Sökresultat:
3535 Uppsatser om Yrkes- och studieförberedande program - Sida 24 av 236
DISA - En bra metod för tonÄrspojkar?
The DISA method is a universal program developed for teenage girls to prevent depression. The program includes cognitive behavioral techniques are suppose to change negative pattern of thinking, give practice of communication, strategies of problem solution and exercises to strengthen the social network. The purpose of this study is to find out how a group of teenage boys were affected by the DISA program and what factors that may have impacted the outcome. Material from three different studies have been used, a quantitative study in terms of data from self-assessment form CES-D, materials from two semi-structured focus group interviews with the boys and material from a questionnaire filled out by the boys on two occasions during the DISA method. The result of the CES-D indicates that the boys had less depressive symptoms after the final group meeting compared to the first group meeting and also a year later. Analysis of the material from focus group interviews and questionnaire have been made from a communication theory and systems theory perspective and indicate a shift to greater cohesion in the group and demonstrates that communication between the boy-group and group leaders had importance for the outcome.
Vem formar innehÄllet i utbildningen? TursimlÀrarnas möjligheter och val av undervisning i hÄllbar turismutveckling
I min studie undersöker jag vad det Àr som kan forma innehÄllet i gymnasieskolans turismutbildningar, -dels med hjÀlp av tidigare forskning och dels genom en egen intervju med turismlÀrare.
I intervjuerna har jag undersökt lÀrarnas instÀllning till vilken möjlighet de har till att undervisa i hÄllbar turismutveckling och om de i sÄ fall gör det. Jag har dessutom undersökt huruvida deras yrkes- och studiebakgrund kan förklara om de undervisar i hÄllbar turismutveckling eller inte. Min analys av lÀrarnas svar bygger pÄ lÀrarnas praktiska teori alltsÄ lÀrarnas vÀrderingar om nödvÀndig kunskap samt lÀrarnas personliga erfarenhet frÄn Àmnet och elevernas kunskap.
För att fÄ fram hur turismutbildningen formas har jag dels sett hur Skolverket samt branschorganisationer och den turismpolitiska debatten formar kursplanerna. Dock visar mitt resultat att det Àr lÀrarna som formar utbildningen i slutÀndan för det Àr lÀrarna som tolkar och vÀljer sin undervisning utifrÄn den praktiska teori som de har..
Vem blir minister? - En empirisk studie utav ministrarnas bakgrund i ett tidsperspektiv
Regeringens ministrar Àr tillsatta för att förvalta pÄ de mest skilda ansvarsomrÄden. Den hÀr uppsatsens syfte Àr att undersöka ministrar utifrÄn teoretiskt uppstÀllda bakgrundsegenskaper. Vanligast Àr det att man blir minister först i 50 Ärs Älder. Under sina liv har ministrarna hunnit skaffa sig gedigna yrkes- och livserfarenheter. Det finns de ministrar som vÀljer den politiska vÀgen till ministerposten.
Den kommande översiktsplanen i LuleÄ kommun
En översiktsplan Ă€r ett strategiskt politiskt dokument om byggande, mark- och vattenanvĂ€ndning samt hushĂ„llning med naturresurser. Ăversiktsplanen beskriver inriktningen för lĂ„ngsiktig utveckling av kommunens fysiska miljö, vĂ€gleder, vid konkreta beslutstagande om mark- och vattenomrĂ„dens anvĂ€ndning samt redovisar hur hĂ€nsyn till riksintressen och miljökvalitetsnormer enligt Miljöbalken tas. 2007 startade kommunen ett arbete med att ta fram en lĂ„ngsiktig vision för LuleĂ„ kommuns framtid vilket resulterade i ett visionsdokument ?Vision LuleĂ„ 2050? som beskriver strĂ€van mot ett önskvĂ€rt (?idealt?) tillstĂ„nd och blev godkĂ€nt av kommunfullmĂ€ktige 2008. Med strĂ€van efter medvetna val inför framtiden pĂ„började kommunen ett stegvist arbete med konkretisering av Visionen.
KĂŒnstler, rede nicht
Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen iKulturvÄrd, Bebyggelseantikvariskt program, 15 hp, 2011.
Kunskap om demokrati : en textanalys av lÀroböcker i samhÀllskunskap
Skolan har ett demokratiuppdrag sÄvÀl som ett kunskapsuppdrag som ligger till grund för denna studies inriktning. Det politiska deltagandet har minskat bland ungdomar under 1990-talet och i en undersökning frÄn Skolverket visade det sig att elever frÄn praktiska och teoretiska program hade stora skillnader i kunskaper om demokrati. VÄr studie syftade till att undersöka hur demokrati framstÀlls och problematiseras i fyra samhÀllskunskapslÀroböckers demokratiavsnitt dÀr tvÄ anvÀnds pÄ praktiska program, Bok-och-webb (2004), Aspekt (2005), samt tvÄ som anvÀnds pÄ teoretiska program, Reflex (2004) och Zigma (2000).LÀroböckerna i denna studie Àr exempel pÄ brukstexter som har bÄde en teoretisk och en praktisk funktion. Eleverna möter en textbaserad verklighet och skall utifrÄn den teoretiska kunskapen kunna fungera och agera praktiskt, i skolan och samhÀllet. Till undersökningen valde vi att tillÀmpa en kunskapskritisk analys för att utröna vilken kunskap om demokrati lÀroböckerna förmedlar för att sedan relatera detta till skolans kunskaps- och demokratiuppdrag.
Ungdomars vÀg frÄn individuella programmet till arbetslivet
The interest in the subject of this study was raised during our education when we read about thedifficulties for young people to find a place at the labour-market.The aim of this study was to find out what the view of the possibilities to find a place on the labourmarketis for young people, 16 - 18 years old, who don't follow a national program but follow theindividual program.Both quantitative and qualitative methods have been used through a survey questionnaire and agroup-interview. The results show that young people know that education is important to get a jobbut at the same time the majority says that they would leave school if they got a job-offer. Theyoung people think that they have a relatively good knowledge about the labour-market but at thesame time they can't describe what it imply. This could mean that there is a gap between school andworking life. .
Modellering och reglering av drivenheter i gaffeltruck
To enable the enhancement of the driver's environment in a forklift, an alternative form of steering has been evaluated. An earlier concept with a combined driving and steering wheel has been exchanged to a concept with two driving wheels. A link wheel has replaced the combined driving and steering wheel. The steering is done through differentiation of the velocities of the two driving wheels. The scope of this master thesis is to create a simulation model, create a control program and to evaluate the concept of two driving wheels.
Kvarteret Portalen : En studie av ett nybyggt bostadsomrÄde i Uppsala
Skolan har ett demokratiuppdrag sÄvÀl som ett kunskapsuppdrag som ligger till grund för denna studies inriktning. Det politiska deltagandet har minskat bland ungdomar under 1990-talet och i en undersökning frÄn Skolverket visade det sig att elever frÄn praktiska och teoretiska program hade stora skillnader i kunskaper om demokrati. VÄr studie syftade till att undersöka hur demokrati framstÀlls och problematiseras i fyra samhÀllskunskapslÀroböckers demokratiavsnitt dÀr tvÄ anvÀnds pÄ praktiska program, Bok-och-webb (2004), Aspekt (2005), samt tvÄ som anvÀnds pÄ teoretiska program, Reflex (2004) och Zigma (2000).LÀroböckerna i denna studie Àr exempel pÄ brukstexter som har bÄde en teoretisk och en praktisk funktion. Eleverna möter en textbaserad verklighet och skall utifrÄn den teoretiska kunskapen kunna fungera och agera praktiskt, i skolan och samhÀllet. Till undersökningen valde vi att tillÀmpa en kunskapskritisk analys för att utröna vilken kunskap om demokrati lÀroböckerna förmedlar för att sedan relatera detta till skolans kunskaps- och demokratiuppdrag.
BistÄndets idé och praktik : en studie om genomförandet av ett bistÄndsprogram i Burkina Faso
This thesis is based on the implementation of a bilateral rural development program in Burkina Faso. The main purpose of this study was to put the actual implementation process of a bilateral development program in view. This was done by investigating how two dominant perspectives in the implementation literature can explain what in fact happens during the realization of an aid program. A further aim of the thesis was to explore the limitations of these two dominant theories, in order to get a full understanding of the complexity of the realization of an aid program. Based on the implementation theory, this study shows that the realization of an aid program can be understood from three different angles.
Ofta att det Àr vÀrt! En studie i nÄgra Lerumsgymnasisters sprÄkbruk
?Ofta att det Àr vÀrt? Àr en sprÄksociologisk undersökning av orden ofta, orka, vÀrt och ovÀrt. Syftet var att undersöka om, och i sÄ fall hur, orden anvÀndes pÄ ett icke-traditionellt sÀtt av gymnasieungdomar i Lerum och om denna anvÀndning kan klassas som slang. En enkÀt delades ut till elever i Ärskurs tre pÄ samtliga gymnasieprogram pÄ Lerums Gymnasium. Hypotesen var att flickor, i högre utstrÀckning Àn pojkar, skulle anvÀnda orden pÄ ett icke-traditionellt sÀtt och att elever pÄ teoretiska program skulle anvÀnda dem mer Àn elever pÄ praktiska program.
Detektering av krypterade filer
In contemporary encryption the vast amount of text subject to cracking has brought about the demand for methods distinguish files more likely to be encrypted. The encryption software Truecrypt can encrypt files that are not possible to identify with a file signature. To solve the detection problem, an algorithm sensitive to the absence of structure in the very code of files was developed. The program was written in the programming language EnScript which is built into the forensic software suite EnCase. The essential part of the algorithm therefore deployes the statistic of a chi-square test for deviance from a uniform distribution to distinguish files with contents that appear to be random.
Undersökning av funktionalitet i 3D-terrÀnggenereringsprogram
Dynagraph AB i Göteborg Àr ett företag som hÄller pÄ med 3D och virtual reality. Största delen av verksamheten gÄr till 3D-modellbyggande, en mindre del gÄr Ät försÀljning av 3D-programvaror. Företaget ville ta fram information om vilka funktioner som anvÀndare av 3D-visualiseringsprogram tycker Àr viktiga för deras verksamhet och Àven ta fram en metod att utvÀrdera olika 3D-visualiseringsprogram mot varandra. Resultatet av denna undersökning skulle vara Dynagraph till nytta i form av bakgrundsinformation vid seminarier och försÀljning av programvara. Metoden för betygsÀttning av program kan Àven anvÀndas generellt av programvaruleverantörer för att vÀga program mot varandra.
?Bra betyg och bra jobb, inget annat? : En jÀmförande studie om motivation i Àmnet Engelska mellan praktiskt och teoretiskt gymnasieprogram
Syftet med detta examensarbete var att undersöka vilka faktorer det Àr som pÄverkar elevers motivation i Àmnet Engelska. Examensarbetet behandlar om det finns eventuella skillnader, och i sÄ fall vilka, betrÀffande motivation pÄ teoretiskt gymnasieprogram respektive praktiskt gymnasieprogram.Metoden som anvÀnts i denna undersökning Àr en enkÀtstudie. EnkÀten distribuerades till sammanlagt 183 elever varav 91 elever lÀser pÄ teoretiskt program och 92 elever pÄ praktiskt program. De elever som gÄr pÄ det teoretiska programmet lÀser pÄ teknik programmet medan de som gÄr praktiskt program lÀser pÄ byggprogrammet och livsmedelprogrammet. Gemensamt för dessa program Àr att de lÀser Engelska 5 som motsvarar Engelska A i den gamla lÀroplanen Lpf 94, Engelska 5 ingÄr alltsÄ i Gy11 som Àr den reformerade lÀroplanen som infördes hösten 2011.         Det finns en uppsjö av olika motivationsteorier och dÄ denna studie behandlar psykologiska motivationsfaktorer har kognitiva, humanistiska samt behavioristiska perspektiv pÄ motivation anvÀnts.
Lek : En studie om pedagogernas roll och deras uppfattningar om lÀrandet i leken
Skolan har ett demokratiuppdrag sÄvÀl som ett kunskapsuppdrag som ligger till grund för denna studies inriktning. Det politiska deltagandet har minskat bland ungdomar under 1990-talet och i en undersökning frÄn Skolverket visade det sig att elever frÄn praktiska och teoretiska program hade stora skillnader i kunskaper om demokrati. VÄr studie syftade till att undersöka hur demokrati framstÀlls och problematiseras i fyra samhÀllskunskapslÀroböckers demokratiavsnitt dÀr tvÄ anvÀnds pÄ praktiska program, Bok-och-webb (2004), Aspekt (2005), samt tvÄ som anvÀnds pÄ teoretiska program, Reflex (2004) och Zigma (2000).LÀroböckerna i denna studie Àr exempel pÄ brukstexter som har bÄde en teoretisk och en praktisk funktion. Eleverna möter en textbaserad verklighet och skall utifrÄn den teoretiska kunskapen kunna fungera och agera praktiskt, i skolan och samhÀllet. Till undersökningen valde vi att tillÀmpa en kunskapskritisk analys för att utröna vilken kunskap om demokrati lÀroböckerna förmedlar för att sedan relatera detta till skolans kunskaps- och demokratiuppdrag.