
Sökresultat:
264 Uppsatser om Utilitarian shopping - Sida 11 av 18
En undersökning av faktorer som hämmar köp från utländska webbsidor : Ett svenskt perspektiv
Flertalet modeföretag använder sig idag av SMS-reklam, en reklamform som enligt studier uppfattas som positiv så länge som den är tillåtelsebaserad. Syftet med denna uppsats är att undersöka om och i så fall vilka skillnader som finns vad det gäller attityden till SMS-reklam och det efterföljande köpbeteendet mellan de som anser sig ha accepterat avtalen kring SMS-reklam och de som ej anser sig ha gett sin tillåtelse. För att uppfylla syftet fick 219 studerande vid Stockholms universitet besvara ett frågeformulär gällande deras attityd till SMS-reklam och deras efterföljande köpbeteende. Resultaten visade, i likhet med tidigare forskning, att de studenter som var medvetna om att ha gett sin tillåtelse till att motta SMS-reklam både hade en mer positiv attityd till SMS-reklam och ett mer positivt köpbeteende till följd av SMS:et. De studenter som inte var medvetna om att de gett sin tillåtelse hade en mer negativ attityd till SMS-reklam och hade ett mer negativt köpbeteende till följd av SMS:et.
Kan förslaget om SPE-Bolag vara en lösning på problematiken kring etableringsfriheten inom EU?
Inom gemenskapen pågår idag ett harmoniseringsarbete beträffande både de nationella bolagsstiftningarna, men även vad gäller utvecklingen av överstatliga bolagsformer, där ibland det liggande förslaget om SPE-bolag. I det gemenskapsrättsliga fördraget regleras genom art. 49 samt 54 EUF den grundläggande etableringsfriheten. Denna har under ett flertal år varit uppe för diskussion då det är oklart hur långtgående denna frihet skyddas av fördraget.Inom gemenskapen bygger medlemsstaterna idag sina bolagsstiftningar antingen på inkorporations- eller sätesprincipen. Det är skillnaden vid dessa principers tillämpning som har givet upphov till problematiken på området.
För en attraktiv centrumhandel i tillväxt: En kvantitativ studie om vad som skapar attraktiv centrumhandel i en tätort.
There is a change happening in the Swedish market of commerce. Studies indicate that the trend of the last decades; that external shopping centres are more attractive than centres of commerce, is about to turn. It is predicted that the centre of commerce will be the most attractive in the future.No matter how the market will develop, it is important for merchants to take account of their customers by understanding their behaviour and preferences concerning what constitute an attractive marketplace. A marketplace is attractive in terms of the characteristics that creates its offer, these characteristics are called "determinants of attractiveness." This paper is based on a field study of 200 consumers in Norrtälje regarding why they are choosing to shop in the centre of Norrtälje. The purpose is to answer the question "What creates an attractive centre of commerce " in terms of a) the determinants of attractiveness and b) each determinants' influence on customer satisfaction.
Köpbeteendet av impulsvaror inom partihandeln
Purpose: The study aims to increase knowledge of dealers' purchasing behavior of impulse goods in wholesale trade.Methodology: An exploratory survey method has been selected in order to investigate the relatively unexplored topic; buyer behavior of impulse goods in the wholesale. Data has been collected through interview of 27 dealers that conduct business with bulk confectionery sales across Sweden. A semi-structured interview technique has been selected, with a predetermined interview schedule but with space for follow-up questions and discussion.Conclusion: The background to this work argued that there is not much research on how retailers reasons when buying convenience products, or also called as impulse items. It is usually the sale of goods such as several of the informants believe is critical to their business existence. Impulse goods which do not require any effort, has little search time and usually are cheap and suits many customers pockets.
Hur skapar man ett leende? : En uppsats om personalmotivation
Our purpose with this paper has been to analyse and discuss how motivation of the personnel affects the service quality in service companies. This has been done through two studies; a literature study with existing theories and an empirical study on the divisions of Lyckohjul and Shopping at Liseberg. In the introduction of this paper we put the question of research; why is there a need for work of motivation in service companies. When collecting information we used literature briefing, a questionnaire study and depth interviews. The literature briefing focused on the well-tried and most dominating theories on the subject motivation.
E-handel och tillit : En kvalitativ studie om fo?retags och kunders perspektiv pa? tillit
Statistics indicate an increase in online shopping. This indication could result in the loss of safety factors for the customer, for example the possibility to physically examine the product, interact with professional store personnel and try the product before purchase ? factors which all could support the customer in her choice of company and product. The purpose of this study is to increase the theoretical knowledge regarding strategies in the area of trust-development between customers and companies. We have chosen to investigate what strategies web based companies apply and how they are perceived by their customers.
Män och Köpbeteende : Exponering och utbud av herrkläder
Det vi avsåg utreda i denna undersökning är mäns ökande intresse gällande shopping av kläder. I denna undersökning reflekteras det över att det finns en bristgällande utbud för män i lågprisbutiker.Det poängterades i undersökningen att männen fann det svårt att finna kläder utan att gå upp i prisklasserna.Fokus har legat på om det verkligen finns ett ökat intresse hos männen och hur butikerna bemöter det. Teorin vi har använt oss av, har påpekat att intresset har ökat och att de könsroller mellan män och kvinnor som alltid varit så självklara, inte är såstarka idag. Det poängteras även att butiker måste förstå sina målgrupper och att kvinnor och män är väldigt olika i sina sätt och värderingar. Vi har använt oss av en kvalitativ och kvantitativ undersökning i form av ett frågeformulär för män i åldrarna 15 -35 samt intervjuer med olika butiker.
Destinationsmarknadsföring : - en fallstudie kring Västerås och dess konkurrenter
Destination marketing looks different from that of traditional marketing, since the product, in this case the destination, consists of several different parts compared to a good. A destination is marketed as a process where the consumption takes place at the same time as the production. Destination marketing organizations, DMO?s, are responsible for the marketing of a destination. Since destinations consist of several parts such as the train trip to the destination, restaurant visits, shopping, hotel stays etc., it is difficult for the DMO?s to fully control how a tourist perceive the destination.
Tjänsteerbjudandets ansiktslyftning?
Denna uppsats behandlar tjänsteerbjudandet och dess strategiska roll i ett shoppingcentra. Anledningen till att vi blev intresserade av detta ämne, var att vi tyckte oss se en sammansmältning av tjänsteerbjudandets olika komponenter bland annat inom detaljhandeln. Därför ansåg vi att Field?s shopping- och upplevelsecentra, utanför Köpenhamn, skulle vara ett lämpligt objekt att studera på grund av att det är Skandinaviens största shoppingcentra samt det faktum att det är nyetablerat. Utifrån detta utformade vi vår frågeställning: Hur arbetar shoppingcentra strategiskt och operativt med att integrera upplevelser i sitt tjänsteerbjudande? Detta har vi valt att undersöka genom en kvalitativ fallstudie, där vi genomfört intervjuer, bildanalys samt egna observationer.
Utveckling av Servicekvalitet och Tjänsteleverans vid Köpcentrum : En Uppföljande och Fördjupande Studie vid Steen & Ström Sverige
SyfteSyftet med intervjuundersökningen var att ta reda på om eleverna medverkar i planeringen i ämnet Idrott och Hälsa och vad de kan påverka. Delaktighet har olika innebörder i olika sammanhang, delaktighet i yrkeslivet kan handla om arbetsmoral och delaktighet i skolan om integrering eller elevinflytande.Metod6 elever i åk 4-6 intervjuades i en ostrukturerad intervjuundersökning där de först deltog i en gruppdiskussion. Från dessa sex elever gjordes ett urval där tre elever fick medverka i en personlig intervjuundersökning för att ta reda på hur väl eleverna kände sig delaktiga och vilket inflytande de hade i skolan i planeringen inom ämnet Idrott och Hälsa . Vid intervjutillfället användes papper och penna.ResultatEleverna ansåg att läraren bestämmer det mesta i innehållet i ämnet Idrott och Hälsa. De aktiviteter eleverna hade varit med och planerat med läraren var olika lekar och bollsporter.
Vad lockar kineser till Sverige?
Kinas ekonomi blir allt starkare och i takt med det förbättras också den kinesiska levnadsstandarden. Förbättringarna innebär att fler kineser har råd att resa utomlands och antalet kinesiska turister som reser utomlands ökar för varje år. 2003 var Kina den fjärde största nationen i världen för utrikesresor. World Tourism Organisation uppskattar att år 2020 kommer 100 miljoner kineser att resa utomlands. Sverige är än så länge en liten destination för kineser men det finns ett ökat intresse för de skandinaviska länderna.
Vem får ligga när man bäddar?: En studie om specialexponeringar och dess sidoeffekter med utgångspunkt i varumärkesstyrka
Store managers and brand owners have realized the benefits of sales promoting activities in-store, which thus have become a common sight for consumers when grocery shopping. Using in-store displays, a brand?s sales can increase by more than 1000 percent. We believe, however, that displays can give rise to additional effects to those previous studies have shown. The purpose of our study was therefore to map possible side effects that a display can generate depending on the strength of the exposed brand.
Ungdomar till Salu? - En kvantitativ studie kring konsumtion bland unga tjejer i Halmstad
Uppsatsen handlar om unga tjejers konsumtionsvanor. Undersökningen har utförts på en gymnasieskola i Halmstad där vi utfört en kvantitativ studie på tjejer som går första året på gymnasiet. För att få en övergripande generell bild av deras konsumtionsvanor, framförallt shopping valde vi att rikta vår enkät mot fyra olika huvudteman som vi tror kan ha ett samband; tjejernas ekonomiska situation, mängden konsumtion, vilken roll konsumtionssamhällets riktade reklam har på dem samt om tillgänglighet till centrum kan påverka deras konsumtionsvanor. Syftet med vår uppsats var att belysa och diskutera samt få en ökad kunskap och förståelse för hur den rådande konsumtionen och dagens massiva reklampådrag kan påverka unga tjejer.Viktiga verktyg för vår tolkning och analys har framförallt Baumans teorier om vårt konsumtionssamhälle samt bland annat Erving Goffmans tankar kring roller och intrycksstyrning bidragit med.Delar av vår enkätundersökning visas i form av tabeller och sammanställningar i resultatavsnittet. I vår presentation har vi jämfört olika resultat.
En studie om externa betalningssätt och konsumentens osäkerhet.
I takt med att e-handel ökar samt direktbetalning i form av kreditkortsbetalning, ökar även antalet bedrägerier. Fler och fler webbutiker använder sig utav externa betalningslösningar för att stärka förtroendet hos konsumenter som genomför en direktbetalning.Nätfiske och andra bedragare som utnyttjar konsumenters identiteter online har ökat. Anti-Phishing Work Group som är en branschförening och som inriktar sig på att eliminera identitetsstöld och onlinebedrägerier, har uppmärksammat att antalet nätfiskebedrägerier har ökat med ungefär 4000 % sedan november 2003. (verisign.se) Vi vill med denna studie ta reda på om konsumenter påverkas av osäkerheten kring betalning vid shopping via Internet och i så fall på vilket sätt.För att få fram det resultat som vi eftersträvar använder vi oss av en enkät samt användartester där vi ställer en fingerad sida mot den officiella sidan för företag i fråga. Användaren fick därefter välja ut den sida som de anser vara den officiella sidan.
Det visuella ordets kraft på kunders känselbeteende : En kvantitativ studie om kunders beslutsfattande i detaljhandelsbranschen
Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva, analysera samt tillhandahålla rekommendationer om huruvida stimulans av sinnena, leder till att kundernas beslutsfattande förändras genom taktil beröring. Vi vill med hjälp av en empirisk studie klargöra om kunder ändrar sitt känselbeteende efter att sinnet syn blivit påverkat. Metod: Uppsats är baserad på en kvantitativ metod med en deduktiv ansats. Arbetet kretsar kring de experiment som utförts med tillhörande kundintervjuer på heminredningsavdelningen på Åhléns i Kalmar. Hypoteser har formats ur instuderad teori, som sedan har testats under experimenten på Åhléns. Slutsats: Genom stimulans av sinnena syn och känsel, har författarna med hjälp av experiment kunnat registrera ett förändrat beteende gällande kunders beslutsfattande. Resultatet tyder på att företag kan använda sig av sinnesstimuli för att skapa kontakt med sina kunder.