Sök:

Sökresultat:

7 Uppsatser om Badminton - Sida 1 av 1

Belysning av en badmintonplan

Badminton är en inomhussport som människor i alla åldrar och på alla nivåer kan utöva. Ju högre nivå sporten utövas på ju mer krav ställs på belysningen. I många Badmintonhallar används idag armaturer som bidrar till bländning och som inte ger en god synkomfort. Badminton är världens snabbaste racketsport vilket gör att kraven på belysningen är hög. Utan tillräckliga riktlinjer gällande belysningsanläggningens utformning som ska säkerställa en god belysning för spelarna kan det bli svårt för dessa att hinna uppfatta fjäderbollen, då spelet går väldigt snabbt och mycket rörelser sker på Badmintonplanen.Syftet är att öka förståelsen för vilka faktorer som är viktiga att ta hänsyn till vid planering av ny belysning i Badmintonhallar.Metoderna som användes i studien var observationer, ljusmätningar, intervjuer och enkätundersökningar.

Vägen till framgång : En studie av Uppsalaidrottens sponsormarknad

En idrottsförenings ekonomi är idag avgörande för hur den sportsliga verksamheten kan bedrivas. Många föreningar måste jobba hårt för att få verksamheten att gå runt. Ett sätt att arbeta på för att få in pengar är att locka företag att sponsra verksamheten.Denna studie ställer upp en hypotes för Uppsalaidrotten om ett linjärt samband mellan föreningarnas synlighet hos publik och i media gentemot deras sponsringsintäkter. Studien undersöker sedan om denna hypotes stämmer genom att studera tre idrottsföreningar valda utefter deras synlighet i media och hos publik samt tre företag som sponsrar Uppsalaidrotten. Den insamlade informationen har analyserats med hjälp av en analysmodell baserat på teorier om sponsring.

Idrotter på Kronoparken : En kvalitativ studie om flickors syn på Kronoparkens idrottsutbud

Kronoparken is a multicultural area with more than 100 different nationalities. Since we know that girls with a foreign background participate less in sport than girls with Swedish background do, we think it would be interesting to examine what kind of thoughts and experiences young girls on Kronoparken has about sport.  The purpose of this study is to examine what the girls think about the activities that are offered today. We also want to examine their thoughts about sport and gender issues.Since the aim is to identify the girl?s experiences around current activities and find out what ideas they have to improve this, we think a qualitative method is best suited. We have chosen to do interviews with two focus groups.

Sponsring : En kvalitativ studie om hur elitidrottsföreningar i Umeå arbetar med sponsring

Denna uppsats kommer att behandla ämnet sponsring, sett ur ett föreningsperspektiv. Sponsring är idag ett viktigt ekonomiskt stöd i idrottsverksamheten och för dess utveckling. När vi som författare tänker sponsring tänker vi på affärer, avtal, marknadsföring, hjärta, samarbete och stöd. Vårt intresse inom sport samt marknadsföring har lett oss till vårt ämnesval. Av egna erfarenheter vet vi hur svårt det är att få ekonomiskt stöd från företag utan att ha en väl förberedd strategi. Sponsringen har utvecklats de senaste 20 åren från en välgörenhet till ett givande och tagande mellan idrottsföreningar och företag.

Hur ideella idrottsföreningar närmar sig företagsliknande styrformer : En kvalitativ studie gällande racketsportföreningar i Örebro län

De ideella idrottsföreningarna har en viktig position i vårt samhälle eftersom de bidrar med positiv utveckling för såväl samhälle som individ. Generellt finns en tydlig bild av hur Sveriges föreningsengagemang minskar och idrottsföreningarna har svårt att rekrytera ny ideell kraft. Det bidrar till att idrottsföreningarna går ifrån sina ideella grunder och istället börjar agera och ta till sig styrformer som liknar mindre företag för att föreningarna ska överleva. En sådan process kallas företagisering. Studiens syfte är att öka förståelsen gällande ideella idrottsföreningars upplevelser kring företagisering, att ge riktlinjer för hur föreningarna ska arbeta för att behålla de ideella insatserna samt visa på vilka faktorer som påverkar att föreningar blir företagiserade.

Att välja gymnasieskola : Vilka faktorer och informationskanaler är det som påverkar?

Denna uppsats kommer att behandla ämnet sponsring, sett ur ett föreningsperspektiv. Sponsring är idag ett viktigt ekonomiskt stöd i idrottsverksamheten och för dess utveckling. När vi som författare tänker sponsring tänker vi på affärer, avtal, marknadsföring, hjärta, samarbete och stöd. Vårt intresse inom sport samt marknadsföring har lett oss till vårt ämnesval. Av egna erfarenheter vet vi hur svårt det är att få ekonomiskt stöd från företag utan att ha en väl förberedd strategi. Sponsringen har utvecklats de senaste 20 åren från en välgörenhet till ett givande och tagande mellan idrottsföreningar och företag.

Balansen på sporten : En studie av den lokala sportjournalistikens utveckling på tidningen Norra Västerbotten ur ett genusperspektiv

Sportsidorna i en lokal dagstidning betyder mycket för läsaren och är en viktig informationskälla. Vid genomförande av läsarundersökningar brukar sporten hamna högt upp bland de mest lästa inom olika innehållskategorierna i en tidning. Enligt Thomas Östberg (1992) har sport och idrott blivit en ansenlig samhällsfaktor. Allt fler utövar flera idrotter och en stor del av den information som vi får om vad som händer inom sporten förmedlas genom media (Östberg 1992:2). Sport är en sysselsättning som påverkar människors tankevärld, både ur ett generellt och globalt perspektiv.