Sök:

Sökresultat:

4055 Uppsatser om Vćrd pć plats - Sida 2 av 271

Religionens plats i skolan. : Debatter kring kristendomsundervisning, morgonandakter och kyrkliga skolavslutningar.

Denna undersökning studerar synen pÄ religionens plats i skolan genom att analysera debatterkring detta. Den frÄgestÀllning som leder analysen Àr: Vilken syn pÄ religion Äterfinns istÀllningstagandena i debatter kring religionens plats i skolan? Materialet utgörs av tvÄ av tidÄtskilda debatter, den Àldre Äterfinns i SOU 1948:27 och rör kristendomsundervisningen samtmorgonandakter och den modernare tar plats pÄ webbforumet Newsmill. Analysen görs i tvÄdelar, först en deskriptiv argumentationsanalys följt av en analys som anvÀnder sig av PeterBergers samt Grace Davies olika tolkningar av sekulariseringsbegreppet. Resultatet avundersökningen Àr att de argument som anvÀnds i debatterna har stora likheter med varandratrots tidsskillnaden, och dÀrmed frÀmst kan bindas till varandra genom olika syn pÄreligionens roll i ett sekulÀrt samhÀlle.

Det förlorade paradiset : en uppsats om hur Sylten laddas med betydelser och minnen i berÀttelserna om platsen

Uppsatsen utgÄr frÄn en plats i Norrköpings tÀtort, Sylten. Syftet Àr att undersöka hur Sylten laddas med betydelser genom berÀttelserna om platsen. Genom perspektiv som rum/plats och narrativitet problematiseras och analyseras berÀttelserna. Empiriskt behandlar uppsatsen artiklar ur lokaltidningar, tryckta broschyrer, historiker samt romanen Kungens rosor av Moa Martinson. Slutsatserna berör kortfattat pÄ vilket sett Sylten fÄr rollen av ett förlorat paradis i berÀttelserna och hur denna roll förstÀrks av att Moa Martinson gjorde platsen till litterÀr miljö.

Rum och plats : en studie i boktrÀdets varierande karaktÀr

I den hÀr uppsatsen undersöks boktrÀdets (Fagus sylvatica) förmÄga att skapa olika sorters platser och rum. Detta sker dels genom en litteraturstudie och dels genom analyser av fyra platser i Alnarp VÀsterskogs bokbestÄnd. TvÄ olika sorters analyser har gjorts; en kÀnslostyrd med skiss och prosa som verktyg; samt en begreppsstyrd med utgÄngspunkt i litteraturstudien och med fotografi som verktyg. Förhoppningen har varit att pÄ sÄ sÀtt fÄ en bredare bild av platserna och upplevelsen av dem. Vidare har litteraturstudien berört fenomenen plats och rum samt hur vi med hjÀlp av vÀxter som en slags byggstenar kan skapa dessa rumsliga miljöer..

Meningsfulla landskap? : en undersökning av hur begreppet genius loci kan tolkas idag

Studenter och yrkesutövare i landskapsarkitektur blir tidigt bekantade med termer som genius loci - ?platsens sjÀl? men ofta utan vidare betraktelse. Finns det nÄgot som ?meningsfull? plats? Kan en plats betyda eller representera nÄgot? Vad har ett ord som meningsfull för konnotationer i skapade eller naturliga rum? Denna uppsats redogör en fördjupning i Àmnet meningsfullhet - besjÀlade platser i landskapsarkitektur dÀr uppsatsförfattaren blickar in i andra författares förestÀllningar om meningsfullhet i landskap och trÀdgÄrdar, samt redogör tretton besökares varseblivningar av en specifik plats ? Alnarps vÀsterskog i Lomma, SkÄne..

En spÀtta med extra utsikt, tack! Hur vÀrde skapas i hotellupplevelsen

Klassisk service managementteori betonar vikten av en god relation mellan företag och gÀst för att skapa vÀrde i utförd tjÀnst. Vi menar att verkligheten Àr mer komplex Àr sÄ och att ytterligare en dimension bör lÀggas till i vÀrdeskapande processen. Vi redovisar denna komplexitet genom en teoretisk skiss, dÀr tre komponenter, plats, gÀst och företag tillsammans skapar upplevelserummet. En plats utvecklas genom de tillgÀngliga tillgÄngarna, förestÀllningar och utförda handlingar som finns pÄ platsen. För att företag ska kunna anvÀnda sig av platsen i sina upplevelseerbjudanden mÄste de först uppskatta deras vÀrde samt bli varse om gÀsternas efterfrÄga.

Konkurrensstrategier

Syftet med vĂ„r magisteruppsats Ă€r att undersöka kunders förvĂ€ntningar pĂ„ butiksutbudet i förhĂ„llande till en plats som frĂ„n början inte varit Ă€mnad för handel av varor och tjĂ€nster men som nu Ă€r under förĂ€ndring.Vi har anvĂ€nt oss av en kombinerad strategi. Detta innebĂ€r att vi kombinerat en kvantitativ enkĂ€tundersökning som genomfördes under tre dagar pĂ„ en flygbuss mellan Helsingborg och Ängelholm med tre stycken kvalitativa telefonintervjuer som vardera tog mellan 15-20 minuter. Vi analyserar vĂ„rt empiriska material ur ett kvalitativt perspektiv.Denna magisteruppsats grundas frĂ€mst pĂ„ teorier om förvĂ€ntningar och förestĂ€llningar som pĂ„verkar dessa, samt platser. Vi anvĂ€nder oss av begrepp som förvĂ€ntningsdynamik, plats och ickeplats. Teorikapitlet utmynnar sedan i en modell baserad pĂ„ dessa teorier.Vi har kunnat visa att flygplatsen som plats starkt pĂ„verkar flygresenĂ€rernas förvĂ€ntningar.

Skolans möjligheter i platsen - Hur anvÀnder WaldorflÀraren den fysiska miljön?

Jag har i det hÀr arbetet diskuterat skolan som plats utifrÄn Waldorfpedagogik. Har WaldorflÀrare medvetenhet bakom platsens inverkan och hur stÄr det i sÄ fall i förhÄllande till resten av samhÀllet? Vad Àr det som Àr bra med deras sÀtt att ta vara pÄ platsen i skolan? Jag har tagit reda pÄ hur WaldorflÀrare kan tÀnkas anvÀnda skolans fysiska miljö i sitt arbete. Genom att utföra fyra kvalitativa intervjuer med WaldorflÀrare pÄ Rudolf Steinerskolan i Lund har jag nÄtt resultat som jag kopplar till litteratur som jag lÀst. Respondenterna har bland annat redogjort för hur de anvÀnder naturen, fÀrgerna, material och rummen i sitt skolarbete.

"Vad heter det pÄ svenska dÄ?" : en etnografiskt inspirerad studie pÄ en flersprÄkigförskola

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vilken bild av skolgÄrden som förmedlas till verksamma lÀrare och pÄ vilket sÀtt skolgÄrden beskrivs som en bra plats för barn. Studien baserar sig pÄ en analys av artiklar om skolgÄrden frÄn LÀrarnas tidning och tidningen Fritidspedagogen Ären 1993-2012.Resultatet visar att skolgÄrden i tidningarna beskrivs som en plats med mÄnga möjligheter och att hÀngivna eldsjÀlar driver olika slags skolgÄrdsprojekt runtom i landet. Den renodlat positiva bild av skolgÄrden som mÄlas upp i texterna kan tolkas som en slags motbild mot en mer allmÀn problematiserande bild av skolgÄrden.De kvalitéer som tillskrivs skolgÄrdsrummet Àr bland annat att barnen fÄr möjlighet att sjÀlva vara med och forma sin plats, att de kan hitta en egen plats utan vuxnas regler och att de fÄr möjlighet att möta vÀrlden med hela sin kropp. Kvalitéerna gÄr ocksÄ att förstÄ som en definition av vad inomhusrummet inte möjliggör.Talet om skolgÄrdens lÀrande tyder pÄ att skolgÄrdes lek inte inkluderas i lÀrandebegreppet, trots att bÄde den gÀllande lÀroplanen och aktuell forskning tyder pÄ att lek och lÀrande Àr oskiljaktiga i barnets vÀrld..

StockholmsOperan, GalÀrvarvet : En smal sak

GalÀrvarvet Àr pÄ mÄnga sÀtt en utmÀrkt plats för en ny och framtrÀdande kulturbyggnad i Stockholm. Samtidigt utgöt operans komplexa och omfattande program en stor utmaning. I detta projekt löses konflikten mellan program och plats meddels en lÄngsmal byggnad som bevarar naturvÀrden och rörelsemönster..

?Eleverna gör bara dumheter för att provocera, de vill inte driva nÄgon debatt egentligen? - En undersökning om provokativa bilders plats i bildundervisning

Syftet med min studie Àr att fÄ en inblick i provokativa bilders betydelse och plats i bildundervisningen. Detta med fokus pÄ bildlÀrare och bildlÀrares hantering av bilder som kan uppfattas som provocerande eller krÀnkande. Denna studie har varit en ingÄng till att fÄ svar pÄ mina funderingar. Jag har med hjÀlp av kvalitativ metod haft intervjuer med bildlÀrare kring provokativa elev- och samhÀllsbilder. Resultatet visar att samhÀllsbilder som anses vara provokativa tar en större plats i bildundervisningen Àn elevernas provokativa bilder och jag anser att det kan vara sÄ för att det kan vara lÀttare att distansera sig frÄn samhÀllets provokativa bilder Àn elevbilder.

SkolgÄrdsrummets kvalitéer : Talet om skolgÄrden i tvÄ svenska lÀrartidningar

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vilken bild av skolgÄrden som förmedlas till verksamma lÀrare och pÄ vilket sÀtt skolgÄrden beskrivs som en bra plats för barn. Studien baserar sig pÄ en analys av artiklar om skolgÄrden frÄn LÀrarnas tidning och tidningen Fritidspedagogen Ären 1993-2012.Resultatet visar att skolgÄrden i tidningarna beskrivs som en plats med mÄnga möjligheter och att hÀngivna eldsjÀlar driver olika slags skolgÄrdsprojekt runtom i landet. Den renodlat positiva bild av skolgÄrden som mÄlas upp i texterna kan tolkas som en slags motbild mot en mer allmÀn problematiserande bild av skolgÄrden.De kvalitéer som tillskrivs skolgÄrdsrummet Àr bland annat att barnen fÄr möjlighet att sjÀlva vara med och forma sin plats, att de kan hitta en egen plats utan vuxnas regler och att de fÄr möjlighet att möta vÀrlden med hela sin kropp. Kvalitéerna gÄr ocksÄ att förstÄ som en definition av vad inomhusrummet inte möjliggör.Talet om skolgÄrdens lÀrande tyder pÄ att skolgÄrdes lek inte inkluderas i lÀrandebegreppet, trots att bÄde den gÀllande lÀroplanen och aktuell forskning tyder pÄ att lek och lÀrande Àr oskiljaktiga i barnets vÀrld..

Bör fantasylitteratur bli en verklighet i svenskundervisningen?

Uppsatsen handlar om fantasylitteraturens plats i svenskundervisningen och nyttan med fantasyromaner. Min undersökning utgÄr ifrÄn en enkÀtundersökning med 56 deltagande elever och intervjuer, tre enskilda och tre via mail. Syftet med undersökningen Àr att fÄ reda pÄ om fantasylitteraturen har sin plats i svenskundervisningen enligt eleverna och om de ser nÄgon nytta med att lÀsa fantasyromaner. EnkÀtundersökningen visade att majoriteten var negativ till att plocka in fantasy i undervisningen. Intervjuerna visade att de ungdomar som lÀser fantasyromaner ser fantasylitteraturen som en sjÀlvklar del av svenskundervisningen och litteraturen stÀllde sig i de flesta fall positiv till fantasygenren..

Elever, situationer och platser : Elevers berÀttelser om sina erfarenheter av olika platser i skolan.

Syftet med denna studie Àr att undersöka vilken betydelse den sociala miljön pÄ olika platser i skolan har för elevers erfarenheter av dessa. Den sociala miljön Àr en miljö som i denna uppsats bestÄr av den fysiska miljön pÄ en plats, mÀnniskors interaktion med denna fysiska miljö, men ocksÄ mÀnniskors interaktion med varandra. I undersökningen har vi vÀnt oss till högstadieelever i Ärskurs sju och nio pÄ en F-9 (frÄn förskola till Ärskurs nio) skola i en mellanstor kommun i södra Sverige.I detta examensarbete har vi valt att anvÀnda en visuell metod, kallad fotoelicitering dÀr eleverna fÄtt fotografera med hjÀlp av sina mobilkameror platser i skolan de har positiva eller negativa erfarenheter av. Dessa foton har sedan utgjort grunden för ett samtal med eleverna, enskilt.Resultatet av denna studie visar att eleverna anser att den sociala miljön pÄ en plats har betydelse för deras positiva eller negativa erfarenheter av denna plats. Resultatet pekar pÄ att erfarenheterna av en plats beror pÄ situation och vilka mÀnniskor som vistas pÄ platsen samtidigt.

KartlÀggning av VÄrd-pÄ-plats uppdrag: En retrospektiv journalstudie av ambulanssjukvÄrden i VÀstra Götalandsregionen

Socialstyrelsen beskriver att kunskapsbaserad hÀlso- och sjukvÄrd innebÀr att vÄrden skall bygga pÄ vetenskap och beprövad erfarenhet och utformas för att möta den individuella patientens behov pÄ bÀsta möjliga sÀtt. Forskning visar dock att 11?52 % av de ambulansuppdrag som utförs saknar behov av traditionell ambulanssjukvÄrd. DÀrför Àr det en utmaning att tidigt i vÄrdkedjan bedöma patienters behov av vÄrd, för att möjliggöra att patienter omhÀndertas pÄ optimal vÄrdenhet. Syftet med denna studie Àr att kartlÀgga patienter som erhÄllit bedömningskategorin vÄrd-pÄ-plats samt beskriva vad som Àr kÀnnetecknande för vÄrdbehovet och ambulanssjuksköterskans bedömning dÄ patienter vÄrdats pÄ plats.

Hitta ett rum

Hur lÀr man kÀnna en plats? I mitt examensarbete har jag undersökt hur man genom en konstnÀrlig process kan nÀrma sig en plats. Hur man kan studera sin egen nÀrmiljö för att upptÀcka nÄgot nytt i sin vardag. Hur man kan ta plats, ockupera och interagera med hus, inredning, mÀnniskor och material. Flera platser har legat under observation, dÀr HDK - Högskolan för Design och Konsthantverk har varit en av dem.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->