
Sökresultat:
3459 Uppsatser om Yrkesförberedande program - Sida 44 av 231
Valet av grafiskt dokumentgrÀnssnitt
Grafiska dokumentgrÀnssnitt anvÀnds av de flesta datoranvÀndare. Det finns i
huvudsak tre typer av dokumentgrÀnssnitt; MDI (multiple document interface),
SDI (single document interface) och TDI (tabbed document interface). I ena
halvan av arbetet har dessa tre analyserats utifrÄn en rad faktorer med mÄlet
att se om nÄgon modells fördelar vÀger över de andras och om man kan skapa
nÄgra riktlinjer för nÀr det Àr bÀst att applicera respektive modell nÀr man
utvecklar en ny programvara. Analysen Àr baserad pÄ litteratur samt kvalitativ
enkÀtundersökning och programtest. Andra delen av arbetet har Àgnats Ät testa
om det gÄr att programmera sÄ att slutanvÀndaren kan vÀlja den modell han eller
hon föredrar.
Lojalitetsprogram ur medlemmarnas perspektiv. : Skapas lojalitet eller tröghet?
As the usage of loyalty programs increases, this study takes a new approach to examine how these programs influence consumers? attitudes toward brands. This paper is influenced by the recent findings that question the capability to create a clear picture of the effects of loyalty programs by conducting quantitative research. This is based of the differentiation between attitudes and actions, leading to the fact that quantitative research have only captured the actions of members of loyalty programs. In contrast to that, this paper uses qualitative interviews to create a more in-depth point of view.The paper immerses the reader in the theoretical viewings of what loyalty is and how it emerges from satisfaction.
Matematikundervisningen i IB, International Baccalaureate, programmet. En jÀmförelse med svenska program.
Syftet med detta arbete Àr att jÀmföra International Baccalaureate Diploma Programme (IB), med svenska SP och NV program. Detta görs genom att besvara frÄgan hur innehÄllen i matematikkurserna pÄ IB programmet skiljer sig frÄn matematikkurser som ges i de svenska programmen. Inte enbart innehÄllet i kurserna jÀmförs utan Àven timplanen granskas för att undersöka om arbetsbördan i programmen skiljer sig Ät. Den lÀttaste matematikkursen som undervisas i IB programmet, Mathematical Studies Àr mest lik de svenska Matematik A-C kurserna. Den andra IB kursen, Mathematical Methods tÀcker framförallt Matematik A-E kurserna medan den tredje kursen, Mathematics Higher Level stÀmmer bÀst överens med Matematik kurserna A-F och Matematik-diskret.
Genus pÄ lÀrarutbildningen : En komparativ analys mellan Ären 2010-2013
It could be argued that theories about gender are something that should be a part of every upper secondary school teachers agenda (knowledge base), because the Swedish curriculum specifically says that schools must encourage and work for equal rights between men and women.The students are supposed tobe encouraged to develop their interest, without judgment, about what femininity and masculinity is.This essay is aiming to find out how gender is used in the teacher program at Södertörns Högskola. The main focus of the essay is to see the possible differences between the curriculum of 2010 and 2013. Using quantitative and qualitative content analysis this essay is aiming to examine how gender words are used in the syllabus, study manuals and literature lists for Educational science A (2010) and Educational science I (2013). In what way are gendered terms, like boy, girl heterosexuality and man, part of the text material? Who is represented in the material? And are there any differences between 2010 and 2013?The results show that there is a difference.
Vad ska du bli nÀr du blir stor? : Vilka faktorer pÄverkar gymnasievalet?
Huvudsyftet med denna studie Àr att kartlÀgga vilka faktorer som pÄverkar i gymnasievalet. FrÄgestÀllningar som belyses Àr vilka faktorer som pÄverkar eleverna och vilka personer som Àr betydelsefulla. I studien diskuteras ocksÄ skillnader mellan olika grupper som exempelvis kön. Metoden som valdes var enkÀtundersökning med elever i Ärskurs 9 som stod inför sitt gymnasieval. Resultatet visar att intresse och att programmet ska förbereda för högre studier Àr de faktorer som pÄverkar mest.
IV-elever : - En studie av elever som har gÄtt det individuella programmet pÄ gymnasiet
ABSTRACTC-uppsats i sociologiFörfattare: Moa BlomTitel: IV-elever ? En studie av elever som har gĂ„tt det individuella programmet pĂ„ gymnasietDet individuella programmet pĂ„ gymnasiet Ă€r ett omdebatterat Ă€mne. Det pĂ„gĂ„r diskussioner om dess existens och utformning. För att fĂ„ börja pĂ„ ett nationellt program pĂ„ gymnasiet sĂ„ mĂ„ste eleven vara godkĂ€nd i kĂ€rnĂ€mnena (matematik, svenska och engelska). Ăr de inte godkĂ€nda fĂ„r de gĂ„ pĂ„ IV-programmet för att inhĂ€mta de saknade kunskaperna.
Behov av managementverktyg i mjölkproduktionen :
For the company to work well, it is necessary with a good economy, a high qualitative production and a well working system concerning the environment: the whole cycle on the farm needs to be working. At the same time, debaters about the environmental impacts are also requiring higher demands for the dairy farmers and therefore also the management programs. Management programs for feed evaluation calculations have been more developed over the years. Big amounts have been invested in the new feeding system with NorFor, but no one seems to have asked the dairy farmers what they themselves want to spend their money on, and what they need help with. For the dairy farmers it is necessary that the whole company is controlled in the right way, and much more than just feed evaluation is included in this.
Snacka gÄr ju - eller? : En studie om pÄföljden ungdomsvÄrd inom socialtjÀnstens öppenvÄrd
The purpose of this study was to examine young offenders? attitudes towards crime, and to the penalty they have been sentenced to as juveniles. More specifically its aim was to examine an intervention program called Galaxen, specifically used to deal with juveniles in VÀxjö. This intervention program consists mainly of conversations with social workers from social services, aiming towards better self-awareness and the ability to understand the consequences of one?s actions.
Det individuella programmet - för alla
Syftet med vÄr undersökning Àr att bidra med kunskap om elevers upplevelser och erfarenheter av skolan i allmÀnhet och med fokus pÄ gymnasieskolans individuella program i synnerhet. Genom att göra elevers röster hörda kan vi fÄ perspektiv pÄ de förÀndringar som gymnasiet och sÀrskilt det individuella programmet stÄr inför. Inledningsvis redogör vi för olika teoretiska utgÄngspunkter utifrÄn olika infallsvinklar, dÀr vi lÀgger tyngdpunkten pÄ makten, demokratin och det sociokulturella. Vidare presenterar vi olika forskares syn pÄ skolan generellt, pÄ det individuella programmet samt olika politiska beslut som i högsta grad pÄverkar den svenska skolan. Metoden vi anvÀnde oss av Àr kvalitativ eftersom vi genomförde en fallstudie, dÀr vi intervjuade nio elever.
Vad tror du Àr vÀrldens vanligaste djur?: Utveckling av ett populÀrvetenskapligt radioformat
Syftet med denna studie var att utveckla genren vetenskapsradio. Nyfiknare radio om vetenskapliga Àmnen för mÄlgruppen 18-35 Är och som testÀmne, djur. Rolig, lÀttillgÀnglig och lÀrorik radio. Studien föregicks av en förstudie dÀr jag gjorde kvalitativa intervjuer med tvÄ yrkesverksamma personer inom ÀmnesomrÄdet. UtifrÄn det sammanfattade jag ett antal produktionsmetoder och i denna studie har jag producerat radioprogram utifrÄn dessa tillvÀgagÄngssÀtt.
Tilla?ggsisolering och fuktproblem i grundkonstruktionen platta pa? mark : En fallstudie i flerbostadshus inom stadsdelen Sa?tra i Ga?vle
Between 1965 and 1974, the Swedish Parliament decided to build one million dwellings, called Million Program. The million program buildings were erected with new, untried design solutions, in a short range of time, and at low cost. The residential buildings from that time are now greatly in need of renovation. The municipal housing company, Gavlega?rdarna, renovates and improves the energy efficiency at some of it?s apartment buildings in the district Sa?tra, Ga?vle.
Varför vÀljer flickor bort matematik? : Om flickors matematikintresse pÄ gymnasiets naturvetenskapliga program
Syftet med denna studie Àr att utröna hur vÀl skolan, med avseende pÄ Àmnet matematik, lyckas leva upp till tre specifika jÀmstÀlldhetsmÄl som formulerats i skolans lÀroplan Lpf 94. Data har samlats in i tvÄ steg, undersökningen bygger pÄ enkÀter som delats ut till elever i Ärskurs tre pÄ gymnasiets naturvetenskapliga program och pÄ intervjuer dÀr fyra flickor med goda betyg i matematik och fysik fÄtt beskriva sin relation till Àmnet matematik samt berÀtta om varför de inte tÀnkt studera matematikintensiva utbildningar pÄ universitetsnivÄ. Resultatet i min studie tyder pÄ att jÀmförelsevis fÄ flickor Àmnar studera matematikintensiva utbildningar. Resultatet visar ocksÄ att flickor med betygsmÀssigt goda förutsÀttningar tycker att det Àr oklart vilka matematikintensiva utbildningar som stÄr dem till buds. Mina slutsatser Àr att skolan inte lyckas leva upp till lÀroplanens jÀmstÀlldhetsmÄl i sÀrskilt hög grad och att skolpersonal i form av studievÀgledare och lÀrare bör arbeta mer aktivt med att vÀgleda elever och ge dem information..
Effektivisering av nuvarande produktionssystem - reducering av orderflödesledtiden
Enligt kommunikationsmyndigheten PTS finns det cirka 10miljoner mobiltelefonabonnemang endast i Sverige. Telefonerna innehÄller operativsystem dÀr det tillÄts mÀngder av olika sorters program. I och med att Apple 2007 introducerade sin iPhone exploderade marknaden för sÄ kallade Nomadic Devices. En telefon som mer Àr tÀnkt att fungera som nÄgon form av handdator. Dessa telefoners utformning och funktioner möjliggör för utvecklare att ta fram mer avancerade program Àn man tidigare sett för mobiltelefoner.
Hur gymnasieelever ser pÄ sin framtid och studie- och yrkesvÀgledning : - en komparativ studie mellan studieförberedande program och yrkesprogram
Syftet med den hÀr studien var att undersöka om det finns nÄgra skillnader i hur gymnasieelever ser pÄ sin framtid nÀr det gÀller studier och arbete, och om de anser att de fÄr sina vÀgledningsbehov tillgodosedda. HÀr jÀmförde jag elevernas svar utifrÄn om de gick högskoleförberedande eller yrkesprogram samt kön, klass och bostadsort. För att ta reda pÄ detta gjorde jag en kvantitativ enkÀtundersökning med 250 gymnasieelever i Ärskurs 3 i en Norrlandskommun. Resultaten jag fann var att elever frÄn högskoleförberedande program, övre klass, som bor i stad och Àr killar, generellt har större handlingshorisont. De vet i större utstrÀckning vilken utbildning de vill gÄ och ser sig i större utstrÀckning ha mycket goda möjligheter att fÄ arbete i framtiden.
Erfarenheter av brukarmedverkan : 10 landskapsarkitekters erfarenheter av att arbeta med brukarmedverkan vid förnyelse av utemiljö.
User participation in the planning process of renewing the yards of existing residential areas was introduced in Sweden in the 1970s. It arose as a solution to many of the problems which became common in the residential areas built within the Swedish million program. The aim with the million program was to build one million homes within ten years. The same year as the million program was completed, in 1975, government subsidies to improve the residential yards were introduced. One of the conditions to get the subsidies was that the residents had to be involved in the planning process.