Sök:

Sökresultat:

1668 Uppsatser om Värdebaserad styrning - Sida 66 av 112

"Analys av Lunds kommuns strategi för Àldreomsorgen"

Uppsatsens syfte Ă€r att analysera om Lunds kommun har en strategi för omsorgen av de Ă€ldre och i sĂ„dana fall ge den karaktĂ€ristik och jĂ€mföra den med andra kommuner. För att kunna karaktĂ€risera strategin ska Ă€ven en modell utvecklas.Arbetet bygger pĂ„ en kvalitativ fallstudie som varit av semistrukturerad natur. En kvalitativ metod anvĂ€ndes för att strategier i offentliga verksamheter Ă€nnu Ă€r ett relativt outforskat omrĂ„de och för att en kvalitativ metod ansĂ„gs kunna ge mer djup Ă„t studien. Även mycket sekundĂ€r data har anvĂ€nts. De teorier, som ligger till grund för studien, har anvĂ€nts för att analysera strategin.

Reproduktionens frigörelse : En analys av det svenska utbildningssystemets sociala och politiska reproduktion

Syftet med föreliggande studie Àr att analysera Bourdieus teori om den sociala och politiska reproduktionen i relation till det senmoderna svenska utbildningssystemet. Uppsatsens tes Àr att denna reproduktion begrÀnsades och reglerades under den svenska vÀlfÀrdsstaten, dÀr skolan sÄgs som ett centralt verktyg för att motverka samhÀllets klasshierarki, men att den idag frigjorts genom modernitetens radikaliserade processer. Med utgÄngspunkt i den dialektiska metoden, samt i teorier om rationalisering, marknadsstyrning, individualisering och avpolitisering, utreds giltigheten i Bourdieus teori samt den senmoderna reproduktionens förÀndrade uttryck. Ett urval av de senaste decenniernas utbildningspolitiska reformer och lÀroplaner utgör det primÀra empiriska materialet, men uppsatsen diskuterar och kompletteras Àven av tidigare studier i Àmnet. Analysen av den senmoderna utbildningskonceptionen visar pÄ en ökad rationalisering vad gÀller styrning och kunskapssyn, samt en normalisering av och anpassning till marknadsprinciper i utbildningssystemet.

Erfarenheter av budgetavskaffande : En studie baserad pÄ tvÄ fallstudier i budgetlösa företag

Budgeten som styrmedel har kritiserats under lÄng tid. Kritiker till budgeten har pÄtalat budgets brister och felaktigheter, andra menar att kritikerna har lÀmnats alltför mycket tid i rampljuset och hÀvdar istÀllet att budgeten Àr lika anvÀndbar som problematisk. Det finns mycket befintlig forskning kring budgeten, men forskningen Àr dock nÄgot begrÀnsad vad gÀller erfarenheter av budgetavskaffanden. Syftet med denna uppsats Àr att beskriva erfarenheter av budgetavskaffanden samt förstÄ varför dessa erfarenheter uppstÄr. SÄledes kommer denna uppsats fylla en mindre del av tomrummet pÄ omrÄdet.

Ekonomisk styrning och kostnadskontroll vid IT-outsourcing

Background: Many companies have outsourced their IT-operations and their expectations of what this IT-outsourcing will contribute to the business are high. Cost cuts are not always a natural outcome of IT-outsourcing. Many companies that have outsourced their IT-operations consider it to be problematic and complex to exercise management control and reach cost control which was the purpose of the IT-outsourcing. Purpose: To describe and analyze what affect IT-outsourcing has on a company?s management control system and a company?s possibility to exercise cost control.

Svensk kod för bolagsstyrning : ur ett roll- och ansvarsperspektiv

BakgrundUnder de senare Ären har ett flertal lÀnder drabbats av bolagsskandaler som bidragit till en snabb utveckling inom corporate governance. För att förhindra liknande skandaler har mer eller mindre frivilliga regler för bolagsstyrning införts, sÄ kallade koder. Bolagsskandaler har Àven intrÀffat i Sverige och 1 juli Är 2005 infördes svensk kod för bolagsstyrning. Koden skall bidra till förbÀttrad styrning av bolag, stÀrka konkurrenskraften och frÀmja förtroendet pÄ kapitalmarknaden.SyfteUppsatsens syfte Àr att beskriva och analysera om roll- och ansvarsfördelningen har förÀndrats mellan bolagsorganen efter införandet av svensk kod för bolagsstyrning.GenomförandeDenna studie bygger pÄ kvalitativ metod och tio intervjuer har genomförts. Intervjuer har skett med representanter frÄn Àgare, styrelse, bolagsledning, revisor samt respondenter med god kunskap inom bolagsstyrning.ResultatStudien visar att svensk kod för bolagsstyrning inte har haft nÄgon större effekt pÄ roll- och ansvarsfördelningen.

FrÄn allians till aktiv autonomi : En kvalitativ studie av förÀndringar i handledarstilen

Bakgrund: Trotts att handledningen anses vara en vital del av psykoterapeutisk utbildning, Àr inte utbildning av handledare en sjÀlvklarhet, och mera forskning behövs kring vad som utgör en bra handledarutbildning.Syfte: Den hÀr undersökningen hade för huvudsyfte att analysera eventuella förÀndringar i handledarstil hos en handledarkandidat under S:t Lukas utbildningsinstitutets handledarutbildning 2008-2009.Metod: Materialet bestod av transkriberingar av handledarens tre handledningstimmar med den handledde terapeuten frÄn början av handledarutbildningen, och tre frÄn slutet. Med hjÀlp av grundad teori togs fram kategorier som beskrev handledarstilen ur fyra aspekter: styrning, allians, inlÀrningsstil, och fokus.Resultat: JÀmförelse mellan handledarstilen i början och vid slutet av utbildningen visade pÄ en ökad aktivitet hos handledaren, fr.a. i undersökning och hÄllandet av fokus pÄ viktiga teman. Tydliggörande minskade. Mot slutet av utbildningen ökade ocksÄ handledarens tillit pÄ alliansen, som tÄlde mer brott.

MusikÀmnets funktion och status i grundskolan : En intervjustudie av rektorer och musiklÀrares syn pÄ musikÀmnet i grundskolan

Studiens syfte Àr att fÄ en inblick i hur musikÀmnet pÄ tvÄ grundskolor i vÀstra Sverige hanteras. För att undersöka detta har fyra kvalitativa intervjuer genomförts med en musiklÀrare och en rektor pÄ respektive skola. Studien utgÄr ifrÄn teorier som handlar om skolans kulturella förÀndring och den politiska styrningen av skolan. MusikÀmnet i skolan har genomgÄtt en stor förÀndring under 1900-talet, frÄn att vara starkt knutet till kyrkan och dess nytta, till att pÄ 2000-talet vara ett Àmne vars egenvÀrde betonas. Genom de historiska perspektiven Àr det möjligt att se och förstÄ varför musikÀmnet Àr utformat som det Àr idag.

"FÄr barn inte leka kan de inte heller lÀra för livet" : FörskollÀrares perspektiv pÄ barns lek och anvÀndandet av lek i förskolans verksamhet

Learning for life through playPreschool teachers? perspective of children?s play and the use of play in the nursery settingStudien behandlar förskollÀrares perspektiv pÄ barns lek i förskolan och hur de anvÀnder sig av lek i verksamheten. Syftet med studien Àr att fÄ en större uppfattning om hur förskollÀrare ser pÄ barns lek, hur de anser sig anvÀnda leken i verksamheten och om deras synsÀtt pÄ nÄgot sÀtt prÀglar hur barns lek kommer till uttryck i förskolans verksamhet. Problempreciseringen i studien innefattas av: Hur anser förskollÀrare att de anvÀnder sig av barns lek i förskolans verksamhet? Vad anser förskollÀrare om barns olika lekar i förskolan? samt Vilken roll anser förskollÀrare att de har i barns lek pÄ förskolan? Studien bygger pÄ intervjuer med Ätta förskollÀrare.

Projektcontrollerns roll vid styrning av anlÀggningsprojekt ? en studie inom ABB AB

Syftet med denna uppsats var att beskriva och analysera projektcontrollerns roll inom de projektintensiva enheterna FACTS och Substations pÄ ABB AB. Studien bygger pÄ tre personliga intervjuer utförda med projektcontrollers samt sex platsannonser som analyserats. Teorin bestÄr av tvÄ delar, dels projektaspekten och dels controlleraspekten. Första delen behandlar vad ett projekt Àr och vad det innebÀr att jobb i projektform. Andra delen, controlleraspekten, handlar om controllers ursprung kontra dagens roll och dess arbetsuppgifter.

?Nya saker, nya saker? - LÀrares tankar kring mötet mellan utbildningspolitik och den dagliga skolpraktiken

Vi som skrivit uppsatsen ?Nya saker, nya saker? ? LÀrares tankar kring mötet mellan utbildningspolitik och den dagliga skolpraktiken heter Cecilia Callegari och Linda Christiansson. VÄrt syfte med undersökningen Àr att undersöka grundskolelÀrares tankar kring hur utbildningspolitiska visioner och beslut omsÀtts i den dagliga praktiken och dessa var vÄra frÄgestÀllningar: ? Hur mycket kÀnner lÀrarna till om aktuella utbildningspolitiska visioner och beslut och hur fÄr de kunskap om dessa? ? PÄ vilket sÀtt uppfattar lÀrare att de pÄverkas av utbildningspolitiska visioner och beslut? ? Hur tÀnker lÀrare kring utbildningspolitiska visioner och beslut, Àr de förankrade i praktiken och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt? Vi genomförde en kvalitativ undersökning dÀr vi intervjuade sex yrkesverksamma grundskolelÀrare pÄ tre olika skolor i Malmö kommun. Vi har utgÄtt frÄn forskning som rör mÀnniskor i förÀndringsprocesser, lÀrare och en utbildningspolitisk styrning, givande förÀndringar och hur utbildningspolitiska förÀndringar pÄverkar lÀrares yrkesroll I vÄrt arbete kom vi fram till att lÀrarna kÀnner till de flesta utbildningspolitiska beslut och rektorn har en stor del i detta. Det finns en vi och dem kÀnsla nÀr det gÀller förhÄllandet mellan lÀrarna och deras syn pÄ skolpolitiker.

Geografi i skolan : En studie om lÀroplanens betydelse för Àmnet

Uppsatsen handlar om hur författare av lÀroplanen samt lÀrare i SO ser pÄ den nya lÀroplanen och kursplanen i geografi. Bakgrunden till arbetet Àr att det nyligen har bearbetats en ny kursplan i Àmnet geografi vilket har medgett förÀndringar i hur Àmnet ska bearbetas. FörÀndringarna har skett bland annat genom ett centralt innehÄll samt nya kunskapskrav. Undersökningen bearbetas med hjÀlp av lÀroplansteori samt tidigare skriven litteratur angÄende kursplaner och geografi. LÀroplansteori ska ge en förstÄelse för de olika rummen dÀr lÀroplanen utformas. NÀr lÀroplanen och specifikt kursplanen i geografi skrevs sÄ uppstod det olika tvister, bland annat angÄende namngeografins plats.

Traditionella situationsfaktorers pÄverkan vid utformandet
av ett balanserat styrkort: fallstudier av LuleÄ Kommun och
SSAB TunnplÄt

Uppsatsen avhandlar en kombination mellan situationsteorin och utformningsprocessen av ett balanserat styrkort. Grundidén med situationsteorin Àr att valen som görs Àr drivna av ett rationellt handlande som ett svar pÄ den situation som rÄder. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om omgivning, storlek, struktur och strategi kan vara viktiga pÄverkansfaktorer vid utformningsprocessen av ett balanserat styrkort och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt. För att besvara detta har vi anvÀnt oss av relevant teori inom omrÄdet för balanserad styrning samt situationsteori kopplat till situationsfaktorerna. Fallstudier har genomförts pÄ LuleÄ kommun och SSAB TunnplÄt dÀr respondenterna har varit personer som haft en god inblick i processen.

Styrning i fotbollsorganisationer - byrÄkrati, klan eller marknad?

Nowadays the world of football has become more commercial than before. As a result of this the clubs' financial status is getting more and more important. Therefore the UEFA has given the national federations a specific task to make sure that the clubs from each country follow certain standards of maintaining the football credibility. The Swedish federation has decided that the Swedish clubs must follow the so-called ?elitlicensen?.

Hur pÄverkas insatser för elever i behov av sÀrskilt stöd av beslut pÄ olika nivÄer? : En studie av insatser pÄ tre skolor i samma kommun

The intention with this study is to investigate how schools are affected by state and municipal documents when they organize the education for children with special needs. The study is based on following questions.How do decisions on state and municipal level of politics affect the decisions that the principals make concerning organization, and do the school leaders think that the decisions are made on the right level of liability?What is the relationship between economic decisions and pedagogical decisions?What decides whether the schools have children with special needs integrated in their ordinary classes, or if they receive segregated remedial courses, and what are the views on an equivalent education?The study is conducted through interviews with principals of three schools, one politician on municipal level and one special education teacher. The interviews are linked to an historic background as well as current studies and discourses. The study shows that there are contradictions between state, municipality and school goals.

Norrköpingsmodellen : om styrning av ett interorganisatoriskt personalavvecklingsprojekt

I en tid dÀr samhÀllsansvar i allt högre grad prÀglar storföretagens agerande har ambitiösa personalavvecklingsprojekt dÀr flera privata och offentliga organisationer involveras under 1990-talet blivit vanliga i samband med större industrinedlÀggningar. Ur ett styrningsperspektiv blir projektledningens uppgift att tillvarata den kompetens som stÀlls till projektets förfogande av medverkande aktörer. Möjligheterna till detta begrÀnsas utav risken för interorganisatorisk suboptimering. VÄrt syfte med denna uppsats Àr att öka förstÄelsen för hur projektledningen kan skapa förutsÀttningar för mÄluppfyllelse i ett interorganisatoriskt projekt. Dessutom avser vi klargöra de specifika förutsÀttningar som pÄverkar styrningen av ett personalavvecklingsprojekt i ett interorganisatoriskt sammanhang, samt hur styrningen skall anpassas till dessa förutsÀttningar.

<- FöregÄende sida 66 NÀsta sida ->