Sök:

Sökresultat:

307 Uppsatser om Webbaserad vägledning - Sida 7 av 21

MERIT - Utveckling av en webbplatform för SmÀrt- och Rehabiliteringsenheten i Linköping

SmÀrt och rehabiliteringenheten pÄ Universitetsjukhuset i Linköping har efterfrÄgat en webbapplikation som ska fungera som ett supplement till den traditionella rehabiliteringsplanen som finns för att hjÀlpa patienter. Webbapplikationens huvudsakliga mÄl Àr att förbereda patienter för kommande rehabilitering och Àven vara ett verktyg för kommunikation och hjÀlpmedel bÄde under och efter rehabiliteringen. VÄrt examensarbete har gÄtt ut pÄ att utveckla plattformen MERIT, "Min egen rehabilitering pÄ Internet". Plattformen Àr webbaserad och uppbyggd efter MVC mönstret med hjÀlp av PHP-ramverket CodeIgniter. Behandlare har sjÀlva möjligheten och ansvaret att skapa det material som ska delgivas patienterna pÄ bÄde individuell och gruppnivÄ.

Kundrelationers förÀndrade förutsÀttningar : En studie kring hur kundrelationer inom fysiska- och webbaserade butiker kan kombineras och effektiviseras

Syftet med studien Ă€r att skapa en djupare förstĂ„else för, samt belysa och jĂ€mföra hur smĂ„ företag som har bĂ„de fysiska- och webbaserade butiker, potentiellt kan effektivisera försĂ€ljningen genom att kombinera sina fysiska- och webbaserade kundrelationer.Studien Ă€r utformad som en jĂ€mförande fallstudie dĂ€r sex företag undersöks genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. De företag som har intervjuats Ă€r smĂ„ produktföretag som bedriver försĂ€ljning via bĂ„de en fysisk- och webbaserad butik. Företagen som har intervjuats Ă€r alla belĂ€gna i Kalmar eller pĂ„ Öland.Kundrelationer Ă€r en vĂ€sentlig del för alla smĂ„ försĂ€ljningsföretag som vill vara konkurrenskraftiga. Det Ă€r dĂ€rför viktigt att arbeta fram strategier för kundhantering. Kundrelationer inom fysiska- och webbaserade verksamheter har olika styrkor och svagheter.

lÀraren och datorn : en studie av IT-kompetens hos lÀrare i gymnasieskolan

Studien undersöker samband mellan gymnasielÀrares bakgrund och IT-kompetenser samt hur arbetet med IT organiseras pÄ gymnasieskolor och vilka möjligheter till kompetensutveckling som gymnasielÀrare har. Samtliga data kommer frÄn en anonym webbaserad enkÀtundersökning som besvarades av 62 gymnasielÀrare pÄ olika gymnasieskolor i mellersta Sverige (utskick till cirka 290). Insamlad data analyserades kvantitativt i SPSS och Microsoft Excel och presenteras som tabeller och diagram. Intressanta fynd i analysen Àr att yngre respondenter skattar sina egna IT-kompetenser högre Àn Àldre respondenter och att det finns en tydlig skillnad i att kvinnliga respondenter ser betydligt större behov av kompetensutveckling Àn manliga respondenter. Vidare ses mjukvara för ordbehandling och skolans lokala lÀrplattform som tvÄ av de viktigaste verktygen i yrket, medan förmÄgan att skapa egen media i genomsnitt ses som mindre relevant.

"Det finns mÄnga olika sÀtt att se pÄ saker och ting" : En kvalitativ studie kring interkulturell pedagogik

Syftet med detta examensarbete har varit att genom en kvalitativ intervjuundersökningreda ut vad lÀrare pÄ en högstadieskola i Mellansverige har för kunskap, erfarenhet ochmedvetenhet om interkulturell pedagogik. Genom att besvara en webbaserad enkÀt medöppna frÄgor har syftet sÄledes varit att undersöka vilken kunskap verksamma lÀrare harom interkulturell pedagogik och hur den kan gestaltas i undervisningen. Resultatet avenkÀten pÄvisar att lÀrare har goda interkulturella förhÄllningssÀtt utifrÄn ettvÀrdegrundsperspektiv. Resultatet ÄskÄdliggör att lÀrare resonerar om de aspekter sominryms den interkulturella pedagogiken samt att lÀrarna applicerar olika förhÄllningssÀtti sin undervisning för att motverka ojÀmlikhet, rasism, diskriminering och fördom. Deslutsatser som dragits utifrÄn resultat och tidigare forskning Àr att trots lÀrarnaskompetens, saknas djupare teoretisk kunskap om kultur och kulturell mÄngfald vilka Àrbegrepp som inbegrips inom interkulturell pedagogik..

LÀromedel för programvaran Kaledo : Hur ett webbaserat lÀromedel för sjÀlvstudier kan se ut

Författarens bakgrund som webbproducent och numera yrkeslÀrare inom textil och design, lÄg till grund för Àmnesvalet av denna rapport som beskriver dels hur ett webbaserat, pedagogiskt, sjÀlvinstruerande lÀromedel kan vara konstruerat för att frÀmja inlÀrning, dels hur ett kommunikativt och effektivt grÀnssnitt kan vara utformat. Hur tillÀmpning av dessa principer pÄverkar struktur och sidlayout beskrivs och redovisas grafiskt. Kunskapen om konstruktionsprinciper och grÀnssnitt bygger pÄ litteraturstudier. LÀromedlet som Àr en tÀnkt följd av rapporten avser Kaledo, ett ritprogram som ingÄr i textilutbildningar pÄ gymnasium och högskola. Rapporten omfattar dÀrför ocksÄ en enkÀtstudie bland alla utbildare i Sverige som besvarat frÄgor om innehÄll, presentationsform och behov.

Intuition eller strategi? : LÀrares intuition och kriteriebaserade bedömningar

Vi mÀnniskor gör dagligen mÄnga olika bedömningar antingen genom intuition eller mer strategiska dÀr vi genom resonemang kommer fram till ett svar. Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan experters helhetsbedömningar och samma experters bedömningar utifrÄn kriterier. Data samlades in genom en webbaserad enkÀt som skickades ut till lÀrare pÄ Karlstads universitet vilka utvÀrderade nya idéer relaterade till undervisning.  33 personers svar analyserades genom en multipel regressionsanalys och tvÄ t-tester. Slutsatserna Àr att 43 % av helhetsbedömningen kunde förklaras av de fyra kriterierna: Originalitet, genomförbarhet, anvÀndarvÀrde för studenter och anvÀndarvÀrde för lÀrare. De ÄterstÄende procenten kan anses vara intuition samt andra kriterier eller personliga vÀrderingar.

Annonser i webbaserad e-post : En studie kring marknadsföring i en ny geografi

Syftet med arbetet Àr att undersöka hur viktigt bygg och konstruktion Àr i förskolan och hur man kan arbeta med det som en kreativ process. I lÀroplanen Lpfö -98 stÄr det att barn ska fÄ möjlighet till att vara kreativa pÄ olika sÀtt, vilket Àven innebÀr genom att fÄ konstruera och utnyttja material och tekniker. För att skapa en plats för detta behöver det inte kosta sÄ mycket pengar och man behöver inte sÄ stora utrymmen menar Mylesand (2007), engagerade pedagoger Àr det viktigaste och att materialet som finns att arbeta med vÀcker nyfikenhet hos barnen.Metoden har varit att forska i litteratur och praktisk utveckla en bygghörna pÄ en förskolas utegÄrd. Genom att barn fÄr möjlighet att bygga och konstruera ute kan de bygga i större dimensioner och kan anvÀnda större material som Tragton(1996) menar Àr bra för barn som vÀxer, detta kan kopplas till strÀvansmÄl som finns i lÀroplanen som sÀger att barn ska utveckla sin motoriska och koordinations förmÄga..

IKEA OCH KONSUMENTERNA : En studie om marknadsföring och makt pÄ sociala medier

Syfte: VÄrt syfte med den hÀr rapporten Àr att ta reda pÄ hur konsumenterna ser pÄ IKEAs marknadsföring i sociala medier. Vi vill ocksÄ titta pÄ konsumenternas maktförhÄllande i relation till denna frÄga. Problem: I dagen samhÀlle marknadsför sig allt fler företag pÄ sociala medier. Möjligheterna för konsumenterna att bidra till förÀndring vÀxer allt mer. Hur marknadsför sig IKEA i sociala medier och hur förhÄller sig konsumenterna till den makt de har i samband med IKEAs marknadsföring hÀr? Metod: Netnografisk undersökning, kvalitativa intervjuer och en webbaserad enkÀtundersökning Resultat: Resultatet visar att konsumenterna har ett intresse av att anvÀnda sin makt för att pÄverka företag och organisationer.

L?rande ?r att de ska g? fr?n en liten blomma till en stor sol. En kvalitativ intervjustudie om elevassistenters undervisningsroll p? fritidshem knutna till grunds?rskolan

Studiens syfte ?r att unders?ka elevassistenters erfarenhet av- och reflektioner kring den undervisningsroll de har, och deras syn p? det l?rande som sker p? fritidshem knutna till grunds?rskolan. Studiens fr?gest?llningar vill granska hur n?gra elevassistenter beskriver att de utf?r undervisning p? fritidshem kopplat till l?roplanens undervisningsm?l f?r fritidshem och p? vilka s?tt de f?r v?gledning i arbetet med undervisningen. Studien utg?r fr?n Deweys teorier om intresse som central best?ndsdel i elevers l?rande, och socialt samspel som betydelseb?rare i undervisningen. ?ven Wengers teori kring praktikge- menskap finns med som belyser hur en grupp individer skapar och formar den praktik de ?r en del av.

Digitala publikationer : NĂ€sta steg i tidningens utveckling

Denna rapport beskriver hur dagens tekniska processer ser ut vid tillverkning av applikationer för interaktiva publikationer. En interaktiv publikation Àr en digitalt skapad tidning med ett extra lager av information som man kan interagera med. Exempel pÄ interaktivitet Àr bildspel, video och informationsflöden i realtid som visas direkt i tidningen. Rapporten fokuserar pÄ vad det Àr som ger ett mervÀrde till en digital interaktiv publikation och vilka funktioner det Àr som kan ge upphov till detta. Genom en jÀmförande analys mellan digitala publikationer och papperstidningar tas fyra designaspekter fram för att anvÀndas som grund för hur interaktiva element bör hanteras i framstÀllningen av digitala publikationer. En prototyp av en interaktiv publikation har tagits fram för att visa hur designaspekterna kan tillÀmpas och för att visa hur information kan presenteras pÄ ett mer interaktivt sÀtt. .

Korrigering av hemodialyspatienters torrvikt med vÀgledning av bioimpedansspektroskopi

Bakgrund: Felaktiga torrvikter a?r ett problem inom hemodialysva?rden. Det kan orsaka va?rdskada i form av komplikationer och lidande, med symtom som tro?tthet, blodtrycksfall och sendrag fo?r dialyspatienter. Det finns ett behov av implementering av evidensbaserade metoder som minskar risken fo?r fel i torrviktsbesta?mning.

VÀrldens största klassrum : Gymnasieelevers attityder till anvÀndandet av dator- och TV-spel i undervisningen

Datorspel och TV-spel utgör idag en betydande del av ungdomskulturen samt en viktig del av fritiden för fler och fler ungdomar. Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka spelintresserade gymnasieelevers allmÀnna uppfattningar och attityder till anvÀndandet av kommersiella spel i undervisningen samt deras syn pÄ vad de lÀr sig av sitt spelande. En webbaserad enkÀtundersökning genomfördes med gymnasieelever frÄn Ärskurs 1-3 pÄ IT-programmet vid ett John Bauergymnasium. UtifrÄn enkÀtsvaren framgÄr att en övervÀgande majoritet av eleverna gör kopplingar mellan sitt spelande och det egna lÀrandet, sÄvÀl lÀrande i vardagslivet som i skolan. SÀrskilt framtrÀder ökade kunskaper i det engelska sprÄket.

LĂ€rares anvĂ€ndande av utomhuspedagogik : Är pedagogiken en trend eller resurs?

Syftet med studien var att undersöka i vilken utstrÀckning och vilka sammanhang som verksamma pedagoger och lÀrare anvÀnder utomhuspedagogik. Trots studier om utomhuspedagogikens positiva egenskaper sÄ hade vi inför studien en uppfattning om att den inte anvÀnds i nÄgon större utstrÀckning lÀngre upp i Äldrarna. Genom studien ville vi synliggöra i vilka situationer utomhuspedagogiken anvÀnds och Àven inspirera lÀrare till att hitta nya anvÀndningsomrÄden för pedagogiken. Studien Àr kvantitativ och en webbaserad enkÀt skickades ut till en respondentgrupp verksamma inom omrÄdet förskoleklass upp till Ärskurs nio. Materialet bearbetades genom en multivariatanalys dÀr vi undersökte hur olika faktorer pÄverkade respondenternas svar.

Kommunikation i samhÀllsbyggnadssektorn: en fallstudie av
Citybanan



SamhÀllsbyggnadssektorn har stort ansvar och enorma möjligheter att kunna utforma vÄr omgivning till att bli hÄllbar och trivsam att vistas i. Det som pÄgÄr inom sektorn pÄverkar pÄ ett eller annat sÀtt alla individer som rör sig och Àr verksamma i samhÀllet. För att kunna utveckla och upprÀtthÄlla vÀlfungerande samhÀllen Àr det viktigt att fÄnga upp alla intressenters krav, behov och önskemÄl. Samarbete mellan sektorns aktörer blir dÀrför av stor vikt i projekt. En undersökande studie för att kartlÀgga samhÀllsbyggnadssektorns intressenter och kommunikationen mellan dessa har genomförts som examensarbete i samarbete med informationsföretaget Svensk byggtjÀnst.

Dynamic alarm visualization using context mapping

För att göra informationen tydligare för en larmoperatör som sitter och övervakar larm som kommer in frÄn ett antal olika nÀtverkskomponenter sÄ har vi skapat ett system som förser larmen med extra information, kallad Context Type, sÄ att vi kan presentera larmen pÄ ett enklare sÀtt. VÄr informationsberikning, Àven kallad mappning, Àr utbyggbar för att möta kravet pÄ framtida utveckling. En webbaserad klient skriven i JavaScript Àr skapad för att presentera larmen pÄ ett nytt innovativt sÀtt som Àr baserad pÄ context typen istÀllet för larmobjektet. Mappningen Àr skapad med hjÀlp av Python kod och begrÀnsas av att endast anvÀnda textfiler som datakÀlla och webbapplikationen Àr endast utvecklad för webblÀsaren FireFox samt att visningsintervallet för larmen Àr begrÀnsat till ett dygn med entimmesintervaller. Mappningen var lÄngsam dÄ vi anvÀnde oss av regular expression.

<- FöregÄende sida 7 NÀsta sida ->