Sök:

Sökresultat:

22 Uppsatser om Zara - Sida 1 av 2

Arkaden ? en studie av Zaras etablering i affärshuset

Fastighetsbranschen i Göteborgs innerstad präglas av hård konkurrens.En svårighet i branschen är att hitta bra lägen och rätt hyresgäster. Varnågonstans fastighetsbolagens lokaler är placerade har en direktkoppling till hur attraktivt företaget blir. Det är viktigt attfastighetsbolagens och hyresgästerna strategier stämmer överens medvarandra.Fastighetsbolaget som hyr ut lokaler måste vara nöjda medverksamheten som kommer att drivas i deras utrymmen. För ettfastighetsbolag är det viktigt med rätt hyresgäster då de kan höjaföretagets profil eller image.AP Fastigheter AB har under en lång tid arbetat med att utveckla enlösning för att kunna ta in butiken Zara i sitt affärshus Arkaden. Zarahar varit ett krävande projekt då de ansvariga för butiken länge letatefter ett så bra butiksläge som möjligt.Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på hur etableringen avbutiken Zara kommer att påverka affärshuset Arkaden och dessvarumärke, samt vad de övriga butikerna och konsumenterna tycker.De metoder som vi har använt oss av för att besvara våra frågor ärpåstana intervjuer med konsumenterna samt djupintervjuer medbutikscheferna.Uppsatsens teoretiska kapitel behandlar de för uppsatsen viktigasteområdena, nämligen kommunikation, positionering, varumärken ochkonsumentbeteende.Efter att ha sammanställt den kvalitativa och kvantitativaundersökningen presenterade vi resultaten och analyserade sedan detmed hjälp av teorin.Vår studie visade att Zara haft en positiv inverkan på Arkadensvarumärke.

"Peshmerga-chic" och "Nipster" : En kritisk diskursanalys om hur modet samspelar med vår förförståelse och hur det analyseras i media

Fashion creates reactions. It is a type of art form that constantly needs to be updated. This is the thrilling part about fashion, but it is also the part that can create unintentional reactions.In this essay I will examine two garments that have achieved a great amount of media coverage, both in Sweden and abroad. One of them is a jumpsuit from H&M that was criticized because of the resemblance to the uniform worn by the Peshmerga-soldiers in Kurdistan. The other garment is a children?s sweater launched by Zara.

Det upplevda varumärket : En fallstudie av H&M och Zara

I dagens konsumtionssamhälle blir det allt viktigare att positionera sig rätt i kundens medvetande för att uppnå den önskade imagen. Nuförtiden räcker det inte längre att erbjuda funktionella värden utan även de emotionella har fått en betydande roll för kundens uppfattning av företaget. Många företag slåss om samma kunder och positionerar sig därefter vilket ofta medför att de har liknande marknadspositioner och att deras varumärken uppfattas på samma sätt.Svenska H&M och spanska Zara är de två största klädkedjorna på den europeiska marknaden och i media skrivs det sällan om den ena utan att referera till den andra. Bilden som ges är att Zara är Spaniens svar på H&M. De anses vara stora konkurrenter med en liknande image och affärsidé.

Nyetablering av företag inom detaljhandelsbranschen En fallstudie av Zara

BAKGRUND OCH PROBLEM: Konsumtionen på detaljhandelsmarknaden i Sverige har ökat desenaste åren och är den tredje starkaste i Europa. Detaljhandeln har internationaliserats ochfler utländska aktörer lockas att etablera sig i Sverige. Den spanska klädkedjan Zara som är endel av Inditexgruppen öppnade sin första butik i Sverige år 2003. År 2006 tog Inditex överförsta platsen från Hennes & Mauritz som största klädkedja sett till omsättningen och Zarautmanar nu de svenska klädkedjorna inom beklädnadsbranschen. Vår frågeställning är: Vilkaegenskaper är fördelaktiga för ett företag vid en etablering på en ny marknad?SYFTE: Vår uppsats syftar till att studera hur konkurrenskraftigt Zaras koncept är på densvenska marknaden samt undersöka Zaras etablering i Sverige.AVGRÄNSNINGAR: Vi har valt att fokusera på Zara inom Inditexgruppen eftersom detkonceptet står för den största andelen av gruppens totala försäljning.

ETABLERING AV EN MODEBUTIK I EN MEDELSTOR SVENSK STAD

Intresset kring mode är stort i Sverige och handeln med detaljhandelsvaror ökar för varje år. Det senaste året har dock varit tufft för många företag i branschen, både nationellt och internationellt. Rapporter visar att handeln ökar totalt sett i landet, men att det finns stora regionala skillnader. Storstäderna i landet ökar mest både befolkningsmässigt och handelsmässigt, på bekostnad utav övriga regioner. Rapporter visar även att trenden går mot att de mindre lokala butikerna blir färre och de stora butikskedjorna ökar sin utbredning världen över.Syftet med uppsatsen är att beskriva och försöka förklara om en mellanstorstad i Sverige har de förutsättningar som krävs för att etablera en butik från en världsomfattande modekedja, varvid huvudsakligen kvalitativ metod använts.

Butikslogistik - En jämförelse mellan Monki och Zara

Sammanfattning Bakgrund och problemdiskussion: Butikslogistiken har förändrats med åren. I början ansågs logistik vara enbart en kostnad med en målsättning att minska. Detaljhandeln var även passiva mottagare av produkter. Varorna fördelades ut till butiker där efterfrågan förelåg. Idag har företagen bättre kontroll över produkterna och kan därför reagera snabbare på kundernas efterfrågan.

Kulturinverkan på modekonsumenter - en studie av Zara och H&M:s image i Spanien och Sverige

Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur och varför kläder och designuppfattas annorlunda i det land där kläderna designas och eventuellttillverkas i förhållande till hur plaggen uppfattas i andra länder där desäljs. Metod: Då vårt ämne rör konsumenters subjektiva uppfattningar har vi använtoss av ett kvalitativt angreppssätt. Vi har intervjuat respondenter i tvåolika länder, Spanien och Sverige angående två klädesföretag, H&M ochZara, som har dessa två länder som hemland respektive utland. Vi hardärefter analyserat empirin genom att sätta den i ett teoretiskt perspektiv. Teoretiska perspektiv: Den teoretiska grunden i uppsatsen utgörs av tre teoriområden:Marknadsföringsteori ur ett företagsperspektiv, som tar upp faktorer hosföretagen som kan bidra till de skillnader konsumenterna upplever finnseller inte finns mellan klädkedjorna; Konsumentpsykologisk teori somökar förståelsen för de psykologiska processer hos konsumenterna sompåverkar hur företagen och deras marknadsföringsstrategier upplevs, ochimage skapas; Kulturrelaterad teori som försöker förklara den effektkulturskillnader får på konsumentbeteende, vilket är relevant då vi ämnarjämföra två länder med olika kulturer.

Ung och chef -Ja tack? En studie om unga chefers värderingar och livsmönster

Intresset kring mode är stort i Sverige och handeln med detaljhandelsvaror ökar för varje år. Det senaste året har dock varit tufft för många företag i branschen, både nationellt och internationellt. Rapporter visar att handeln ökar totalt sett i landet, men att det finns stora regionala skillnader. Storstäderna i landet ökar mest både befolkningsmässigt och handelsmässigt, på bekostnad utav övriga regioner. Rapporter visar även att trenden går mot att de mindre lokala butikerna blir färre och de stora butikskedjorna ökar sin utbredning världen över.Syftet med uppsatsen är att beskriva och försöka förklara om en mellanstorstad i Sverige har de förutsättningar som krävs för att etablera en butik från en världsomfattande modekedja, varvid huvudsakligen kvalitativ metod använts.

Kan en H & M och en Zarakund vara samma kund? ? En undersökning i två europeiska städer.

The struggle for the customer has become a priority for the fashion industriesconsidering that it is the customers? willing to shop that guarantees theircontinuous survival on today?s competitive market. To keep the customer happyand satisfied, should be their priority as this leads to an economic advantagesince the customer becomes the companies strongest allay with help of the socalled ?word of mouth? effect. The positive response is then transmitted fromthe customer, acting as a spokes- person for the company.

Allt handlar om image : En studie om vad fyra internationella klädföretag betonar i sitt Corporate Social Responsibility-arbete

Klädbranschen är präglad av långa, världsomspännande produktionsled vilket gör det intressantoch viktigt att se hur stora, internationella företag arbetar med CSR. Kraven på att företag tarsocialt ansvar ökar samtidigt som företag är påverkade av sin historia, kultur och specifikaomständigheter som kan påverka vad som är viktigt för företaget. I denna studie undersöks vadfyra klädföretag, H&M, Gap, Uniqlo och Zara, alla från fyra olika länder, väljer att betona i sittCSR-arbete. Information publicerad på företagens hemsidor samt rapporter har legat till grundför empiri som analyserats utifrån ett teoretiskt ramverk. Den insamlade informationen har ställtsmot EU-kommissionens definition av CSR och analyserats utifrån teorierna.

Konkurrensanalys i detaljhandeln

Detaljhandeln är snabbföränderlig och det är viktigt att ha både marknadssituationen och sina konkurrenter under uppsikt för att vara konkurrenskraftig. Vi redogör för de befintliga metoder som vi tycker är mest lämpade för att genomföra konkurrensanalyser i detlajhandelsföretag. Vi använder oss även av H&M och Zara för att komplettera teori med empiri..

En jämförelse mellan H&M & Zara´s förmåga att leverera ett snabbt mode - Gentemot kundens uppfattning

During the last year there has been a globalization of trade. Because of the development ofmore sophisticated information's - and communication technology the boundaries and thephysical distance have been smeared out between company as well as countries. Furthermoreit generates that many companies have restructured to global value chains. Because of theincreased access the marketplace has become harder and more competitive than ever.Since the customers nowadays have more access to product information the consume patternsand behaviour has been changed. Through the increased knowledge the consumers requiresmore of the products.

Modebloggarnas makt : Hur produktplacering i modebloggar påverkar försäljningen i volymmärkesbutiker

By exposing their products in blogs, companies have the opportunity to reach out to hundreds of thousands of consumers daily. Instead of using conventional Internet advertising such as banners and ads, some companies chose to make use of product placement in blogs. By choosing to expose their products in blogs, companies use a medium that blog readers are familiar with and can relate to, and can thereby solicit customers for their products and brands.We will examine whether product placements in fashion blogs are an effective way for businesses to market themselves and their products. We measure this efficiency, by keeping a record of the sales of ten product placed garment and accessories that we have selected from four of the largest blogs in Sweden. The stores we examine sales of product placed goods in are volume brand stores such as Zara and H&M etcetera.

Shoppingstaden Göteborg - En kartläggning

Titel: Skjut inte på Kulturtanten med hagelbössa - hon kommer ändå!Författare: Zara Selander & Isabella WestbergUppdragsgivare: Arts & Business Sweden ABKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, vid Institutionen förjournalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitetTermin: Höstterminen 2013Handledare: Orla VigsöAntal ord: 18 712 (exklusive abstract, executive summary, appendix)Syfte: Undersöka hur verksamheter inom scenkonst i Göteborg arbetar med extern kommunikation för att skapa en relation med sin publik. Samt identifiera och lyfta fram faktorer som kan inverka.Metod: Kvalitativ studie med samtalsintervjuer med marknads- och kommunikationschefer på sju valda scenkonstverksamheter i Göteborg.Material: Analys av samtalsintervjuer, sammanlagt 7 personer.Huvudresultat: Studien beskriver en professionaliserad extern kommunikation med relationer och dialog i fokus. Scenkonstverksamheterna kommunicerar med en bred publik såväl inom fysiska väggar som i digitala medier. Arbetet påverkas av fem huvudfaktorer somstudien identifierar: organisationens struktur, ett offentligt uppdrags ramar, digitalisering, utbudet av konkurrerande kulturaktiviteter samt människans komplexitet. Nämnda faktorer ställer höga krav på scenkonstverksamheterna att hålla en ständig dialog och kommunicera till breda grupper i en mängd kanaler.

Fast fashion i modeindustrin : En kamp mot klockan

Syftet med uppsatsen är att undersöka vad som inom fast fashion har påverkat företagen på den internationella modemarknaden. Världen har förändrats och konsumenter ställer högre krav på modeföretag. Tiden blir en allt mer drivande faktor i och med att leverantörskedjor utvecklar kortare ledtider. Produktionsstrategin inom fast fashion företaget är i leverantörskedjan av stort fokus. Vi vill med denna uppsats skapa uppmärksamhet till det omtalade fenomenet som har tillkommit, fast fashion.

1 Nästa sida ->