Sökresultat:
169 Uppsatser om Utevistelse - Sida 12 av 12
Effekten av en aktivitetsboll på krubbitning hos häst :
Krubbitning är en oral stereotypi som innebär att hästen tar stöd mot ett fastsittande objekt med framtänderna och drar bakåt samtidigt som den drar in luft vilket ofta framkallar ett karaktäristiskt ljud. Många hästägare försöker förhindra att hästen krubbiter och det vanligaste sättet är att sätta på hästen en krubbitarrem. Det är möjligt att krubbitning fyller en funktion hos hästen och att då förhindra beteendet kan påverka hästens välfärd.
Ett alternativt sätt att försöka minska krubbitning kan vara att introducera en berikning i form av en aktivitetsboll. En aktivitetsboll är en boll som fylls med någon form av foder och hästen manövrerar den för att få tillgång till innehållet som trillar ut genom ett hål i bollen. Syftet med den här studien var att undersöka om en aktivitetsboll hade någon effekt på krubbitningsfrekvensen hos krubbitande hästar.
Vattenlek i offentlig miljö : planering av vattenlek
Vattenlek i offentlig miljö- planering av vattenlek, är titeln på det här examensarbetet som har sitt fokus på hur vattenlek i den offentliga miljön kan utvecklas. Arbetet är indelat i tre huvuddelar; en bakgrundsdel, en fallstudiedel, med Linköping som fallstudieort och slutligen en diskussions och reflektionsdel.Bakgrundsdelen behandlar de valda metoderna för arbetet: Enkätundersökningar, intervjuer, analyser, skissande och besök av referensplatser samt litteratur- och bildstudiersom bidragit till fakta-inhämtningen.Vidare behandlar bakgrundsdelen hur vatten och vattenlek påverkar människor. Vatten ger oavsett ålder, kön och etnicitet upphov till upplevelser. Genom att låta vattnets krafter komma till uttryck kan man uppnå olika virtuella uttryck,ljud och reflexer som ger starka sensoriska upplevelser som vi bär med oss under lång tid. Vatten har goda rekreativa kvaliteter vilka får oss att koppla av, samla kraft och återhämta oss samtidigt som det kan uppmuntra vår kreativitet och inlärningsförmåga.
Tema : Barnvänligt - att ge plats för barn
Barn använder sig aktivt av den fysiska omgivningen i sin vardag. Utemiljön är av särskilt stor betydelse då denna kan erbjuda speciella förutsättningar för lek, upplevelse och utveckling. För att utemiljön ska kunna tillföra barnet något positivt krävs att den är tillgänglig och användbar. Vuxna underskattar ofta vissa platsers betydelse och uppfattar inte alltid vidden av de konsekvenser som en markanvändning kan få för barnet. Syftet med detta examensarbete är att utreda vilka komponenter som ger en utemiljö som främjar barnets hälsa, utveckling och upplevelse, samt att tillämpa de nyvunna kunskaperna inom ett aktuellt nybyggnadsprojekt.
Tema: Barnvänligt - att ge plats för barn
Barn använder sig aktivt av den fysiska omgivningen i sin vardag. Utemiljön är
av särskilt stor betydelse då denna kan erbjuda speciella förutsättningar för
lek, upplevelse
och utveckling. För att utemiljön ska kunna tillföra barnet något positivt
krävs att den är tillgänglig och användbar. Vuxna underskattar ofta vissa
platsers
betydelse och uppfattar inte alltid vidden av de konsekvenser som en
markanvändning kan få för barnet. Syftet med detta examensarbete är att utreda
vilka
komponenter som ger en utemiljö som främjar barnets hälsa, utveckling och
upplevelse, samt att tillämpa de nyvunna kunskaperna inom ett aktuellt
nybyggnadsprojekt.
Samhällets generella syn på barn och deras villkor är en utgångspunkt för om &
hur barnens behov hanteras i samhällsplaneringen.