Sök:

Sökresultat:

11 Uppsatser om VEGAS - Sida 1 av 1

Las Vegas framväxt : En undersökning om stadens historia sett ur ett THEME:ing perspektiv

Den här uppsatsen är skriven för att ge en bra insyn över hur Las VEGAS drygt hundraåriga historia har sett ut genom ett Experience Economy perspektiv med inriktning THEME:ing. Uppsatsen kommer granska vilka viktiga historiska händelser staden varit med om och undersöka dem via ett THEME:ing perspektiv. Information som har samlats in till denna uppsats kommer från litteratur och filmdokumentärer om Las VEGAS historia och The Experience Economy. Vad bidrog till att den lilla ökenstaden kom att bli en av USA:s mest besökta städer och idag har en population på över två miljoner? Hur har staden agerat när det dykt upp möjligheter för tillväxt? Resultatet av denna uppsats visar att Las VEGAS har haft flera stora händelser att jobba med genom åren och anpassat sig och sett dessa som möjligheter till tillväxt istället för hinder.

Design och implementering av styrlagar för generisk flygplansmodell

For research purposes Saab has developed a generic mathematical model denoted VEGAS of an aircraft with a configuration similar to JAS 39 Gripen. Today parts of Gripen backup control system are used also for VEGAS making the system subject to both corporate and defense secrecy. The main objective of this master thesis is to design, verify and implement public pitch axis flight control system for VEGAS. Furthermore, simplifications regarding the design process is to be examined. Design of pitch axis flight control system for the entire flight envelope has been carried out.

Modernisering av bio-/spelsoffa : Utveckling av soffa för modernt vardagsrum

Examensarbetet behandlar utvecklingen av en bio- och spelsoffa med målet att ge soffan ett skandinaviskt utseende samt att soffan skall kunna anpassas efter användaren. Examensarbetet har utförts i samarbete med företaget EM Home och behandlar arbetsgången från förstudie till ett slutgiltigt koncept under lanseringsnamnet VEGAS. Under  förstudien  gjordes  studier  av  marknaden  och  intervjuer  med  potentiella  användare. Detta gav en inblick i nuvarande sofftrender och en uppfattning kring vad användaren har för krav och önskemål på en soffa. En intervju gjordes även med forskare som studerar hur an-vändare av tv-spel agerar och genom dessa studier lagt märke till saker som användarna själva inte tänker på vilket gav en ökad förståelse för den verkliga situationen.

nkpg : en galleria på Internet

Detta examensarbete är gjort för de tre företagen Hårdoktorn, VEGAS och Repris. Tanken var att skapa en galleria på Internet med information om varar och tjänster som företagen säljer samt att skapa en webbshop. Under arbetets gång användes många olika tekniker såsom HTML, Director, Flash och ASP.

Gonzojournalistikens reflexioner : Perspektivism och romantisk ironi hos Hunter S. Thompson

En sudie i gonzojournalistiken, dess innebörd och vad den förmedlar. Studien beskriver och kopplar gonzojournalistiken till romantikens teori och kunskapssyn och är uppdelad i två huvuddelar vilka beskriver perspektivismen samt den romantika ironi som rymms inom gonzojournalistikens teknik..

Berättande simuleringar : Om datorspel och lärande i GY11:s litteraturundervisning

Uppsatsen försöker kartlägga hur och om datorspel kan användas i samma syfte som skönlitteratur i den litteraturundervisning som GY11 föreskriver. Fokus ligger på beröringsytor mellan skönlitteratur och datorspel gällande lärande; främst identitetsskapande, moral och etik men också stilistiska drag och litteraturvetenskapliga begrepp. Med två exempel, Fallout: New VEGAS och Grand Theft Auto IV, visas hur berättandet i datorspel kan ge mediet en plats i gymnasieskolans litteraturundervisning, samt hur immersion, perspektiv och interaktivitet kan ge spelare något som inte skönlitteratur kan ge läsare..

En ny cykel av Screwball : När klassiska konventioner används i nya filmer

I den här uppsatsen undersöks dagens romantiska Hollywoodkomedier och deras koppling till 1930- 40-talets screwballkomedier. The Proposal (2009), The Ugly Truth (2009), Leap Year (2010), samt What Happens in VEGAS (2008) analyseras i syfte att urskilja likheter och skillnader dem emellan och för att urskilja en ny cykel av filmer. Det här är en genrestudie med fokus på konventioner och teman som tas upp genom tidigare forskning samt genom analys av de valda filmerna, och genom att diskutera filmernas koppling till samhället sätts genren i ett bredare perspektiv..

Las Vegas på Svenska villkor - Att kombinera nätpoker med socialt ansvar

The main purpose is to illuminate how a company links certain values to its brand in an effort to achieve a competitive position. We have done this by studying the government owned company Svenska Spel and its entrance on the netpokermarket. With Corporate Social Responsibility as a guidance for the company they wanted to offer Swedish gamblers an alternative to the, often morally dubious, international actors. Our thesis has taken an internal (corporate) as well as an external (consumer) perspective on the result of this strive. Our conclusions are that although Svenska Spel is successfully integrating social responsibility into their netpokerbusiness, they are facing a difficulty in making the consumer fully appreciate it.

Vägen in och ur spelberoende- en kvalitativ studie med behandlingspersonal.

Syftet med den kvalitativa studien är att beskriva och analysera varför unga män fortsätter spela trots negativa konsekvenser. Samt belysa vad det finns för behandling till att ta sig ur sitt spelberoende.  För att besvara frågeställningar har semistrukturerade intervjuer gjorts med behandlingspersonal från både behandlingshem och öppenvårdsverksamhet. Slutsatserna som dras är att den primära drivkraften är till en början euforikänslan av spelet, senare jakten på de förlorade pengarna samt att kunna styra och kontrollera spelmaskinen och ha makt över spelet och sig själv. Det som gör att känslan blir så stark och att spelaren blir styrd är att belöningssystemet och dopaminsystemet aktiveras i hjärnan. Det mest beroendeframkallande spelet är Jack VEGAS maskiner eftersom det är kort tid mellan insats och vinst.

Att sluta spela på egen hand : en studie om självläkning

Syftet med studien är att ta reda på vad en problemspelare anger för motiv till att sluta spela och hur personen väljer att göra det. De tre frågeställningarna är: Vad förmår någon att sluta spela, Hur gör man som problemspelare när man slutar spela och Vad har varit till hjälp och till hinder för att sluta spela? Den teoretiska utgångspunkten har varit det kognitiva och det behavioristiska perspektivet och metoden vi har använt har varit kvalitativ. Vi har använt halvstrukturerade intervjuer. De viktigaste resultaten vi fått fram är att anhöriga är mycket viktiga och att man behöver något att ersätta spelandet med.

Strävandet som försvann i ett drogrus: från psykoanalys till LSD med litteraturen som ramverk

??He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man.? ? Dr. Johnson? . Så inleder den amerikanske journalisten Hunter S Thompson sin mycket speciella roman Fear and Loathing in Las VEGAS ? a Savage Journey to the Heart of the American Dream (1972).