Sök:

Sökresultat:

5208 Uppsatser om Upphöjda begrepp - Sida 2 av 348

SmÄ barn leker med matematiska begrepp : En studie om i vilka spontana lektyper förskolebarn anvÀnder jÀmförelseord och lÀgesord

Denna studie syftar till att undersöka i vilka spontana lektyper inomhus, förskolebarn uttrycker matematiska begrepp. Bakgrunden till studien Àr att vi anser att matematikarbetet pÄ förskolan ska utgÄ frÄn barnens perspektiv och dÄ har leken en viktig betydelse. Leken ses som en central del för matematiklÀrandet och begreppsbildningen och dÀrför Àr förskolan en lÀmplig plats för denna studie. Om barnen redan pÄ förskolan skapar ett intresse och börjar anvÀnda matematiska begrepp gynnar det Àven den begreppsanvÀndning som krÀvs i skolan. Med inspiration av ett etnografiskt förhÄllningssÀtt har det genomförts observationer pÄ tvÄ förskoleavdelningar, vid sju tillfÀllen pÄ varje avdelning.

Begrepps betydelse för lÀrandet i naturkunskap

Syftet med denna undersökning Àr att ta reda pÄ om lÀrare anser att deras instÀllning till be-grepp har en pÄverkan pÄ naturkunskapsundervisningen. Med hjÀlp av enkÀter har jag gjort ett urval av lÀrare som senare intervjuats i en kvalitativ undersökning. Resultatet av intervjun visar att lÀrare som ansÄg att begrepp var viktiga tenderade att fÀsta större vikt vid dessa i sin undervisning Àn lÀrare som ansÄg att de var mindre betydelsefulla för lÀrandet av naturkun-skap. De olika metoderna för hur lÀrarna valde att betona begrepp redovisas Àven i uppsatsen. Slutsatsen Àr att det Àr svÄrt att faststÀlla exakt vilken pÄverkan lÀrarens attityd till begrepp har, fast det finns en skillnad i val av undervisningsmetoder bland de lÀrare som anser att be-grepp Àr viktiga och bland de som menar att kunskap om helheten gÄr att uppnÄ utan att fÀsta nÄgon större betydelse till begrepp..

Erfarenhetens inverkan vid kategorisering av komplexa begrepp

Undersökningens hypotes Àr: Mer erfarenhet leder till ett mer likformigt sÀtt att kategorisera komplexa begrepp. De komplexa begrepp som ingÄr i kortsortering Àr 14 st, dessa 14 st komplexa begrepp symboliserar en stor informationsmÀngd pÄ Vara kommuns websidor.Metoden som anvÀnds för att undersöka hypotesen Àr kortsortering. Den valda populationen var "invÄnare i Vara kommun" och kortsorteringarna utfördes av 30 st försökspersoner pÄ Vara stadsbibliotek.Analysen av datainsamlingsmaterialet givet av kortsorteringarna utfördes med en kvantitativ metodinriktning. En generell mÀtning av de bÄda gruppernas likformighetsgrad, med de matematiska funktionerna; kvadratsumma och totalsumma gav bÄda de bÄda grupperna nÀstan exakt samma likformighetsvÀrde. En klusteranalys av datainsamlingsmaterialet gav samma klusterbildning för bÄda grupperna vilket ocksÄ tyder pÄ att graden av likformighet var relativt lika för de bÄda grupperna.

Barn tillÀgnar sig matematiska begrepp

Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka om vi som pedagoger kunde belysa grundlÀggande matematiska begrepp ur olika synvinklar sÄ att barnen tillÀgnade och anvÀnde sig av dessa. Vi utförde vÄrt utvecklingsarbete pÄ en förskola i LuleÄ kommun. Försökspersonerna var sjutton stycken fyraÄringar. Vi har anvÀnt oss av observationer bland annat via teckningar, informella samtal och utvÀrderingsschema. Vi har anvÀnt tvÄ timmar i veckan till att utföra olika aktiviteter med barnen.

En bergstopp i Tibet, natur eller kulturlandskap?

Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur elever definierar de geografiska begreppen natur- respektive kulturlandskap, samt att undersöka om eleverna vet varför eller vem som bestÀmmer att de ska ha denna kunskap. Det Àr intressant att undersöka dessa begrepp beroende pÄ att eleverna vistas i dessa varje dag, samt att enligt vÄra styrdokument ska eleverna ha kunskap om dessa begrepp i slutet av sitt femte skolÄr. Undersökningen Àr genomförd med hjÀlp av en kvalitativ undersökningsmetod dÀr individuella intervjuer har utförts pÄ 15 elever. Resultatet redovisas i kategoriseringsscheman dÀr varje begrepp ÄskÄdliggörs i 4 olika nivÄer. Eleverna i undersökningen vet inte med sÀkerhet vad det Àr som ligger till grund för undervisningen i skolorna.

Fröken jag förstÄr inte vad du skriver

Studien undersöker hur matematiska begrepp etableras i diskursen i klassrummet och hur lÀrare planerar för, iscensÀtter och bearbetar matematiska begrepp. Studiens syfte Àr att studera hur lÀrare hanterar matematiska begrepp i undervisningen ur ett specialpedagogiskt perspektiv. UtifrÄn studiens ansats vÀljs tvÄ kvalitativa datainsamlingsmetoder. Till detta infogas Selander & Kress (2010) formellt inramad lÀrsekvens och Hallidays (2004) tre metafunktioner och en ny metafunktion, den institutionell funktion (Boistrup- Björklund, 2010). Studien visar att procedurkunskap har en stor plats i undervisningen. LÀrarna hanterar begrepp i förbifarten och funderar inte pÄ vilken roll de sprÄkliga uttrycken har.

Yatzy - Optimala spelstrategier

Denna uppsats redogör för olika begrepp, metoder och berÀkningar som Àr nödvÀndiga för att optimera sin spelstrategi i tÀrningsspelet Yatzy. De begrepp som tas upp i denna uppsats Àr bl.a. vad Markov-kedjor, sÄllprincipen och framför allt vad vÀntevÀrden Àr för nÄgot, och hur vi kan tillÀmpa dessa begrepp i spelet Yatzy. Metoderna som har anvÀnts nÀr vi berÀknat vÀntevÀrden kommer i mÄnga fall vara relativt likvÀrdiga, men vi kommer Àven att pÄvisa skiljaktigheter. Tanken med uppsatsen Àr att i varje situation som kan uppstÄ under spelets gÄng, kunna vÀlja den spelstrategi som leder till sÄ optimala förhÄllanden som möjligt..

"Jag vet detta men kan inte förklara" : En studie av gymnasieelevers förmÄga att kommunicera  innebörden av grundlÀggande matematiska begrepp

I skolans styrdokument stÄr det tydligt att eleverna ska utveckla sin förmÄga att kommunicera matematik samt anvÀnda lÀmpliga och korrekta begrepp. Syftet med examensarbetet Àr att undersöka om gymnasieskolans elever har förstÄelse gÀllande matematiska grundbegrepp med avseende pÄ kommunikativ och funktionell förstÄelse samt se om det finns nÄgra skillnader mellan dessa. Med kommunikativ förstÄelse menas om eleverna kan förklara begrepp med egna ord och/eller med hjÀlp av figurer. Med funktionell förstÄelse menas om eleverna kan lösa uppgifter dÀr olika begrepp stÄr i fokus. För att undersöka detta valdes nio olika klasser ut och de fick vid olika tillfÀllen genomföra tvÄ prov som testade 12 grundlÀggande begrepp. PÄ det första provet skulle eleverna med egna ord eller figurer förklara de 12 begreppen.

BevisfrÄgor i skönstaxeringsmÄl nÀr den skattskyldige har levt under existensminimum i utlandet.

Syftet med uppsatsen Àr att belysa de bevissvÄrigheter som uppstÄr nÀr den skattskyldige har levt under existensminimum utomlands. Uppsatsen förklarar begrepp inom bevisningen, som bevisbörda, bevisvÀrdering och beviskrav. Den tar Àven upp begrepp som Àr nÀra sammankopplade med dessa, som utredningsansvar och officialprincipen. Uppsatsen försöker att, med hjÀlp av ovanstÄende begrepp, reda ut vem som har bevisbördan, utredningsansvaret osv. i taxeringsmÄl i allmÀnhet och skönstaxeringsmÄl i synnerhet.

Pedagogers anvÀndande av geometriska begrepp i förskolan

Syftet med undersökningen har varit att ta reda pÄ om och i sÄ fall hur pedagoger anvÀnder geometriska begrepp i samtal med barnen pÄ förskolan. I litteraturgenomgÄngen ges exempel pÄ hur man genom historien sett pÄ geometrin inom förskolan, men Àven barns begreppsutveckling och pedagogens roll. Data för undersökningen har samlats in via observationer och intervjuer vilka gjordes pÄ tre förskolor. Vid observationerna studerades hur pedagogerna anvÀnde de geometriska begreppen. Pedagogerna observerades i vardagliga situationer för att se hur de anvÀnde sig av begreppen cirkel, kvadrat, rektangel och cirkel.

Brukarmedverkan pÄ allmÀnna platser : vilka deltar och vem pÄverkas?

Brukarmedverkan omfattas av flera begrepp som till synes verkar betyda samma sak. Uppsatsens syfte Àr att analysera dessa begrepp men Àven att undersöka hur brukarmedverkan pÄ allmÀnna platser fungerar..

Kan man patcha ett moln? : En studie av skribenters och lÀsares begrepp bakom sju datatermer

I denna kandidatuppsats jÀmförs lÀsares och skribenters begrepp bakom sju datatermer frÄn it-tidningen Computer Sweden. Det huvudsakliga syftet med studien Àr att undersöka om lÀsare och skribenter har samma begrepp bakom de sju termerna och hur deras begrepp stÀmmer överens med normkÀllorna. Ett ytterligare syfte Àr att undersöka hur etablerade de sju termerna Àr i sÄvÀl en facksprÄklig som en allmÀnsprÄklig diskurs. Den första delen av studien grundar sig pÄ en enkÀt dÀr de tvÄ olika grupperna fÄtt svara pÄ vilka termer de anser sig förstÄ för att sedan ge en parafras pÄ termerna. Svaren Àr analyserade med hjÀlp av kognitiv lingvistik, ramteori och terminologisk begreppsanalys.

ELEVERS SAMTAL I MATEMATIK

Det övergripande syftet med vÄrt examensarbete Àr att undersöka hur elever samtalar med varandra nÀr de löser olika matematiska uppgifter. Fokus i studien ligger pÄ hur elever samtalar samt vilka matematiska begrepp de anvÀnder sig av. Vi har genomfört en studie med tvÄ grupper av elever i skolÄr 3. Grupperna bestod av tvÄ flickor och tvÄ pojkar. Eleverna arbetade med olika matematiska problem i grupp och vi ljudinspelade samtalen.

Styr upp! : Auktoritet i HyresgÀstföreningens styrdokument

I denna kandidatuppsats jÀmförs lÀsares och skribenters begrepp bakom sju datatermer frÄn it-tidningen Computer Sweden. Det huvudsakliga syftet med studien Àr att undersöka om lÀsare och skribenter har samma begrepp bakom de sju termerna och hur deras begrepp stÀmmer överens med normkÀllorna. Ett ytterligare syfte Àr att undersöka hur etablerade de sju termerna Àr i sÄvÀl en facksprÄklig som en allmÀnsprÄklig diskurs. Den första delen av studien grundar sig pÄ en enkÀt dÀr de tvÄ olika grupperna fÄtt svara pÄ vilka termer de anser sig förstÄ för att sedan ge en parafras pÄ termerna. Svaren Àr analyserade med hjÀlp av kognitiv lingvistik, ramteori och terminologisk begreppsanalys.

Konsthantverkets definition : En studie av ett begrepp i förÀndring

SammanfattningKonsthantverk Àr ett begrepp som förÀndras i förhÄllande till hur samhÀllet förÀndras. Denna studie Àr dÀrför inriktad pÄ hur detta begrepp uppfattas i nutidens svenska samhÀlle eftersom den ligger sÄ nÀra andra begrepp sÄsom ?design?, ?slöjd?, ?konst?, ?hantverk? och ?formgivning?. Syftet Àr att skapa en större förstÄelse för hur begreppet kan tolkas och ge en tydligare bild för de som intresserar sig för konsthantverk men ocksÄ för de som verkar inom eller i de nÀrliggande begreppen. Studien Àr uppbyggd pÄ litteratur som berör konsthantverk dÀr olika personer har tolkat och försökt sig pÄ att identifiera begreppet.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->