatser om Boktips.net - Sida 1 av 1

Boktips från biblioteket: En kvalitativ textanalys utifrån Boktips.net

In this Master's Thesis a rhetorical analysis is applied to reading suggestions in the database Boktips.net. Boktips.net utilize the Internet for readers advisory by offering public libraries in Sweden to use and participate to its contents. The aim is to examine how library staff writes about literature in Boktips.net. The empirical material is delimited to reading suggestions on fiction for adults. Areas in focus of the analysis are rhetorical context, disposition, style and components from the point of view of content: summary, evaluation on portrayal of characters and setting, narrative, language use, genre and themes, entertainment, insights and external information.

Boktips 2.0 : En kvalitativ studie om elevers delaktighet i skapandet av boktipsvideor på en biblioteksblogg

The aim of this study was to, through a qualitative method, investigate students? participation in a specific library blog to find out what motivate them to create and share digital book recommendations through videos. It also intended to describe the students? own views of their participation.We conducted interviews with eight students in the ages 12 and 13, who all had similar experiences regarding the blog creation but diverse attitudes concerning the blog production and intentions to participate.The results showed that the strongest motivating forces behind the students' participation in the blog creation was that they enjoyed the making of the videos and also because they wanted to inspire others to read more and create resembling blogs..

"Jag tar helt enkelt och läser det som verkar bra" En undersökning om bokval, attityder till och intresse för läsning i årskurs sju

Syftet med detta arbete är att undersöka elevernas attityder till skönlitteratur samt vad som avgör om de lånar en bok eller inte. Detta belyses även ur ett genusperspektiv. Primärmaterialet består av 77 enkäter som är besvarade av elever i årskurs sju. Enkätsvaren är bearbetade och sammanställda i diagram för att synliggöra resultaten.Forskningsbakgrunden utgår från Joseph Appleyards stadieteorier, forskning av Gunilla Molloy, Louise Rosenblatt samt Kathleen McCormick. Undersökningen visar att cirka hälften av eleverna har positiv inställning till läsning, boktips från läraren är inte det viktigaste, böcker med ett hjältetema är populärt hos pojkarna medan realistiska böcker toppar flickornas lista över favoritböcker.

Skönlitteraturens roll i undervisningen ur ett mångkulturellt perspektiv

Syftet med den här studien är att undersöka vilken roll skönlitteraturen kan tänkas inta, och vilken roll den faktiskt intar, i skolundervisningen på mångkulturella storstadsskolor. Studien lägger fokus på barn som har ett annat förstaspråk än svenska. Undersökningsmetoderna är av kvalitativ art, intervjuer och observationer. Undersökningen ägde rum på tre olika mångkulturella storstadsskolor där majoriteten av eleverna är flerspråkiga. Undersökningsgruppen består av olika lärare på dessa skolor.

Bland boktips och länksamlingar : En undersökning av de svenska folkbibliotekens webbplatser för ungdomar

The public libraries were quick to adapt to the changes that the Internet brought on, and today library websites are an important part of the public library. To meet the needs of teens today, the library website could offer a range of contents to make it an attractive place on many levels; both the academic needs as well as social and recreational needs should be addressed.The aim of this thesis is to evaluate public library websites for teenagers in Sweden, and to examine how well the websites address the developmental tasks and needs that teenagers have. The method used is website evaluation, one quantitative and one qualitative. A total of 60 public library sites for teenagers were evaluated, using 11 criteria based on Havighursts developmental tasks. The quantitative evaluation measured how many functions each website had per criteria, and showed that the majority of the sites had one or two functions for most of the criteria.

Pojkars maskulinitetsskapande i samtida skönlitterära ungdomsböcker

The aim of this Master?s thesis is to examine boys?/young men?s forming of masculinity and gender identity and how discussions around gender stereotypes and conceptions represents themselves in contemporary youth novels. Gender theory based upon R.W. Connell?s theoretical framework which discusses masculinities in plural is used.

Att arbeta med ungdomar. Hur Stadsbiblioteket i Malmö arbetar med ungdomar via nya medier.

Studiens syfte är att belysa hur organisationen Malmö Stadsbibliotek arbeta med ungdomar via nya medier och därigenom lyfta fram strategiska förslag inom området. Malmö Stadsbibliotekets arbete med ungdomar och nya medier studeras genom kvalitativa intervjuer med fem anställda och en innehållsanalys med retoriskt perspektiv av webbplatsen Ungdomssidan. Strukturer rörande digital kommunikation med ungdomar synliggörs och problematiseras i förhållande till tidigare forskning, historiska och teoretiska ramverk. Det teoretiska ramverket tar ansats från kultursociologen Pierre Bourdieus teori om kulturella fält och tre centrala begrepp och teoretiska ramverk inom: kommunikation, makt och interaktivitet. Det framgår att Malmö Stadsbibliotek inte arbetar målgruppsanpassat via nya medier. Det finns inte någon digital verksamhet för ungdomar med en möjlighet till interaktion mellan ungdomar eller med personalen.

En bok till varje läsare, en läsare till varje bok: En kvalitativ studie av hur bibliotekarier ger lästips

The aim of this thesis has been to achieve a deeper understanding of how librarians provide adult readers with individually adapted readers´ advisory in public libraries. The focus within this context, has been to find an answer to how the librarians understand what appeal factors the readers are attracted to and what kind of reading experience the readers are looking for to be able to match book and reader.To be able to find answers to our research question we conducted eight interviews with librarians working with readers´ advisory in eight different public libraries in Skåne. Our theoretical standing point for the thesis has been that of Marie L. Radford and Cathrine Sheldrick Ross. Sheldrick Ross provided theories concerning the appeal factors of books.

Magnetisk resonanstomografi

Denna rapport behandlar ämnet magnetisk resonanstomografi (MR), och kan sägas vara en orientering i ämnet, då många av de inom MR förekommande begreppen behandlas och systemets grundfunktioner tas upp. Det finns mycket litteratur i ämnet och för den intresserade finns alla möjligheter att fördjupa sig, referenslistan längst bak i detta arbete kan tjäna som boktips och guide till att komma igång med vidare studier. Arbetet tar upp den fysik som ligger till grund för magnetisk resonanstomografi och begrepp som protonspinn, nettomagnetisering och relaxationstider gås igenom. Dessutom görs en genomgång av hårdvaran i MR systemet och de olika varianter av system som finns, det vill säga permanenta-, resistiva- och supraledande magneter. Detta arbete fäster störst vikt vid de supraledande magnetsystemen eftersom de är de klart dominerande kliniskt.

Biblioteken som mötesplats : Beskrivningen av ett integrationsprojekt i inledningsfasen

1, SammanfattningDen här uppsatsen handlar om hur kommun- och skolbibliotek kan arbeta med integration och läsfrämjande arbete. ProjektetBiblioteket mitt i Världen har nyligen beviljats medel från Västerbottens Läns Landsting och Kulturrådet. Genom kvalitativa intervjuer med några personer som kan komma att påverkas av projektet och observationer försöker jag ge en bild av inledningsfasen av ett projekt som rör integration och läsfrämjande arbete. Observationerna rör föredraget Böcker, boxning och värderingar som inleder projektet. Eftersom projektet ligger alldeles i startgroparna är uppsatsen ett försök att sondera terrängen och undersöka projektets möjligheter.