Sök:

Sökresultat:

6052 Uppsatser om Vetenskapliga bibliotek - Sida 18 av 404

Sju lärares arbetssätt om att väcka elevers läsintresse

Syftet med vår studie är att ta reda på hur sju lärare i år 3-6 arbetar för att väcka elevers läsintresse och hur de behåller elevernas läslust. För att få svar på detta har vi valt följande frågeställningar:-Hur går lärarna tillväga för att få eleverna intresserade av att läsa skönlitteratur?-Vad vill lärarna uppnå genom att arbeta med skönlitteratur i klassen?-Hur har de intervjuade lärarnas arbetssätt förändrats för att väcka elevers läsintresse under deras verksamma tid som lärare?För att få svar på våra frågeställningar gjorde vi en intervjustudie med sju lärare som har någon anknytning till skönlitteratur.I resultatet av undersökningen kommer vi att belysa lärarnas åsikter om skönlitteraturens roll i undervisningen. Vi lyfter fram bibliotekets förändrade och mer betydande roll i samband med litteraturundervisningen. I studien betonar även lärarna hur betydelsefull bland annat högläsningen är för att väcka läsintresse hos eleverna..

Vad sägs om kvalitet? Olika synsätt på litterär kvalitet i två bibliotekstidskrifter.

In this master thesis I investigate different views on literary quality in two quite different library journals; Biblioteksbladet and Bibliotek i Samhälle. One aim of the study is to see whether the ambiguity of the term literary quality is considered. Since there is no universally accepted definition of literary quality to be found the analysis is inspired by discourse analysis. This theoretical frame work starts off in the assumption that our views of the world are much dependent the way we describe it. The work of Finnish scholar Sanna Talja is presented and the results of this thesis are compared with the three perspectives on music culture that are presented in her book.

Språkskillnader mellan Java och C# : En kvantitativt jämförande studie

Java och C# är två objektorienterade programmeringsspråk med många gemensamma egenskaper, dock har dessa egenskaper syntaxmässiga skillnader. En tidigare undersökning har visat att mindre än 5 % av källkoden behöver ändras för att konvertera ett fungerande Java-program till ett likadant fungerande C#-program. Frågeställningar baserade på denna upptäckt togs fram och besvarades genom att jämföra två identiska program skrivna i Java och C#, skillnader och likheter mellan programmens källkod pekas ut och sammanställs kvantitativt. Skillnader består av bl.a. språkens nyckelord, klasser och metoder som motsvarar varandra i språkens bibliotek har olika namn och beteenden samt att finesser som finns i ena språket återfinns inte i det andra.

Bland filifjonkor och hemuler. Mumindalen ur ett genusperspektiv

I denna uppsats har vi valt att analysera hur olika karaktärer framställs utifrån ett genusperspektiv. Böckerna vi har valt att analysera är tre av Tove Janssons berättelser om Mumintrollet och hans vänner som utgavs för första gången 1948, 1954 och 1970, trots detta säljs de fortfarande i stor utsträckning och utlånas frekvent på bibliotek. Genom kvalitativ textanalys har vi undersökt återkommande beteendemönster och personbeskrivningar för att få reda på hur kvinnliga respektive manliga karaktärer beskrivs med hjälp av både inre egenskaper och yttre attribut. Resultatet visar att omsorg om andra, utseendefixering och känslomässigt engagemang är något som tillskrivs de kvinnliga karaktärerna medan de manliga karaktärerna ägnar sig åt sig själva, är eller vill vara modiga. När karaktärera bryter mot normen i en aspekt understryks deras normativa beteende i en annan..

Föreställningar om kvinnligt och manligt

Denna uppsats behandlar fyra svenska böcker för barn i åldrarna 8 ? 14 år som varit mest utlånade på Halmstad bibliotek under 2008. Titlarna som analyserats är Fixa pengar annars?! av Lena Lilleste, Det brinner! av Laura Trenter, Den danske rånaren av Petter Lidbeck samt Den trettonde gästen av Martin Widmark. Syftet med uppsatsen var att se hur killar och tjejer, samt män och kvinnor, framställs i litteraturen.

Det mångkulturella biblioteket : En studie av invandrares biblioteksvanor vid Biskopsgårdens bibliotek i Göteborg

In this diploma work we present the results from a study of how adult immigrants utilise the services provided by the public library in Biskopsgården, Gothenburg. A survey encompassing 51 library visitors of foreign origin and an interview with two librarians at the library were performed.The results from the survey show that the majority of the informants were male students inages from 26 to 45 years and that they had been living in Sweden for a maximum of five years. 73% of the informants used the library to borrow literature in Swedish, 53% to read newspapers and periodicals in their native language, 43% to borrow literature in their native language and 43% to read newspapers and periodicals in Swedish.These results were compared with two other related studies with which partial correspondencewas found. In addition, related topics such as multicultural librarianship and the psychological aspects of immigration are discussed..

Riktlinjer för navigeringsmodeller inom större intranät

Följande examensarbete utreder hur information i ett större intranät bör abstraheras i en navigeringsmodell för användarna av intranätet effektivt skall finna eftersökt information.Arbetet har huvudsakligen utförts i form av en fallstudie av befintligt intranät samt till viss del även i form av litteraturstudier. Fallstudien består huvudsakligen av en kartläggning av intranätet, studier av tidigare utredningar av intranätet samt till viss del informella samtal.Litteraturstudierna har utmynnat i sammanställandet av ett antal vetenskapliga teorier med relevans för utformning av navigeringsmodeller. De vetenskapliga teorierna jämförs sedan mot fallstudien för att påvisa resultat av generell natur.Arbetet resulterar i en serie riktlinjer att beakta vid utformande av navigeringsmodeller inom större intranät. Tillämpning av riktlinjerna skall kunna bidra till att navigeringsmodellen i ett intranät effektiviseras..

Att växa i klassrummet: En studie över musiklärares arbete med grupprocesser, bedömning och musikämnets vetenskapliga och konstnärliga karaktär

Syftet med uppsatsen är att undersöka hur man som musiklärare kan arbeta och agera för att stärka enskilda elevers lärande och självförtroende inom ramen för gruppundervisning och utifrån detta syfte formulerades följande forskningsfrågor, hur kan arbetet i klassrummet se ut för att främja lärandet och stärka elevers självförtroende och på vilket sätt kan bedömning vara till hjälp för elevens fortsatta lärande samt hur påverkar musikämnets konstnärliga och vetenskapliga karaktärsdrag lärandet? Som vetenskaplig forskningsmetod valde vi kvalitativa intervjuer och i studien deltog lärare som är eller har varit musiklärare på det estetiska programmet på gymnasiet. Resultatet visar på många olika faktorer som påverkar enskilda elevers lärande och självförtroende, bl.a. lärarens syn på bedömning och valet av arbetsmaterial, grupprocesser och klimatet i klassrummet..

?Vinstmotiv och kultursatsningar har en tendens att sällan stämma överens? ? En argumentationsanalys av den lokala debatten kring Musikbiblioteket i Västervik.

The aim of this thesis is to investigate the local debate on the Music library in Västervik to see what arguments, pro et contra, that constitutes it. Since its opening the Music library has faced regular threats of being closed down. This is an issue interesting due to several factors, its lack of guaranteed public funding and relative importance to Västervik´s attempts at city branding being two. Using argument analysis, the thesis proposes that the local debate shows traces of both instrumental and culture centered, intrinsical views of the Music library, and that the instrumental view holds both negative and positive poles of opinion while the intrinsical counterpart is one-sidedly positive. Further, the thesis argues that this is in line with a long since documented shift in cultural politics towards a more market oriented discourse..

Psykologiska och fysiologiska effekter av placebo

Placebo associeras ofta med de sockerpiller som bland annat används i vetenskapliga studier. De används för att, som verkningslös substans, jämföras med och på så sätt bedöma ett aktivt läkemedels effekt. Placebo kan dock innefatta mycket mer än så. Det bemötande patienten får spelar stor roll men även förväntan, betingning och sinnestillstånd påverkar en eventuell placeboeffekt. Placeboeffekten möts ofta med skepsis och i värsta fall avfärdas den som inbillning.

Forskarservice vid Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek : en dokumenthanteringsplan

We have produced a process mapping and from there developed a document management plan for the research service at the Labour Movement Archives and Library (ARAB) in Stockholm, Sweden. The project was conducted during five weeks in the spring of 2011 at ARAB and the resulting classification structure and document plan has been formulated and presented to the staff at a seminar. We found that the institution in some cases were suffering from an inadequate documentation in a number of the identified processes, and also in their records management and archiving. In this additional memorandum follows an analyzing discussion of activity-based document- and archive management, e-archives and process mapping. We have accordingly tried to standardize the process of research services and contribute to a more adequate document management within the institution.

Kulturtidskrifter på bibliotek. En kvalitativ undersökning

The purpose of the study was from the perspective of young people that has completed a stay at HVB-home. The respondents are between 15-21 years both boys and girls. The basic questions were: How do the respondents look upon this HVB-homes service process? How do the respondents look upon this HVB-homes service contents? How do the respondents look upon this HVB-homes service regarding available information and how the staff is available? What positive and negative experience do they have from their stay at the HVB-home? We also wish to get a picture of what is important to change to improve the quality on this HVB-home. To receive answers to those questions we formed a questionnaire.

Bookcrossing ? vad är det? En kvalitativ användarstudie av bookcrossare

The purpose of this thesis was to explore the phenomenon called bookcrossing. To fulfill this I have asked the following research questions: Why do people participate in bookcrossing?What functions do books have for bookcrossers? The method used is qualitative, semi structured interviews. Four active bookcrossers have been interviewed. These interviews revealed that bookcrossing as an activity in a medium sized town is very small.

Besökare vid en barn- och ungdomsavdelning - exemplifierat genom en användarundersökning vid Göteborgs stadsbibliotek

The aim of this paper is to investigate who the visitors are at a children's department at amain library in a larger municipality, and for what purpose they use it. We discuss: Is therea difference between various user groups, and if so, how do they differ'? Which library rolesdoes the children's department have? Does the children's department serve as a local libraryfor those who live in the immediate surroundings or as a main library for the whole municipality?The paper is based on a user survey performed in the spring of 1996 at the City Library ofGothenburg. 417 visitors and five staff members were interviewed.The children's department is used by various groups of people, from young children to seniorcitizens. The library roles are, among other things, an independent learning center and formaleducation support center.

Elektroniska ämnesguider : Innehåll, struktur och layout

The purpose of this essay is to study the process of developing electronic subject guides for the Internet. Our focus is the content, structure and layout of the subject guide. The study has resulted in a number of guidelines that may be of help in the development of future subject guides. To achieve this purpose we have studied the existing subject guide at one of the faculties of the University of Lund, Sweden. We performed a series of interviews with the originators, and made a questionnaire for the users.

<- Föregående sida 18 Nästa sida ->