Sök:

Sökresultat:

528 Uppsatser om Utomhus - Sida 2 av 36

Utomhusundervisning med inriktning samhällsorienterande ämnen/Outdoor Teaching within the Social Science Program

Vårt ena syfte med vårt examensarbete var att få reda på vilka för- och nackdelar det finns när man använder Utomhuspedagogik i undervisningen. Vi ville även ha svar på hur elevers psykiska och fysiska hälsa påverkas av Utomhusundervisning. Vårt tredje syfte var att ta reda på hur man arbetar med de samhällsorienterande ämnena Utomhus. För att uppnå dessa syften har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer. Resultat vi fått från pedagogerna har därefter jämförts, varvid vi dragit slutsatsen att eleverna mår bättre av att vara Utomhus och att de då använder sin kropp vid inlärning. Eleverna med koncentrationssvårigheter får större utrymme till rörelse och märks inte på samma sätt Utomhus och de tysta eleverna har en praktisk uppgift att lösa som kräver aktivt deltagande. Som pedagog kan man arbeta med de samhällsorienterande ämnena Utomhus genom att gå på stadsvandringar och se vad bygden har att berätta..

?Det är som att vara inomhus fast utomhus? : -Några pedagogers syn på utomhuspedagogik i förskolan

Undersökningens syfte är att se hur pedagoger i förskolan använder sig av och ser på Utomhuspedagogik i den dagliga verksamheten. I undersökningen har sex pedagoger från samma förskola men olika avdelningar intervjuats. Undersökningen som gjordes var kvalitativ för att ge en djupare kunskap inom det som gjordes.Resultatet visar att pedagogerna är positivt inställda till att bedriva Utomhuspedagogik. De ser fördelar som gynnar barnen i deras lärande och utveckling när de vistas Utomhus. Resultatet visar även att barnen blir mer harmoniska och kan koncentrera sig bättre om de får vara Utomhus mycket.

Slöjdundervisning utomhus : fördelar och nackdelar

Jag har i detta examensarbete fördjupat mig i hur slöjdundervisning kan ske Utomhus. Vilka fördelar och nackdelar som finns med att bedriva undervisningen Utomhus och i vilka former det kan ske. Jag har själv ett stort intresse av att vistas Utomhus i naturen och att använda mig av naturens former i mitt slöjdande. Detta intresse har gjort att jag velat undersöka huruvida det är möjligt att utveckla skolslöjden genom att förlägga delar av undervisningen Utomhus. För att ta reda på detta har jag genomfört fyra lektioner Utomhus på den skola där jag arbetar som slöjdlärare.

Samling inomhus eller utomhus i förskolan : - är det skillnad?

I läroplanen för förskolan Lpfö-98 står det att barnen på förskolan skall ges möjligheter att vistas såväl inomhus som Utomhus och att Utomhusvistelsen skall ge barnen möjligheter till lek i planerad och naturmiljö. Syftet med studien är dels att upptäcka om och i så fall på vilket sätt samlingen, som en planerad aktivitetsform i förskolan, skiljer sig om den sker Utomhus från om den genomförs inomhus och dels att undersöka vilket inflytande barn tilldelas på samlingar inomhus respektive Utomhus. Studien utgår från kvalitativ ansats och bygger på videoobservationer och återkopplande intervjuer (stimulated recall). I studien ingår två lärare verksamma i förskolan och barn i åldrarna 3-5 år. Resultatet visar att det inte förekommer skillnad mellan samlingarna inomhus och Utomhus när det gäller form, lärarens förhållningssätt och barnens inflytande. Skillnaden som resultatet visar handlar om lärarnas olika sätt att hålla i samlingen och inte om deras sätt att använda sig av möjligheter som Utomhusmiljön erbjuder. Barns möjligheter till inflytande påverkas inte av att samlingen hålls vare sig inomhus eller Utomhus.

Utomhusundervisning : Ett sätt att underlätta inlärningen för barn med koncentrationssvårigheter

Syftet med uppsatsen är att analysera huruvida det finns belägg för att barn med koncentrationssvårigheter har lättare för att ta till sig undervisningen Utomhus än inomhus. Detta har jag undersökt dels genom att läsa litteratur och dels genom intervjuer med pedagoger. Jag har intervjuat fem pedagoger om deras uppfattningar om hur barn med koncentrationssvårigheter och andra grupper av barn tar till sig undervisningen Utomhus jämfört med inomhus.Resultatet visar att barn som bedöms ha koncentrationssvårigheter ofta har lättare för att ta till sig Utomhusundervisningen jämfört med inomhusundervisningen. Men resultatet visar även att alla barn i någon mån har fördel av Utomhusundervisning. Detta beror bl.a.

Först trampar jag en, sen trampar jag två, sen kan jag ? Förskolebarns lärande i utomhusmiljö

Bakgrund: Vi är speciellt intresserade av Utomhuslek och dess möjligheter tillbarns lärande. Vår studie handlar om att ta reda på vad barnen lekerUtomhus och hur de lär sig utifrån barnens perspektiv. Bakgrundenbeskriver historik om lärandet och tidigare forskning som förklararbarns perspektiv, lek Utomhus och lärandet.Syfte: Vårt syfte är att ta reda på vad barn, fyra till fem år gamla lekerUtomhus och hur de lär sig Utomhus utifrån barns perspektiv.Metod: Undersökningen genomfördes genom att göra en kvalitativ intervjumed 30 stycken barn på tre olika förskolor, i åldrarna fyra till femår.Resultat: Vårt resultat visar att det barnen lär sig Utomhus lär de sig självaeller av någon kamrat, det är inte något barn som nämner attpedagogerna lär dem något Utomhus, pedagogerna är inte heller medi barnens lek. Rörelselekar är de lekar som barnen ägnar sig mest åt.Att gunga och cykla är de lekar som de flesta barnen sysselsätter sigmed..

Är utomhus barnens arena? : En studie om några förskollärares uppfattning av utomhuspedagogik som pedagogisk arena för barns lärande

Syftet med studien var att belysa hur några förskollärare ser på och förhåller sig till begreppet Utomhuspedagogik och hur dessa tankar tar sig uttryck i samband med barns lärande i förskolan. En fenomenografisk forskningsansats låg till grund för studien och med hjälp av kvalitativa intervjuer har empirin samlats in. Sammanlagt har åtta förskollärare intervjuats på olika förskolor. I bakgrunden tas olika definitioner av begreppet Utomhuspedagogik upp och det redogörs för olika tvärvetenskapliga perspektiv på Utomhuspedagogik. I resultatet framkommer förskollärarnas uppfattning om Utomhuspedagogik där platsen för lärandet framhålls - lärande Utomhus var Utomhuspedagogik. Resultatet visade att förskollärarna ser främst till var lärandet sker och inte till hur, när och varför lärande sker Utomhus i deras syn på begreppet.

Utomhuspedagogik i en mångkulturell klass

Sammanfattning Mitt syfte var att undersöka elever och lärares inställning och uppfattning om Utomhuspedagogik i en mångkulturell skola. Jag har genomfört en kvalitativ undersökning och satt mig in i forskning om Utomhuspedagogik och intervjuat elever och en lärare som arbetat med Utomhuspedagogik under några år om deras tankar om att lära Utomhus. Både lärare och elever var väldigt positiva till Utomhuspedagogik och uppfattade det som lättare att koncentrera sig och fokusera på lärandet när de var Utomhus och hade lektioner. Läraren jag intervjuade betonade att det var viktigt att det fanns en röd tråd genom all undervisning och att de arbetade språkutvecklande när de var Utomhus eftersom eleverna i klassen var ganska språksvaga. Eleverna önskade mer Utomhuspedagogik och läraren ville ha mer stöd av kollegor i sitt arbete för en optimal utveckling av Utomhuspedagogik i en mångkulturell skola..

MPS i molnet

Syftet med vår undersökning var att undersöka hur pedagoger arbetar med matematik Utomhus utifrån de didaktiska frågorna vad, hur och varför. Metoderna som använts är webbaserad surveyundersökning som gav oss ett bredare resultat samt uppföljande kvalitativa intervjuer som gav oss djupare resultat. Vi fick tydliga resultat då pedagogerna gav exempel på matematiska områden de arbetar med Utomhus. Hur de genomfört olika uppgifter samt motiveringar till varför de använder sig av Utomhuspedagogik i matematik..

Våld i Skellefteå - En studie

Rapporten finns endast som papperskopia.Polisen i Skellefteå betraktar våldet Utomhus mellan obekanta som ett högprioriterat område. Skellefteåpolisens mål är att öka allmänhetens trygghet på gator och torg under dygnets alla timmar. Hur jobbar Skellefteåpolisen mot detta? Vad har de för strategi för att minska våldet Utomhus mellan obekanta? Inom den brottsförebyggande forskningen finns flera teorier om hur man kan jobba just mot våld Utomhus mellan obekanta. Vi har sammanfattat de mest framträdande teorierna och kommit fram till att Skellefteåpolisen arbetar efter rutinaktivitetsteorin och beslutsteorin.

Inkludering i förskolan : För- och nackdelar med inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan

Syftet med studien var att belysa hur några förskollärare ser på och förhåller sig till begreppet Utomhuspedagogik och hur dessa tankar tar sig uttryck i samband med barns lärande i förskolan. En fenomenografisk forskningsansats låg till grund för studien och med hjälp av kvalitativa intervjuer har empirin samlats in. Sammanlagt har åtta förskollärare intervjuats på olika förskolor. I bakgrunden tas olika definitioner av begreppet Utomhuspedagogik upp och det redogörs för olika tvärvetenskapliga perspektiv på Utomhuspedagogik. I resultatet framkommer förskollärarnas uppfattning om Utomhuspedagogik där platsen för lärandet framhålls - lärande Utomhus var Utomhuspedagogik. Resultatet visade att förskollärarna ser främst till var lärandet sker och inte till hur, när och varför lärande sker Utomhus i deras syn på begreppet.

Upptäcka matematik utomhus : Vilket förhållningssätt till matematik utomhus har förskollärare som inspireras av olika pedagogiska inriktningar och hur beskriver förskollärarna att de arbetar med matematik utomhus?

This project investigated the current market regarding wireless net and the communication between the tools used for diagnostics/maintenance and an embedded system. Based on documentation obtained through interviews a demo system was created based on Bluetooth Low Energy (BLE) communication between an embedded system and an Android device.This report intends to describe the tools and methods used in the design of the demo system and the result of an analysis of the BLE communication.Bluetooth Low Energy is an exciting protocol with wide applicability within the industrial field. This project investigated the communicational possibilities between a Smartphone and a Raspberry Pi and based on the results that emerged the conclusion can be drawn that BLE is a protocol with many beneficial applications within industrial IT..

Barn CVK En systematisk litteraturöversikt

Syfte och frågeställningarSyftet med studien var att undersöka omgivningens påverkan gällande den totala upplevelsen vid gång och löpning. Detta besvaras genom frågorna; finns det någon skillnad i puls, ansträngningsgrad och positiva känslor vid samma hastighet gällande gång och löpning Utomhus jämfört med inomhus? Samt, upplever testpersonerna någon skillnad fysiskt och psykiskt efter gång och löpning Utomhus jämfört med inomhus? MetodDetta är en experimentell studie med kvantitativ metod. Tre olika tester har genomförts i studien. Det första testet var ett kontrolltest som avsåg att få fram den hastighet som motsvarade testpersonens Borg RPE20 på nivå 11, 13 och 15.

Påverkar förskolegårdens utformning pedagogen? : en kvalitativ studie om förskolegårdens inverkan på pedagogers arbete utomhus

Bakgrund: Då barngrupperna tenderar att bli allt större i samma små lokaler blir Utomhusmiljön allt viktigare, många förskolor tillbringar på grund av platsbrist allt mer tid Utomhus (Nilsson, 2002). Det finns en hel del forskning om hur barnen påverkas av den miljö de vistas i Utomhus. Hur Utomhusmiljön är utformad har betydelse för de lekar och aktiviteter som barn sysselsätter sig med (Björklid, 2005). Vi har hittat marginellt med tidigare forskning på huruvida gårdens utformning påverkar pedagogernas arbete och har därför valt att fokusera på detta område.Syfte: Syftet med undersökningen är att ta reda på om förskolegårdens utformning påverkar pedagogers arbete Utomhus.Metod: Vi har genomfört en kvalitativ studie. Vi har intervjuat sex förskollärare på sex olika förskolor.

Utomhuspedagogik : Hur lärare i Tanzania förhåller sig till att undervisa utomhus.

Syftet med vårt arbete har varit att undersöka vad lärare i Tanzania har för tankar kring Utomhusundervisning. Det har vi jämfört med en tidigare gjord undersökning av vad lärare i Sverige har för uppfattningar om Utomhuspedagogik. Vi ville också undersöka vilka skäl för att utnyttja utemiljön i undervisningen som litteraturen ger. Femton lärare från fyra olika skolor i Tanzania har svarat på en enkät. De frågor vi ville få svar på var om de ville undervisa Utomhus och i sådana fall varför, vad de anser kan vara positivt och negativt med att undervisa Utomhus, vilka delar av undervisningen som utförs Utomhus och hur de genomför dessa.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->