Sökresultat:
3005 Uppsatser om Upplevs - Sida 1 av 201
Lärares uppfattning om religionskunskap i årskurs 4-6
Syftet med studien var att få reda på hur lärare upplever religionskunskap. Fyra underfrågor har använts: om lektionsinnehållet, om religionsböckerna, om elevernas syn på religionskunskap och om lärarnas egna förutsättningar. Sex intervjuer av lärare i årskurs 4-6 låg till grund för studien. Resultatet blev att ämnet Upplevs som andra ämnen, världsreligionerna Upplevs som viktigast att ta upp och framförallt kristendomen, men även islam. Böckerna Upplevs som dåliga och nödvändiga att komplettera.
TV-spelsmusik
Denna uppsats har som syfte att belysa vad två musiker har för tankar och åsikter om att, i symfoniorkester, framföra och lyssna på tv-spelsmusik. Metoden som används är kvalitativa intervjuer och frågorna som ställs till empirin handlar om tv-spel och tv- spelsmusiken som sådan, hur den Upplevs i förhållande till musikernas kvalitetsreferenser, hur den Upplevs att spelas, hur konsertarrangemangen Upplevs, hur publiken Upplevs och vad medmusikernas åsikter är. Frågorna ställs dels med utgångspunkt från musikernas generella åsikter om tv-spelsmusiken och dels utifrån musikernas erfarenheter av att spela tv-spel samt i jämförelse med musikernas erfarenheter av att framföra annan typ av musik. Utifrån svaren får man se vilka slutsatser om tv-spelsmusik man kan dra. Uppsatsen visar på att det krävs fler informanter än de två musiker jag intervjuade för att man ska kunna dra några större slutsatser.
Partnering - ur tre huvudaktörers synvinkel
På grund av brister i byggbranschen har avtalsformen partnering introducerats i Sverige. Beroende pa? hur mycket erfarenhet inom a?mnet och position de olika aktö?rerna har, Upplevs partnering olika.Ett särskilt projekt har följts upp. Målet var att underso?ka om besta?llaren gjorde ra?tt val i att bortprioritera ett incitamentsavtal. .
Information Technology Infrastructure Library (ITIL) -en studie om upplevelser av införandet
Dagens samhälle går ifrån att vara industrisamhälle till att vara ett tjänste och servicesamhälle. Så gör även företagens IT-avdelningar som går från att erhålla produkter till att erbjuda tjänster. Många verksamheter har anammat ramverket ITIL (Information Technology Infrastructure Library) för att genomföra denna förändringsprocess och börja tänka och arbeta med tjänster istället för produkter. Men ITIL är bara möjliggöraren för dettaså det är företaget och personalen själva som måste förändras. Hur Upplevs detta införandet av ITIL? Syftet med denna uppsats är att undersöka hur arbetet med ITIL Upplevs, hur ITIL är uppbyggt och visa på kopplingen mellan ITIL och systemförvaltning.
Meningsful tid i skolan? : En studie av hödstadieelevers upplevelser av tiden i skolan.
Huvudsyftet med detta arbete är att undersöka hur några elever i år 8 upplever tiden i skolan. Arbetet består av två delar; en litteraturstudie, samt en liten empirisk undersökning över elevernas upplevelser av tiden i skolan. Resultatet visar att eleverna kopplar samman sina upplevelser av tidens skiftande hastighet med känslor och värderingar. Tiden Upplevs gå snabbt när tiden är fylld med meningsfulla aktiviteter, samt gå långsamt när något Upplevs mindre meningsfullt eller tråkigt. Tidsorganisationen i skolan och skoldagen Upplevs av de flesta eleverna som lång, tråkig och stressande.
Yrkesprofessionell handledning i socialt arbete
Det övergripande syftet är att beskriva betydelsen av yrkesprofessionell handledning i socialt arbete. Syften preciseras utifrån tre frågeställningar; att beskriva och skapa förståelse för hur socialarbetare upplever yrkesprofessionell handledning, att beskriva och skapa förståelse för hur socialarbetare upplever handledarens roll, och att beskriva och skapa förståelse för varför grupphandledning Upplevs som en viktig del i den yrkesprofessionella handledningen. För att söka svar tillämpades halvstrukturerade intervjuer i samtal med socialarbetarna. Analysmetoden är inspirerad av grundad teori. I analysprocessen tolkades det empiriska materialet utifrån ett systemteoretiskt perspektiv.Resultatet visar att yrkesprofessionell handledning ger möjlighet till reflektion, vilket är utvecklande för socialarbetares kompetens i arbetet i med klienterna.
Makt och målkonflikter : Hur vägledare på Arbetsförmedlingen upplever och hanterar rollen som myndighetsutövare
Syftet med uppsatsen var att belysa hur vägledare på Arbetsförmedlingen upplever och hanterar makt och målkonflikter. Målkonflikten berör vägledarens roll som individens ombud såväl som myndighetens representant vilket har analyserats ur ett maktperspektiv.För att undersöka hur arbetsrollen Upplevs ur ett maktperspektiv samt hur målkonflikter Upplevs och hanteras föll metodval på kvalitativa semi-strukturerade intervjuer. Urvalsgruppen bestod av åtta examinerade studie- och yrkesvägledare som arbetar på Arbetsförmedlingen runt om i landet.Resultatet visade att målkonflikter som grundar sig i att verka för individens behov och samtidigt representera myndigheten Upplevs på olika sätt av respondenterna. Utifrån maktperspektivet framkom inte samma variation vilket kan bero på att samtliga har myndighetsrollen i sitt arbete. Vad gäller vägledarrollen kunde upplevelsen samt hanteringen av maktpositionen dock skilja sig mellan respondenterna.
Förändringsprocessens betydelse : Om hur förändringen upplevs och vad den tillfört Universitetssjukhuset i Lunds organisation
Jag har studerat en förändringsprocess på Universitetssjukhuset i Lund gällande att ta fram ett nytt hanteringssystem för tvätt och förrådsförsörjning på sjukhusets avdelningar. Under förändringsprocessen introducerades deltagarna för ett nytt arbetssätt. Mitt intresse är att se hur förändringsprocessen har upplevts och vad den har tillfört organisationen. Mitt syfte är att utifrån studien lära om vad som gjorde att denna förändringsprocess blev vad den är och hur den Upplevs av deltagarna samt att få en bättre förståelse för vad den har tillfört organisationen. Under min studie har min roll som forskare till större delen handlat om att ta del av deltagares berättelser och gjort egna observationer gällande förändringsprocessen på sjukhuset. Min studie syftar på en forskningsstrategi där jag har fördjupat mig i en befintlig förändringsprocess tillsammans med dem som har berörts av den. Studien är empiridriven och utgår ifrån berörda deltagares berättelser som jag har samlat in och analyserat enligt narrativ metod.Min studie beskriver förändringsprocessen och hur den Upplevs av dem som var delaktiga i den..
Hur upplevs det sociala stödet från ett nätverk av kvinnliga företagare?
Tidigare forskningsresultat har visat att nätverkande bland egna företagare utvecklar så väl den egna personen som personens egna företag. Dock saknas forskning när det gäller hur stöd kan upplevas inom nätverk. Studiens syfte var att skapa en förståelse för hur socialt stöd från ett nätverk Upplevs av kvinnliga företagare. Deltagarna var 15 kvinnor inom olika branscher mellan åldrarna 26-65 år. Intervjuer transkriberades, meningskoncentrerades och tematiserades utifrån ett fenomenologiskt perspektiv.
Katolska skolor i Sverige : hur fungerar och upplevs de?
Syftet med mitt arbete har varit att utröna hur Katolska skolor fungerar och Upplevs i dagens Sverige men också utforska hur de arbetar. Uppsatsen har en kvalitativ ansats och därför gjordes huvudsakligen en intervjustudie men också en enkät om S:t Eriks Katolska Skola i Enskede, Stockholm för att senare dra slutsatsen om hur alla fyra Katolska skolor i Sverige Upplevs och fungerar.Intervjusvaren visade att Katolska skolor fungerar bra och Upplevs mycket positivt både av lärare, elever och utomstående personer. Undersökningen styrker hypotesen att Katolska skolan lyckas bra med att leva upp till målsättningarna i Lpo-94 och övriga styrdokument och har ett väl fungerande sätt att förverkliga värdegrunden på. Skolorna har stor erfarenhet av elever från olika länder, kulturer och i och med det konkreta förebilder som kan vara modeller för hur man kan leva fredligt i ett mångkulturellt samhälle. Skolan är en gemenskap, fastän de flesta kommer från olika kulturer har alla något gemensamt: tron och föräldrarnas önskan om en bra skola, vilket är huvudhemligheten att den lyckas med uppdraget.
KAN KVINNORS KONSUMTION BESKRIVAS I RELATION TILL "SOCIAL IDENTITY THEORY" OCH HUMÖR OCH KÄNSLOR? : En kvalitativ studie om hur stil, ekonomi och värderingar upplevs påverka det egna och andras sätt att konsumera
Undersökningen syftade till att beskriva upplevelsen av sitt eget och andras sätt att konsumera. I relation till faktorer baserade på ?social identity theory? (Tajfel & Turner. 1979, refererat i Myers, 2007) men också egna individuella upplevelser om påverkan på det egna konsumtionssättet hos kvinnor i åldern 20-24 år. Strävan efter att uppnå en positiv social identitet och undvika en negativ social identitet Upplevs påverka sättet att konsumera.
Kundens påverkan vid sanningens ögonblick
Undersökningen syftade till att beskriva upplevelsen av sitt eget och andras sätt att konsumera. I relation till faktorer baserade på ?social identity theory? (Tajfel & Turner. 1979, refererat i Myers, 2007) men också egna individuella upplevelser om påverkan på det egna konsumtionssättet hos kvinnor i åldern 20-24 år. Strävan efter att uppnå en positiv social identitet och undvika en negativ social identitet Upplevs påverka sättet att konsumera.
Mål- och resultatstyrning i offentlig verksamhet ? En studie av resultatstyrningens effekter på institutionsnivå vid BTH
Syfte: Syftet med vår studie var att undersöka hur en institution på en högskola påverkas av mål- och resultatstyrning och hur det Upplevs ute på institutionerna. Metod: Vi har genomfört personliga intervjuer med prefekter eller representanter för institutionerna vid BTH. Det som framkom i intervjuerna analyserade vi i relation till teorin och utifrån analysen drog vi slutsatser. Slutsats: Genom att styra högskolan på detta sätt, med fokus på ekonomi och prestationer, uppfattar vi en risk för att systemet på sikt kan komma att sänka kvaliteten på utbildningarna vid BTH. Trots denna fara Upplevs mål- och resultatstyrning av institutionerna som positiv..
Arena(s) Personal - ett självklart val?
ProblemArena Personal har upplevt att deras rekryteringstjänst inte används isamma utsträckning som deras bemanningstjänst. Detta trots att deanser sig kunna erbjuda en bra tjänst inom detta område. ArenaPersonal vet inte säkert vad orsaken till detta är och vill därför ha svar på problemet. Orsaken till ovissheten grundar sig i att de inte har tillräckligt med kunskap om hur kunderna uppfattar dem.SyfteUppsatsen syfte är att utvärdera hur kunderna upplever ArenaPersonal. Utifrån undersökningens resultat ges Arena Personal enfördjupad inblick i de områden som Upplevs som bra och i de områdensom Upplevs som sämre samt svar på varför kunderna inte använderrekrytering i samma utsträckning som bemanning.TillvägagångssättIntervjuer med fyra av Arena Personals kunder genomfördes ochsammanställdes för att få en bild av hur de uppfattade Arena Personal.Resultatet av de viktigaste positiva och negativa aspekterna av ArenaPersonal presenterades utifrån de fyra områden som undersökningenutgick ifrån.
UPPLEVELSEN AV MOTIVATIONSKLIMAT I EN FOTBOLLSFÖRENING MED UNGA TALANGER
Syftet med studien var att undersöka hur individer med olika roller inom en fotbollsförening för unga talanger upplever motivationsklimat. För att skapa förståelse för begreppet motivation i en fotbollsförening har följande frågeställningar använts; hur Upplevs klimatet i verksamheten, vad Upplevs vara tillfredsställande prestationer samt hur Upplevs att tillfredsställande prestationer uppnås? I studien deltog tio manliga respondenter (m=36,4 år, Sd=16,9) med olika roller kopplade till idrottsverksamhetens talanglag. Respondenterna grupperades enligt följande: spelarrepresentanter, ledarrepresentanter och föreningsrepresentanter. Intervjuer genomfördes utifrån en semistrukturerad intervjuguide baserad på studiens syfte.