Sök:

Sökresultat:

271 Uppsatser om Verbalt flöde - Sida 2 av 19

Identifiering av smÀrta hos personer med demens med förlorad förmÄga att kommunicera verbalt : En kvalitativ litteraturstudie ur vÄrdgivarens perspektiv

Bakgrund: Mellan 60-80% av de vÄrdtagare som bor pÄ nÄgon form av vÄrdinrÀttning lever med smÀrta. Hos vÄrdtagare med demens och med förlorad förmÄga att kommunicera verbalt kommer förmÄgan att förmedla smÀrta pÄ sÄ sÀtt försvÄras. Detta Àr ett problem som kommer att öka allt eftersom befolkningen blir Àldre och Àldre och ocksÄ antalet vÄrdtagare med demens och med förlorad förmÄga att kommunicera verbalt ökar. Syftet: Syftet var att belysa hur vÄrdgivare upplever att de kan identifiera smÀrta hos vÄrdtagare med demens som förlorat sin verbala förmÄga att kommunicera. Metod: Studien var en litteraturstudie baserad pÄ kvalitativa artiklar baserade pÄ vÄrdgivarens upplevelser.

Biverkningsriskens presentation i bipacksedlar betrÀffande
antiinflammatoriska analgetika, ATC-kod M01AE.

MÄnga apotekskunder tar inte de lÀkemedel som ordinerats mot deras sjukdomar. Denna brist pÄ följsamhet leder till höga kostnader för samhÀllet och ett samband kan finnas till ökad sjuklighet. För att kunden ska kunna göra en riktig bedömning nÀr han eller hon ska vÀrdera risken att drabbas av biverkningar Àr det viktigt hur biverkningsfrekvensen Àr presenterad. De kunder som i en studie fick biverkningsriskerna redovisade enbart verbalt ansÄg sig ha större risk för att drabbas av sidoeffekter Àn de som fick dem presenterade numeriskt. Syftet med denna studie var att undersöka hur informationen nÀr det gÀller risken för biverkningar, betrÀffande antiinflammatoriska analgetika ATC-kod M01AE, Àr utformad i bipacksedlarna.

Att bedöma smÀrta i palliativ vÄrd av Àldre patienter som inte kan uttrycka sig verbalt : en litteraturöversikt

Bakgrund: NÀr livets slut nÀrmar sig försÀmras ofta patienters kognitiva förmÄgor vilket medför att förmÄgan att uttrycka sin smÀrta verbalt minskar. Det Àr dÀrför viktigt att sjuksköterskor kan identifiera patienters upplevelse av smÀrta för att kunna ge god omvÄrdnad. Syfte: Syftet var att beskriva hur sjuksköterskor identifierar, tolkar och lindrar smÀrta i palliativ vÄrd av Àldre patienter som inte kan uttrycka sig verbalt och inte kan anvÀnda sig av sjÀlvskattningsinstrument. Metod: Tretton vetenskapliga artiklar med kvantitativ, kvalitativ eller mixad design kvalitetsgranskades, analyserades och sammanstÀlldes i form av en litteraturöversikt. Resultat: I resultatet framkom hur sjuksköterskor identifierade smÀrta och vilka faktorer de observerade.

Hur kommunicerar man i skolan utan verbalt tal?

I denna studie Àr syftet att undersöka hur kommunikationen fungerar för ett barn, i detta fall en flicka, som har diagnosen Cerebral pares, och dessutom saknar verbalt tal. Vi vill Àven undersöka hur skolan har lagt upp sin strÀvan att uppfylla lÀroplanens mÄl genom att inkludera en elev med ett funktionshinder. De frÄgor vi avsÄg att besvara med studien var: AnvÀnder man med nÄgon speciell metod för att stödja kommunikationen hos ett barn som har diagnosen Cerebral pares, och som saknar verbalt tal? Vilka fördelar respektive nackdelar finns för denna elev med att gÄ i en vanlig klass? VÄra metoder bestÄr av observationer av eleven i olika miljöer i skolan samt intervjuer med tio personer dÀr de intervjuade har god kÀnnedom om den funktionshindrades kommunikativa förmÄga. Fallstudien genomfördes pÄ en skola i en kommun i norra Sverige.

Tecken i förskolan : kan det vara ett hjÀlpmedel för barns sprÄkutveckling?

Kommunikation Àr en viktig del i förskolan bÄde för barnen och pedagogerna. Alla förmedlar nÄgonting Àven om det inte uttrycks verbalt. Ett icke verbalt kommunikationssÀtt kan vara att anvÀnda gester eller gestikulerande tecken. Att anvÀnda tecken börjar bli vanligare i förskolan verksamhet. Syftet med denna studie Àr att se vid vilka situationer arbetslaget vÀljer att anvÀnda gestikulerande tecken och varför samt om de ser att gestikulerande tecken gynnar barnens verbala sprÄkutveckling och pÄ vilket sÀtt.

Identifiering av smÀrta hos personer med demens med förlorad förmÄga att kommunicera verbalt - En kvalitativ litteraturstudie ur vÄrdgivarens perspektiv

Bakgrund: Mellan 60-80% av de vÄrdtagare som bor pÄ nÄgon form av vÄrdinrÀttning lever med smÀrta. Hos vÄrdtagare med demens och med förlorad förmÄga att kommunicera verbalt kommer förmÄgan att förmedla smÀrta pÄ sÄ sÀtt försvÄras. Detta Àr ett problem som kommer att öka allt eftersom befolkningen blir Àldre och Àldre och ocksÄ antalet vÄrdtagare med demens och med förlorad förmÄga att kommunicera verbalt ökar. Syftet: Syftet var att belysa hur vÄrdgivare upplever att de kan identifiera smÀrta hos vÄrdtagare med demens som förlorat sin verbala förmÄga att kommunicera. Metod: Studien var en litteraturstudie baserad pÄ kvalitativa artiklar baserade pÄ vÄrdgivarens upplevelser.

Att smÀrtbedöma barn : en litteraturstudie om svÄrigheter och möjligheter att smÀrtbedöma barn

En bra smÀrtbedömning Àr en förutsÀttning för att ge adekvat smÀrtbehandling till barn. MÄnga studier visar att barns smÀrta ofta Àr underskattad och dÀrmed blir den underbehandlad. Eftersom barnen befinner sig i olika utvecklingsstadier Àr det sÀrskilt svÄrt att tolka deras smÀrtupplevelser. Syftet med studien var att belysa svÄrigheter och möjligheter för sjuksköterskan att avlÀsa smÀrta hos förskolebarn. Litteraturstudien bygger pÄ Ätta stycken vetenskapliga artiklar.

Mobbning : Definitioner, uttryckssÀtt och ett förebyggande arbete inom fritidshem

Denna undersökning visar hur nÄgra utvalda fritidshem aktivt arbetar för att motverka mobbning. Den belyser ocksÄ vilka former mobbning kan ta sig i uttryck pÄ samt hur begreppet definieras. FrÄgestÀllningar Àr enligt följande:Hur arbetar man konkret för att motverka mobbning inom vÄra utvalda fritidshem? Hur definieras mobbning och hur kan det ta sig i uttryck?För att besvara dessa har vi anvÀnt oss av semistrukturerade intervjuer av rektorer och fritidspedagoger. Informanternas svar har vi sedan jÀmfört med varandra för att upptÀcka gemensamma teman och sedan analyserat dessa med hjÀlp av tidigare forskning och litteratur.Resultatet av undersökningen visar att mobbning definieras som negativa handlingar som utförs under en lÀngre tid och att det kan ta sig i uttryck pÄ ett fysiskt, psykiskt, verbalt, icke-verbalt och digitalt sÀtt.Det visar ocksÄ att man pÄ vÄra utvalda fritidshem motverkar mobbning genom socialt samspel, rastaktiviteter, samarbete med övrig skolpersonal, elever och förÀldrar för att fÄ fram ett gemensamt förhÄllningssÀtt och genom att som ledare vara tydlig mot mobbning..

Att smÀrtbedöma barn - en litteraturstudie om svÄrigheter och möjligheter att smÀrtbedöma barn

En bra smÀrtbedömning Àr en förutsÀttning för att ge adekvat smÀrtbehandling till barn. MÄnga studier visar att barns smÀrta ofta Àr underskattad och dÀrmed blir den underbehandlad. Eftersom barnen befinner sig i olika utvecklingsstadier Àr det sÀrskilt svÄrt att tolka deras smÀrtupplevelser. Syftet med studien var att belysa svÄrigheter och möjligheter för sjuksköterskan att avlÀsa smÀrta hos förskolebarn. Litteraturstudien bygger pÄ Ätta stycken vetenskapliga artiklar.

Skillnader i minnesÄtergivning mellan verbalt och motoriskt inkodade handlingsmeningar med hÀnsyn till motorisk aktivitetsgrad

Det har visat sig att nÀr en person motoriskt fÄr utföra en handlingsmening (t ex ?kasta en boll?) blir minnet för den specifika meningen (subject-performed task, SPT) bÀttre Àn om personen bara kodar in meningen verbalt, t ex genom att sÀga meningen högt (verbal task, VT). Detta fenomen har kommit att kallas för enactmenteffekten. NÀr orsakerna till enactmenteffekten har studerats har det tagits lite hÀnsyn till karakteristikan av handlingsmeningarna. Studien syftar till att undersöka betydelsen av graden av motorisk aktivitet i handlingsmeningarna som en potentiell förklaringsfaktor till enactmenteffekten.

Barnens interaktion i leken - En observationsstudie i förskolan och förskoleklass

BakgrundTidigare forskning inom lek och interaktion mellan individer kommer att presenteras. Leken tas upp som ett viktigt moment i förskolans och förskoleklassens verksamhet och genom barnens interaktion skapas en utveckling hos barnen dÄ de delade med sig av sina erfarenheter till varandra. LÀroplanerna tas Àven upp eftersom det Àr styrdokument som verksamma pedagoger Àr skyldiga att följa i sitt pedagogiska arbete. Avslutningsvis sammanfattas avsnitten som uppkom i bakgrunden.SyfteSyftet med studien Àr att undersöka hur barn interagerar i fri lek.MetodObservationer var den metod som valdes för att fÄ svar pÄ vÄrt syfte. Löpande protokoll anvÀndes som verktyg för att fÄ med sÄ mycket information som möjligt under observationerna.

FlersprÄkiga barns kommunikation : -En kvalitativ studie om flersprÄkiga barnskommunikation i en mÄngkulturellförskola

Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur flersprÄkiga barn i Äldern 4-5 Är kommunicerar medpedagog och med andra barn och vilka konsekvenser detta fÄr för deras möjlighet att delta iförskolans verksamhet. Undersökningen grundas pÄ tre teoretiska begrepp som beskriver ombarnets kommunikation och interaktion med andra i omgivningen. Vidare vill vi synliggöra pÄvilket sprÄk kommunikationen sker hos flersprÄkiga barn. Undersökningen sker med hjÀlp av denkvalitativa metoden observation som har Àgt rum i en mÄngkulturell förskola med fokus pÄkommunikation under tvÄ olika tillfÀllen: styrda aktiviteter och fri lek. Resultatet visar attflersprÄkiga barn kommunicerar med hjÀlp av verbalt och icke-verbalt sprÄk, genom attobservera, lyssna, ta initiativ och inbjuda varandra till samtal och dialog.

Konsekvenser av fysiskt och verbalt arbetsrelaterat vÄld mot sjuksköterskor

Bakgrund: VÄld pÄ arbetsplatsen har blivit alltmer vanligt inom vÄrden och det Àr ett problem mÄnga sjuksköterskor nÄgon gÄng kommer utsÀttas för. VÄld kan bÄde vara fysiskt och verbalt och kan orsaka konsekvenser i form av försÀmrad  mental hÀlsa, samt kÀnslor som rÀdsla eller otrygghet pÄ arbetsplatsen. Dessa konsekvenser kan i sin tur pÄverka sjuksköterskornas arbetsförmÄga och produktivitet. Syfte: Att beskriva psykosociala konsekvenser av fysiskt och verbalt vÄld frÄn patienter/och eller anhöriga riktat mot sjuksköterskor som jobbar pÄ sjukhus samt vilken pÄverkan vÄldet har pÄ sjusköterskors relation till arbetet och förmÄga att ge en patientsÀker vÄrd. Metod: Litteraturstudie baserat pÄ 14 kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga artiklar.

Litteraturstudie om musikens inverkan pÄ Àldre personer med demens

Inom demensvÄrd Àr en trygg miljö av betydelse för mÀnniskor med demens. Det anvÀnds bÄde medicinsk och terapeutisk behandling för att öka vÀlbefinnande hos personer med demens. För att tillÀmpa musik och musikterapi i vÄrden Àr det viktigt att ha kunskap om dess betydelse för personer med demens. NÀr en person insjuknar i demens förÀndras dennes liv och det medför ett vÀxande behov av omvÄrdnad. Personer med demens förmÄga att kommunicera försÀmras och samspelet med omgivningen minskar.

Litteraturstudie om musikens inverkan pÄ Àldre personer med demens

Inom demensvÄrd Àr en trygg miljö av betydelse för mÀnniskor med demens. Det anvÀnds bÄde medicinsk och terapeutisk behandling för att öka vÀlbefinnande hos personer med demens. För att tillÀmpa musik och musikterapi i vÄrden Àr det viktigt att ha kunskap om dess betydelse för personer med demens. NÀr en person insjuknar i demens förÀndras dennes liv och det medför ett vÀxande behov av omvÄrdnad. Personer med demens förmÄga att kommunicera försÀmras och samspelet med omgivningen minskar.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->