Sök:

Sökresultat:

12756 Uppsatser om Utveckling och lärande - Sida 64 av 851

Barn och Ätervinningsstationer som frÀmjare av hÄllbar utveckling i förskolan : En materiell-diskursiv studie av barns samspel med Ätervinningsstationer och Äterbrukande praktiker

Detta Àr en studie riktad mot hÄllbarhetsarbete i förskolan. Syftet med studien Àr att undersöka barns intraaktioner i Äterbrukande praktiker och med Äterbruksmaterial, vilket har genomförts genom analys av tidigare forskning kring Àmnet samt analys av empiriskt material insamlat pÄ en Grön Flagg-förskola i Stockholm. Studien har en kvalitativ etnografisk ansats med fotografier, observationer och gÄturer som insamlingsmetoder. Det insamlade materialet har sedan analyserats med hjÀlp en materiell-diskursiv analysmetod, som grundar sig i Barads agentiskt realistiska teoribildning. I denna studie pÄvisas materialiteters och diskursers ömsesidiga pÄverkan pÄ hur fenomen skapas ? i detta fall hur fenomenet barn som frÀmjare för hÄllbar utveckling blir till.

Social hÄllbar utveckling

HÄllbar utveckling bestÄr av tre grenar: ekonomisk, ekologisk och social. Tidigare forskning tyder dock pÄ att fördelningen mellan dessa Àr mycket ojÀmn inom livsmedelsbranschen. De ekonomiska och ekologiska aspekterna vÀger oftast tyngre Àn de sociala. En jÀmn fördelning beskrivs vara det mest optimala, men appliceringen av detta anses problematisk. FortsÀttningsvis menar forskning att, alla aktörer i livsmedelskedjan ansvariga att bidra till hÄllbar utveckling.

"StÀndig förbÀttring" och industriarbetares utveckling av sitt yrkeskunnande : En fallstudie

Arbete med StÀndig förbÀttring har blivit en allt vanligare arbetsmetod inom dagens verkstadsindustrier. Arbete med StÀndig förbÀttring handlar idag inte enbart om att förbÀttra produkter och arbetsprocesser utan Àr Àven ett sÀtt att ta vara pÄ och utveckla medarbetarnas kunskaper i arbetet.I denna uppsats har jag valt att studera arbete med StÀndig förbÀttring utifrÄn medarbetarens perspektiv och vad denna arbetsform har inneburit för industriarbetares utveckling av sitt yrkeskunnande i ett företag. Studien har formen av en fallstudie med halvstrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod.Studiens resultat visar att förbÀttringsarbetet bidragit till individens utveckling av sitt yrkeskunnande genom möjligheter att kombinera teori och praktik i arbetet samt genom en ökad kunskap om vikten av samarbete i arbetet.FörbÀttringsarbetet har Àven bidragit till en större förstÄelse för arbetsprocessen samt en större noggrannhet och ansvarskÀnsla i arbetet. Hög produktionstakt och svÄrigheter med att identifiera problem i arbetet har dock visat sig försvÄra intervjupersonernas utveckling av sitt yrkeskunnande.FörbÀttringsarbetets lÄga prioritet vid hög produktionstakt, samt begrÀnsade möjligheter till delaktighet dÄ det gÀller mÄlformulering och riktlinjer för företagets verksamhet, pÄverkar sÄledes individens motivation och engagemang i arbetet..

Lek i förskolans utemiljö

Lek Àr nÄgot som vi alla mÀnniskor kan referera till och som ger oss mÄnga minnen. Det Àr nÄgot tolkningsbart, som sÀkerligen skapar egna uppfattningar om vad det egentligen Àr. Efter nÄgra somrar som praktikant pÄ förskolor har jag lÀnge velat undersöka hur denna lek Àr kopplad till utemiljön. MÄlet med denna uppsats har varit att kartlÀgga forskning om hur utemiljön pÄverkar barns lek och rörelse samt att undersöka vilken betydelse den har för barns utveckling. Detta arbete har gjorts i syftet att fÄ en större förstÄelse och bredare kunskap till oss blivande landskapsarkitekter och andra verksamma inom omrÄdet för en framtida planering av den. Dessa mÄl har skapats utifrÄn tvÄ frÄgestÀllningar, som har följt mig genom arbetet. FrÄgestÀllningarna Àr; Hur pÄverkar förskolans utemiljö barns lek och rörelse? Samt Vilken betydelse har den för barns individuella utveckling? FrÄgorna Àr grunden till kandidatexamensarbetet, dÀr jag har funnit teorier genom litteraturstudier som sedan Äterkopplats i praktiken.

Samvete till salu : En diskursanalys om ekologisk hÄllbarhet i modebranschen

Syfte:  Analysera hur budskap kring hÄllbar utveckling skapas i marknadsföringssyfte hos modekedjor.   Problem: Vilka Àr verktygen/argumenten för att skapa diskurser kring hÄllbar utveckling? Hur arbetar modeföretag med kommunikation kring miljöfrÄgor i marknadsföringssyfte och för att stÀrka sitt varumÀrke? Teori och Metod: Uppsatsen tillÀmpar den kvalitativa metoden kritisk diskursanalys. Materialet diskuteras utifrÄn teorier i medie- och kommunikationsvetenskap, diskursteori, retorik och visuell kommunikation.  Material: Materialet bestÄr i ett urval av nÄgra kÀnda klÀdkedjors externa kommunikation av ekologiska klÀdlinjer (H&M, KappAhl och Lindex)..

"Man kan höra musiken bara man ser omslaget" : En kvalitativ studie om vinylskivans specifika drag i en digital tid

Syftet med denna uppsats a?r att erha?lla en fo?rdjupad fo?rsta?else fo?r de karakta?ristiska drag som anva?ndare upplever att vinylskivan har i en tid av digitala stro?mningstja?nster. Da?rfo?r har tva? fra?gesta?llningar formulerats som behandlar vilka kvaliteter som anva?ndare tillskriver mediet och vilka praktiker som de upplever a?r relaterade till det.Det teoretiska ramverket som underbygger denna uppsats a?r fra?mst Jay David Bolters och Richard Grusins (1999) remedieringsteori och tanken om att medier sta?r i en dialektisk relation till varandra och att det go?r att vi tillskriver dem olika kvaliteter. Tillkommer go?r a?ven, bland andra, John Durham Peters och Eric W.

Den effektiva institutionen

I uppsatsen prövas om medborgerlig gemenskap och socioekonomisk utveckling kan förklara institutionell effektivitet Àven i icke-demokratiska lÀnder. Med teoretiska utgÄngspunkter i Putnams numera klassiska teori frÄn Den fungerande demokratin (1996), som efter modifikationer och med inslag frÄn Linz och Stepans ?fem arenor? frÄn Problems of democratic transition and consolidation (1996), testas teorin genom regressionsanalyser och med ett dataset frÄn The Quality of Government Institute. Uppsatsen kommer fram till att det gÄr att förklara den institutionella effektiviteten genom medborgerlig gemenskap och socioekonomisk utveckling oberoende av om landet Àr demokratiskt eller ej..

Att leva med sin skuld : protagonistens moraliska utveckling i Albert Camus' Fallet

I den hÀr uppsatsen analyserar jag protagonisten Jean-Baptiste Clamences moraliska utveckling i Albert Camus? roman Fallet. Jag anvÀnder A.J. Greimas aktantmodell och dennes utveckling av Vladimir Propps funktionsanalys för att nÄ mitt syfte. Jag föreslÄr Àven en kombination av de bÄda teorierna till ett schema, aktantfunktionsschemat, som jag anvÀnder för att tolka Clamences moraliska utveckling.Genom aktant-funktionsanalysen visar det sig hur Clamence gradvis djupnar och vÀxer fast i sitt fall och sin skuld.

Utbildning som verktyg i arbetet för en hÄllbar utveckling

Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka hur man arbetar med lÀrande för hÄllbar utveckling pÄ olika skolor med Grön Flagg. Fokus har inte bara legat pÄ skolornas arbete, utan ocksÄ pÄ förÀldrarnas delaktighet och elevernas miljöintresse. Arbetet grundar sig pÄ intervjuer av tre pedagoger, en pÄ varje skola, och en enkÀtstudie genomförd med förÀldrar till barnen pÄ skolorna. Min hypotes har varit att Àven hemmet prÀglas av skolans hÄllbara utvecklingsarbete genom elevernas miljöintresse. De frÄgestÀllningar som varit centrala för detta examensarbete Àr: Tycker förÀldrarna att det Àr viktigt att deras barn fÄr kunskap om hÄllbar utveckling genom skolan? Anser förÀldrarna att skolans arbete med Grön Flagg synliggörs för dem? MÀrker förÀldrar till barnen pÄ Grön Flagg-skolor av ett miljöintresse hos sina barn? Har man Àndrat nÄgra vanor i hemmet till följd av barnens miljöintresse? Skiljer det sig beroende pÄ elevens Älder och ser det annorlunda ut pÄ en landsortsskola jÀmfört med en tÀtortsskola? Det empiriska resultatet stÀlls mot idéerna för lÀrande för hÄllbar utveckling, riktlinjerna i skolans styrdokument, Grön Flaggs grundprinciper och kopplas till teorier om delaktighet, meningsfullhet och vilka faktorer som möjliggör en beteendeförÀndring.

BiosfÀromrÄdeskonceptet och dess tillÀmpning i Sverige

BiosfÀromrÄden Àr modellomrÄden för hur en hÄllbar utveckling kan gÄ till. De utgÄr ifrÄn de tre funktionerna bevara, utveckla och stödja. Syftet med biosfÀromrÄden Àr att finna metoder för hur vi kan gÄ en hÄllbar framtid till mötes genom att kombinera de ekologiska, sociala och ekonomiska aspekterna av utveckling. MÄlen med denna uppsats Àr att dokumentera de syften och funktioner biosfÀromrÄden har och studera tillÀmpningen av dessa genom exemplet BiosfÀromrÄde Kristianstads Vattenrike. FrÄgor kring biosfÀromrÄdeskonceptets funktioner och syften lyfts sÀrskilt. Detta syftar till att nÄ en förstÄelse för vad ett biosfÀromrÄde Àr och varför de behövs. Den framtrÀdande metoden för denna uppsats har varit dokumentstudier.

Natur och kultur som bas för turismutveckling : Fallstudie Ekopark Böda

Natur och kultur skapar grunden för turism och turistisk utveckling. Runt om i landet finns idag ett stort antal olika natur- och kulturomrĂ„den som bidrar till utveckling samtidigt som natur- och kulturvĂ€rden skyddas. Ekoparker Ă€r Sveaskogs benĂ€mning pĂ„ ett sammanhĂ€ngande skogslandskap med höga naturvĂ€rden och Ă€r ett förhĂ„llandevis nytt tillskott till natur- och kulturskyddet i Sverige. NĂ„gra av ekoparkerna Ă€r intressanta för turism och turistisk utveckling, dĂ€ribland Ekopark Böda. Ekopark Böda som invigdes 2006 ligger pĂ„ norra Öland.

Natur och kultur som bas för turismutveckling : Fallstudie Ekopark Böda

Natur och kultur skapar grunden för turism och turistisk utveckling. Runt om i landet finns idag ett stort antal olika natur- och kulturomrĂ„den som bidrar till utveckling samtidigt som natur- och kulturvĂ€rden skyddas. Ekoparker Ă€r Sveaskogs benĂ€mning pĂ„ ett sammanhĂ€ngande skogslandskap med höga naturvĂ€rden och Ă€r ett förhĂ„llandevis nytt tillskott till natur- och kulturskyddet i Sverige. NĂ„gra av ekoparkerna Ă€r intressanta för turism och turistisk utveckling, dĂ€ribland Ekopark Böda. Ekopark Böda som invigdes 2006 ligger pĂ„ norra Öland.

Motorikbanan som pedagogiskt hjÀlpmedel - Hur anvÀnds den och hur upplever elever och pedagoger den?

Uppsatsen Motorikbanan som pedagogiskt hjÀlpmedel - Hur den anvÀnds och hur upplever elever och pedagoger den? Àr skriven av Elisabet Andersson. Den beskriver hur en motorikbana anvÀnds och upplevs, och svarar pÄ frÄgan om den kan anvÀndas som pedagogiskt hjÀlpmedel. UtifrÄn forskning om motorisk utveckling och effekterna pÄ skolprestationr efter motorisk trÀning, framkommer det mÄnga viktiga argument för motorikbanan. Studien bestÄr av observationer, enkÀtunderökningar och intervjuer som beskriver elevers och pedagogers upplevelse av motorikbanan.

Bild- och slöjdÀmnet i framtidens grundskola? förslag pÄ utvecklingsmöjligheter

Jag har baserat denna studie pÄ att undersöka hur yrkesverksamma bild- och slöjdlÀrare ser pÄ utvecklingsmöjligheter för sina respektive Àmnen för framtidens grundskola, och att relatera detta till aktuell forskning pÄ omrÄdet. Med en stor litteratur och forskningsbakgrund i detta arbete samt kvalitativa intervjuer av yrkesverksamma bild- och slöjdlÀrare har jag besvarat mina frÄgestÀllningar: Hur ser forskningen pÄ möjligheter för utveckling av bild- och slöjdÀmnet? Vad anser yrkesverksamma lÀrare inom bild och slöjd om utvecklingsmöjligheter för Àmnet? Undersökningen har visat pÄ att bildÀmnet kan vinna pÄ och bör öka sin digitalisering och slöjdÀmnet skulle vinna pÄ att lyfta fram designaspekten mer. Dessa utvecklingsmöjligheter skulle kunna stÀrka Àmnenas roll i den framtida skolan. Men Àven ett större helhetstÀnkande över undervisningen kan vara efterstrÀvansvÀrt dÀr lÀrare kan integrera de sÄ kallade teoretiska och praktiska Àmnena med varandra.

Ska vi spela eller prata? : En studie av nybörjarelevers utveckling pÄ malletinstrument

Denna studies syfte Ă€r att ta reda pĂ„ om man kan se nĂ„gra skillnader i musikalisk utveckling hos nybörjarelever som fĂ„r prata och resonera muntligt om lektionsmaterialet till skillnad frĂ„n att enbart spela pĂ„ instrumentet under lektionerna. Studien genomfördes under 6 veckor höstterminen 2013 vid en kulturskola i södra Sverige. Åtta nybörjarelever pĂ„ slagverk deltog och de undervisades enskilt 20 minuter per vecka. HĂ€lften av eleverna fick lĂ€ra sig lĂ„tmaterialet utantill och efter gehör. Verbala instruktioner hölls till ett minimum och fokus lĂ„g pĂ„ att musicera och spela sĂ„ mycket som möjligt under lektionen.

<- FöregÄende sida 64 NÀsta sida ->