Sök:

Sökresultat:

2 Uppsatser om Variationsreducering - Sida 1 av 1

Möjliggörande av högreproduktionstakt vid tillverkning av kundanpassade ytterväggselement

Inom trähusbranschen har den ökade kundanpassningen av bostäder gjort att företag fått allt svårare att möta efterfrågan utan att tappa i lönsamhet. Syftet med det här arbetet är att ta reda på hur ett medelstort svenskt trähusföretag, som tillverkar en stor mängd kundanpassade bostäder ska kunna erbjuda en stor mängd kundvariation utan att förlora i effektivitet och lönsamhet. Flera av lösningsförslagen som presenteras handlar om att öka flexibiliteten på produktionslinan för väggar. Om flera olika väggmodeller ska kunna tillverkas på samma linje utan att komplexiteten minskar måste arbetet kunna utföras snabbare, eller bli gjort snabbare. Våra förslag, som bygger på teorier från mass customization handlar om att skapa initiativ till att omfördela arbetskraft och resurser, så att rätt personer finns på rätt plats för rätt typ av vägg.

Statistisk processtyrning: ny utformning av den mättekniska produktionsberedningsprocessen vid Scania CV AB

Syfte: Detta arbete ämnar skapa förutsättningar för transmissionsavdelningen (DG) och Scania CV AB i stort att förbättra sin konkurrenssituation genom att introducera ett standardiserat arbetssätt för Variationsreducering och korrekt tillämpning av koncept inom statistisk processtyrning. Dessutom är förhoppningen att arbetet bidrar till en ökad förståelse för hur andra företag som befinner sig i liknande situationer, kan angripa problemet med oönskad variation. Metod: Ett teoretiskt ramverk kallat MEST-modellen angav ett antal komponenter som är vitala för en framgångsrik implementering av statistisk processtyrning. De framtagna arbetssätten för dessa komponenter är främst en kombination av Scanias tidigare arbetssätt, SKF: s koncernsvida arbetssätt och en litteraturstudie, som sedan påverkats av interna och externa krav gällande deras utförande. Resultat: Den slutliga produkten av detta arbete är en sekventiell modell, som behandlar mätningars kvalitet, statistiska grundantaganden, föreslår lämpliga styrstrategier samt hur verifiering av denna styrstrategi skall gå till.