Sök:

Sökresultat:

27 Uppsatser om Arousal - Sida 1 av 2

Felattribueringar i dejtingsammanhang

Dutton och Aron visade 1974 hur Arousal genom felattribution kanleda till sexuell attraktion. Syftet med studien var att utifrån dessa upptäckter undersöka singelaktiviteter och nätdejting. Med hjälp av en webenkät innehållande delar om nätdejting, singelaktiviteter och personlighet har detta fenomen testats i ett dejtningsammanhang. Försökspersonerna bestod av 253 män och 389 kvinnor mellan 18 och77 år. Resultatet visade att de som deltagit i en singelaktivitet som gav upphov till hög Arousal hade större chans att få kontakt med någon och att fortsätta träffa denna efteråt än de som inte blivit uppe ivarv av aktiviteten.

Erfarna klättrares upplevelse av arousal och hantering av anxiety

Syftet med studien var att få en djupare förståelse för vad som ger upphov till anxiety hos erfarna klättrare och hur de hanterar (coping) somatisk såväl som kognitiv anxiety vid traditionell klättring. Skiljer sig copingstrategierna mellan män och kvinnor samt är det sökandet efter Arousal som motiverar till traditionell klippklättring. En kvalitativ undersökning genomfördes med en semistrukturerad intervjuguide som underlag. Nio stycken erfarna klättrare (män = 6, kvinnor = 3) mellan 23 och 46 år (M = 33.4 år) inom traditionell klättring intervjuades. Resultatet visade att alla klättrarna använde sig av positiv self-talk, medan visualisering endast användes av ett fåtal som ett sätt att återfå fokus och att samla sig.

Detaljminne vid påverkan av emotionell arousal

Forskning visar att människor huvudsakligen återger starkt emotionellt laddade händelser väl. Information och detaljer runt omkring händelsen har dock visat sig vara betydligt svårare att rapportera, jämfört med centrala detaljer som är kritiska för den känslomässiga upplevelsen. Syftet med föreliggande studie var att undersöka effekter av emotionell Arousal beträffande minne för central respektive perifer detaljinformation. Hypotesen var att negativt känsloladdad information påverkar minnet positivt beträffande centrala detaljer, men negativt för perifera detaljer. Två experiment utfördes, där kontrollgruppen i båda experimenten förevisades 15 neutrala färgbilder föreställande vardagliga situationer.

Påverkar musik i butiksmiljö kunders emotioner och beteende? : Ett fältexperiment

            Syftet med denna uppsats bestod dels i att undersöka hur musik och dess tempo påverkar kunders emotioner, beteende och upplevelse i butik, men syftade även till att undersöka i vilken omfattning pleasure, Arousal och dominance predicerar tillfredsställelse, närmande- undvikande sökbeteende, generell närmande- undvikande beteende samt upplevelse av servicescape. Undersökningen genomfördes som ett fältexperiment i butiksmiljö (N= 431), utifrån en oberoende mellan-individ-design. Musik användes som oberoende variabel (högt tempo, lågt tempo och frånvaro av musik). De beroende variablerna var pleasure, Arousal och dominance, tillfredsställelse samt närmande- undvikande beteende vari även köp och spenderad tid i butik inkluderades. Datainsamlingsmetod utgjordes av en enkät.

KOGNITIV PROBLEMLÖSNING UNDER STRESS : PÅVERKAR FYSIOLOGISK AROUSAL PRESTATIONEN?

Förmågan att prestera under akut eller kraftig stress är en förutsättning för en del yrken. Forskningsresultaten gällande hur stress påverkar prestation pekar åt olika håll. Denna studie undersökte sambandet mellan fysiologisk Arousal och kognitiv problemlösningsförmåga under stress. Trettiotvå polisstudenter testades på Ravens test av flytande intelligens APM set II både före och efter att antingen ha sprungit i tjugo minuter eller haft en självskyddslektion på ca fyrtio minuter. Resultaten från en mixed ANOVA för beroende mätningar visade på en signifikant interaktionseffekt (F (30) = 6,547, p < 0,05) ? en ökning i prestationen hos självskyddsgruppen med arton procent och en minskning med femton procent hos löpningsgruppen.

Att möta omvärldens krav : Om implementering av Lågaffektivt bemötande i en förvaltning för funktionsstöd

In today's social work there is an ambition to work evidence-based in order to improve quality and competency in business. This study is made in a disability administration which has introduced a common approach towards users for all employees. The approach is called low Arousal approach. The purpose of the study is to investigate how a method takes hold and implements within an organization. The empirical data is analyzed by theories of professionalization, idea dissemination and translation.

Musikens påverkan på kundens köpbeteende

Servicescape is a research area within service management which processes the effect that the environment has on the service experience. The purpose of this essay is to find out how servicescape, with focus on the ?background music?, affects customer behavior in a clothing retail store. Through manipulation of the background music?s tempo the essay aim to explore to what extent this part of the servicescape a) affect the customers approach and avoidance behavior, b) is affected by customers with a hedonic or utilitarian shopping behavior, c) affects pleasure, Arousal and dominance perceptions for the customer, and d) how the servicescape is perceived.Key words: Servicescape, approach-avoidance behaviour, pleasure, Arousal, dominance, hedonic-utilitarian behaviour..

Automatisering hos ryttare : Skillnader i automatisering med avseende på tävlingsnivå, tävlingsgren och allmän ångestnivå hos ryttare

            Syftet med denna uppsats bestod dels i att undersöka hur musik och dess tempo påverkar kunders emotioner, beteende och upplevelse i butik, men syftade även till att undersöka i vilken omfattning pleasure, Arousal och dominance predicerar tillfredsställelse, närmande- undvikande sökbeteende, generell närmande- undvikande beteende samt upplevelse av servicescape. Undersökningen genomfördes som ett fältexperiment i butiksmiljö (N= 431), utifrån en oberoende mellan-individ-design. Musik användes som oberoende variabel (högt tempo, lågt tempo och frånvaro av musik). De beroende variablerna var pleasure, Arousal och dominance, tillfredsställelse samt närmande- undvikande beteende vari även köp och spenderad tid i butik inkluderades. Datainsamlingsmetod utgjordes av en enkät.

Combining the Concepts of Fear Aroual and Customer Satisfaction & Retention - An Ethnographic Case Study on Krav Maga

The purpose behind this study is to explore and explain the role of fear Arousal when combined with the concept of customer satisfaction and retention in one marketing strategy. The major theories applied are the concept of fear appeals and the concept of customer satisfaction & customer retention. We chose to conduct our research through an ethnographic case study of KM. We did a qualitative study where we collected 10 interviews and we conducted observations. Our empirical data consists of academic articles from scientific journals, interviews andobservations.

Arbetsträning och återhämtning i lantlig miljö : En kvalitativ studie

            Syftet med denna uppsats bestod dels i att undersöka hur musik och dess tempo påverkar kunders emotioner, beteende och upplevelse i butik, men syftade även till att undersöka i vilken omfattning pleasure, Arousal och dominance predicerar tillfredsställelse, närmande- undvikande sökbeteende, generell närmande- undvikande beteende samt upplevelse av servicescape. Undersökningen genomfördes som ett fältexperiment i butiksmiljö (N= 431), utifrån en oberoende mellan-individ-design. Musik användes som oberoende variabel (högt tempo, lågt tempo och frånvaro av musik). De beroende variablerna var pleasure, Arousal och dominance, tillfredsställelse samt närmande- undvikande beteende vari även köp och spenderad tid i butik inkluderades. Datainsamlingsmetod utgjordes av en enkät.

Aggression i domar om mord och försök till mord

En uppdelning av aggression i instrumentell respektive reaktiv har bekräftats av tidigare forskning. Föreliggande studie bygger på 40 domar från Svea hovrätt där gärningsmännen blivit dömda för mord eller försök till mord. Huvudsyftet var att undersöka om reaktiva gärningsmän kunde skiljas från instrumentella gärningsmän med avseende på brottskaraktäristika, ålder, påföljd samt brottsrubricering. Syftet var också att undersöka samband mellan gärningsmannens påverkan av alkohol och/eller droger och gärningsmannens grad av planering, målinriktning, Arousal, provokation från offret, samt gärningsmannens relation till offret. Två oberoende bedömare (föreliggande studies författare) genomförde kodningar utifrån Cornells kodningsguide för våldshandlingar.

Tail posture and motion as a possible indicator of emotional state in pigs

In the current study, the aim was to investigate whether tail posture and motion can be an indicator of the emotional state of pigs and if the tail posture of the pig is affected by social breeding value (SBV), coping style and/or housing. Emotional state can be defined in two dimensions: valence and Arousal. Two batches of 96 finishing pigs were studied in a one generation selection experiment with a 2x2 set up and were housed in a barren or straw bedded pen. In each pen, 6 pigs (3 male, 3 female) were housed. A back-test was done to determine the coping style of the pigs with two categories; high resister and low resister pigs.

En psykometrisk utvärdering av frågeformulären PSAS-C och APSQ som mått på sömnrelaterad oro

Vårt syfte med denna studie var att göra en psykometrisk utvärdering av frågeformulären PSAS-C (Pre sleep Arousal scale) och APSQ (Anxiety and preoccupation about sleep questionnaire). Teoretiska modeller har kommit fram till att kognitiv uppvarvning och förvrängd subjektiv perception av sömn skapar oro som kan bidra till utveckling av insomni. För att fånga upp oro vid insomni används idag två frågeformulär, PSAS-C och APSQ. Deltagare från en svensk longitudinell studie (n = 2333) ombads att svara på de två formulären. Båda skalorna visade på en god begreppsvaliditet och intern samstämmighet.

Ett pulshöjande reklammedium -Är det effektivt att exponera konsumenter för reklam i en gruppträningssal relativt i ett traditionellt reklammedium?

It appears that it has never been easier for the marketer to create and distribute advertising messages. The technical development has created new possible channels, which in addition to the traditional advertising media has resulted in consumers encountering loads of commercial messages every day. Unfortunately for the marketer, the overload of messages has contributed to an extensive advertising avoidance. This forces him to think outside the box in order to come up with attention-grabbing and innovative methods to reach out to consumers. This paper aims to examine if facilities for group exercise classes at fitness centres could be a potential advertising medium due to the unexpectedness of encountering advertising in those premises.

Med för hög musikvolym hör du inte farten

Att tidsperceptionen är påverkbar har tidigare påvisats. Studien syftar till att undersöka huruvida tidsperceptionen påverkar fartperceptionen, med hypotesen att när interna taktgivaren går snabbare uppfattas farten som lägre. 28 försöksdeltagare fick under fyra betingelser (Lugn, Stressig, Egen musik och Tyst) utföra tids- och fartestimationer under bilfärd. Inga signifikanta resultat påvisades ifråga om vare sig tidsperceptionen eller dess inverkan på fartperceptionen. Däremot skilde sig prospektiv estimation av medelfart åt beroende på betingelsen.

1 Nästa sida ->