Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Zoonen - Sida 1 av 1

?I heard gunfire, thought you might need some help? : En semiotisk studie av tre samtida actionhjältinnor

Denna undersökning berör de genuskonstruktioner som finns i skapandet av actionhjältinnor. Jag har valt att undersöka Salt (2010) Sucker Punch (2011) samt Resident Evil:Retribution (2012) Undersökningens frågeställningar är,Hur motiveras användande av våld då det utförs av kvinnliga actionhjältinnor?Vilka arketyper går att urskilja i representationerna av kvinnliga actionhjältinnors våldsutövande?Vilka symboler går att urskilja i kvinnliga actionhjältinnors utövande av våld?Min undersökning grundar sig i teorier om genus med utgångspunkt i Raewyn Connel, för att vidare knyta det samman till Stuart Halls representationsteorier samt stereotypifiering. Teoriavsnittet avslutas sedan med kvinnlig medieforskning från Liesbeth Van Zoonen samt Laura Mulvey. Min tidigare forskning grundar sig i en förklaring till hur den manlige hjälten genom tiden har representeras och vad som a?r representativt fo?r denne.

Djurägares upplevelser i samband med avlivning på smådjursklinik beträffande känslor, personalens bemötande och stöd

The aim of this study was to get an insight into the pet owners? experiences associated with euthanasia at small animal clinics, concerning their emotions, the treatment by the personnel and the experiences around various types of support provided by the personnel. The target group was pet owners who had had their animal euthanized at a small animal clinic. Incomplete survey responses and responses where it was clear that the euthanasia took place in the owner?s home were excluded. In the end, a total of 442 pet owners participated and out of those were 92 % women and 8 % were men. The study was carried out using a web-based questionnaire consisting of standardized questions with the opportunity to give further comments to each question and in the field of ?Other comments? as well. Swedish small animal related companies and forums were contacted via email and were asked to alert about the present study on their website or forum.

"Yes! Man kan bli kranförare." : - En studie av manligt tolkningsföreträde i svensk inrikesnyhetsjournalistik

The free press is an invaluable part of the democratic society and a pillar stone in the creation of ideas, opinions and norms. According to theories such as agenda-setting and framing the media have a significant influence on people?s perspectives and opinions. With this view of media along with the gender system provided by Yvonne Hirdman as a framework, this study intends to examine the gender representation in Swedish domestic news journalism. The study consists of a quantitative analysis of two major Swedish morning papers, Dagens Nyheter and Svenska Dagbladet, where the gender representation regarding journalists, main news sources and pictures are being accounted for.

Unga mediekonsumenters uppfattning av reklam

Dagens reklam innehåller ofta bilder på attraktiva människor, klädda i avslöjande eller åtsittande kläder. Man använder sex rutinmässigt i reklam som ett kraftfullt PR-verktyg där pengar ligger som grund. Men det finns även reklam som saknar sexuellt innehåll och är neutral i sin framtoning. Den här uppsatsen behandlar dessa två typer av reklam; sexuellt kontra icke sexuellt innehåll. Frasen ?sex säljer? är otaligt upprepad och uppmärksammad i media och idén att sexuella bilder på något sätt skulle göra reklam mer effektfull är en kliché som uppkommit då det är nästintill omöjligt att verifiera eller förkasta.

Kvinnor och män i Sydafrikas public service : En studie om källor, ämnen och kön i SABCs engelska tv-nyheter

Sydafrika övergick från att styras av en förtryckande regim till att bli en demokrati 1994. South African Broadcasting Corporation (SABC) som historiskt sett användes som ett propagandaverktyg för apartheid-regeringen är idag Sydafrikas public service-företag med uppdrag att vara en del av demokratiprocessen. Public service hävdar att dess uppdrag är att återskapa mänsklig värdighet och bygga en gemensam framtid för alla sydafrikaner. Syftet med denna undersökning är att undersöka hur public service i Sydafrika presenterar kvinnor och män som källor i nyhetsjournalistiken. Uppsatsen undersöker vilka ämnen som dominera, vilka källor som får uttala sig och hur kvinnor och män kommer till tals.