Sök:

Sökresultat:

6 Uppsatser om Welsh - Sida 1 av 1

Culhwch & Lúthien : Keltisk mytologi i J. R. R. Tolkiens sagovärld

This study investigates in what respects Celtic mythology influenced J. R. R. Tolkien when writing the sagas incorporated in the mythopoeic compilation of The Silmarillion. Through narrative and comparative analysis, stories from the Irish prose collection Lebor Gabála Érenn, as well as the Welsh medieval manuscript Mabinogion, are collated to the tales of The Silmarillion in order to illuminate possible influences.

En studie om fastighetstaxeringssystem : -Vad kan Sverige lära av England och Wales

According to the client, land survey of Sweden, there is no current information regarding other well developed property tax systems. This information is necessary in order to analyze the effectiveness and develop the Swedish system. The purpose of this study is to contribute with improvement proposals to the development of the Swedish property tax system through a survey of the English and Welsh property tax system.Methods used are: (1) a literature review where the English and Welsh valuation methodology and organization regarding property taxation is studied; (2) an interview with the client at the land survey of Sweden regarding existing problems with the Swedish property tax system; (3) An interview with a contact person of the Valuation Office Agency regarding the English and Welsh property tax system.In England and Wales there are two different property taxes for municipals, Council Tax and Rating. All domestic properties are included in Council Tax and commercial properties or part of commercial properties is included in Rating. Council Tax is based on the properties market value and Rating is based on the commercial property or part of the properties current rental value.

Vila i frid - under en religiös eller sekulär symbol? : En studie av symbolanvändning på gravstenar i Växjö mellan 1950-2010

Syftet med den ha?r studien a?r att underso?ka huruvida ljud och musik pa?verkar det narrativa bera?ttandet i film. Som utga?ngspunkt har jag valt att go?ra en adaptionsanalys av Trainspotting (Welsh, 1993) samt (Boyle, 1996) fo?r att pa? sa? sa?tt kunna se skillnader och likheter i fo?rekomsten av ljud och musik i ba?de film och bok.Studien visade att ba?de ljud och musik har spelat en betydande roll fo?r upplevelsen av filmen. Genom att anva?nda sig av ljud och musik pa? ett sa?tt som skiljer sig fra?n boken har filmen lyckats att portra?ttera och skildra den historia som boken bera?ttar i ett helt annat medium. .

Musik och Ljud i Film : -En adaptionsanalys av Trainspotting

Syftet med den ha?r studien a?r att underso?ka huruvida ljud och musik pa?verkar det narrativa bera?ttandet i film. Som utga?ngspunkt har jag valt att go?ra en adaptionsanalys av Trainspotting (Welsh, 1993) samt (Boyle, 1996) fo?r att pa? sa? sa?tt kunna se skillnader och likheter i fo?rekomsten av ljud och musik i ba?de film och bok.Studien visade att ba?de ljud och musik har spelat en betydande roll fo?r upplevelsen av filmen. Genom att anva?nda sig av ljud och musik pa? ett sa?tt som skiljer sig fra?n boken har filmen lyckats att portra?ttera och skildra den historia som boken bera?ttar i ett helt annat medium. .

Avgörande faktorer vid införskaffandet av affärssystem i små företag : En studie av svenska affärssystemsprojekt

De flesta stora företag använder idag ett affärssystem, för att exempelvis integrera olikafunktioner i verksamheten och automatisera affärsprocesser, vilket har bidragit till attmånga leverantörer har ökat försäljningsfokus mot mindre företag. Små företag inserockså behovet av affärssystem (Iskanius et al., 2009) och statistik visar även attanvändandet ökar i mindre företag (SCB, 2013). Små företag kan inte ses som mindreversioner av stora företag (Malhotra och Temponi, 2010; Welsh och White, 1981), dådessa skiljer sig i exempelvis striktare resursbegränsningar, vilket innebär attaffärssystemsprojekt också skiljer sig från de i stora företag. Av denna anledning är detviktigt för leverantörer att förstå vad som påverkar små företag underinförskaffningsprocessen av ett affärssystem. Denna rapport syftar till att, för småsvenska företag, identifiera faktorer som är avgörande för valet att införskaffa ettaffärssystem och undersöka hur dessa påverkar viktiga faktorer senare i processen.Utifrån en litteraturstudie och en inledande empirisk datainsamling ställdes en teori uppi form av hypoteser om hur avgörande faktorer i införskaffandeprocessens initieringsfaspåverkar viktiga faktorer under anskaffnings- och implementeringsfasen.

Marknadsföringsteorier i små företag : ? ett vinnande koncept?

Syfte: En vanlig och traditionell uppfattning bland företagsledare i små företag är att små företag i princip fungerar som stora företag, men i mindre skala. Dock har Welsh och White, som skrivit artikeln ?A small business is not a little big business?, en annan uppfattning och menar att detta är en felaktig bild av små företag vars storlek skapar speciella förhållanden. Syftet med denna uppsats är att belysa förutsättningarna för marknadsföring i små företag.Metod: Det vetenskapliga förhållningssättet i denna uppsats är av hermeneutisk karaktär.Eftersom vi studerat marknadsföring på universitets- och högskolenivå har vi redan med oss en hel del kunskap och åsikter i ämnet. Vi kommer även att påverkas under resans gång av det material vi samlar in.