Sök:

Sökresultat:

6476 Uppsatser om Uppfattning om bibliotek - Sida 49 av 432

Känslan för bibliotek. En studie om läsande och biblioteksnyttjande i Sveg

Bakgrund: I Sverige är kärnfamiljen än så länge den vanligaste familjeformen men det blir allt vanligare med separationer och därmed bildas nya familjekonstellationer. Familjer bryter upp och nya par flyttar samman. Hur påverkar de nya strukturerna barnen?I samtal med pedagoger i verksamheten har det kommit till vår kännedom att ämnet skilsmässa är ?tabubelagt?. Pedagogerna vet inte riktigt hur man ska närma sig problemet, personalen vill vara ett stöd men är rädd för att ?lägga sig i?.Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger anser att barn, vars föräldrar skilt sig, borde bemötas samt att se om det finns någon skillnad i synen på bemötandet, pedagogkategorier emellan.Metod: För att uppnå syftet har vi valt att göra en kvantitativ enkätundersökning med 13 påståenden med fasta svarsalternativ, varav sju stycken redovisas i uppsatsen, samt en öppen fråga.Resultat: Vi har kommit fram till att pedagogerna anser att det är viktigt att föräldrarna meddelar om att de ska separera för att enklare kunna anpassa elevens individuella planering.

Gymnasieelevers uppfattning om sitt talande i och utanför klassrummet

Vi vill genom den genomförda undersökningen få en bild av hur elever ser på muntlighet, dels den som förekommer på lektionstid, dels den som förekommer på fritid. Som blivande lärare vill vi öka vår medvetenhet kring elevers syn på talets funktion och på eleverna som talare. Metoderna vi valt är en inledande enkätundersökning där 26 elever från en årskurs tre på gymnasiet medverkade samt uppföljande fördjupad undersökning i form av fyra kvalitativa intervjuer. Vi kom fram till att eleverna, generellt sett, hade liknande uppfattning om talets funktion som något väldigt betydelsefullt. Vi kom också, trots elevernas positiva inställning till talets funktion, fram till att inte alla ville tala i klassrummet.

ABM: En studie om samarbete mellan arkiv, bibliotek och museer

The subject of this master thesis is co-operation between archives, libraries and museums. The purpose is twofold: 1 To map out activities within the area to get an overall picture. The mapping is done by studies of documents and consists of international outlooks and an overview of national and regional projects and reports; 2 To investigate how leaders of the respective institutions within the various regions of Sweden apprehend co-operation between the three sectors. The empirical study is accomplished by inquiries and is mainly qualitative. An intermediate purpose of this essay is to try using grounded theory to treat and analyse the gathered material.

NetSök : Internetvägledning för referensbibliotekarier

Internet has made information more easy to get, but also more difficult to retrieve. There is a need for information retrieval systems that assure accurate, reliable and up to date information. Quite a number of both commercial and non commercial search services has been developed on the Internet. We have made a qualitative study of one for-pay product in particular, NetS k, produced by BTJ (Bibliotekstj nst), Lund. It is a database that contains collected, evaluated and classified links, and is especially developed to suit public librarians in Sweden.

Uppfattningar om Arbetsförmedlingen

Syftet med denna studie är att undersöka och analysera arbetslösas uppfattningar av Arbetsförmedlingen. I denna studie undersöker vi de arbetslösas uppfattningar av Arbetsförmedlingen utifrån deras egen upplevelse av Arbetsförmedlingen. Vi undersöker även vilka andra faktorer, utanför Arbetsförmedlingen, som kan tänkas ha betydelse för uppfattningen av Arbetsförmedlingen. Detta undersöks genom sex kvalitativa intervjuer med långtidsarbetslösa. Resultatet visar vilka faktorer som förklarar uppfattningen av Arbetsförmedlingen.

Konstruktion av webbaserat SMS-system med Bluetooth teknik : Jämförelse mellan programspråk för Bluetooth applikation i Windows XP

Behovet av tillgänglighet på kommunikation innebär att vi idag har krav på att meddelanden som skrivs över webben inte bara når oss via en dator utan även till våra mobiltelefoner. Målet med examensarbetet har varit att genom litteraturstudie och intervjuer konstruera ett webbaserat SMS-system som kan användas till att sända SMS textmeddelande till en godtycklig mobiltelefonenhet. Meddelande som sänds ska även lagras i databas och administreras via webbsidan. En jämförelse har även genomförts där syftet har varit att undersöka bäst lämpat programspråk för Bluetooth applikation. Metoden har grundat sig på kriterier.

Pedagogers och rektorers uppfattning om begåvning och begåvade barn

Dilemmat var om begåvade barn får de stöd de behöver. Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers och rektorers uppfattning om begåvning och begåvade barn. Studien gav en översikt av tidigare forskning kring begåvning och begåvade barn samt deras sociala situation i hemmet och skolan. Metoden vi använde oss av för att uppnå syftet var en empirisk studie. Den empiriska studien bestod av en strukturerad intervju med sex informanter.

"En bas för trygghet och återskapande av tillit" : En kartläggning av socialsekreterares uppfattning om ridterapi som behandlingsmetod inom HVB-verksamhet

Ridterapi har på senare tid börjat användas som en komplettarande behandlingsmetod för psykosocial problematik. I dagsläget finns ännu inte mycket forskning inom ämnet och behandlingsmetoden är vare sig speciellt känd eller etablerad. I denna uppsats görs en kartläggning av socialsekreterares uppfattning och kännedom om ridterapi. Undersökningen var i form av en enkät och genomfördes i Uppsala län där socialsekreterare som arbetar med placeringar på HVB-hem medverkade. Vi ville se om olika faktorer som exempelvis ett eget djurintresse, kunskap om behandlingsmetoden, kön och ålder kunde påverka deras inställning till ridterapi.

I sakens natur - En kvalitativ studie av asylprocessen för personer som söker asyl på grund av könsidentitet eller sexuell läggning

Syftet med denna uppsats är att se hur migrationsverkets dokument förhåller sig till personer som söker asyl i Sverige på grund av könsidentitet eller sexuell läggning. Våra frågeställningar är: vilka begrepp framstår som viktiga i vår empiri och hur används dem? Hur förhåller sig migrationsverket till heteronormativitet i de dokument som vi analyserar? Presenteras det en ideal person som söker asyl på grund av könsidentitet eller sexuell läggning i dokumenten? För att få svar på våra frågeställningar så har vi använt oss av kritisk diskursanalys som metod och queerteori och makt som teoretisk tolkningsram.Våra huvudresultat i uppsatsen är att migrationsverket använder sig av trovärdighet och öppenhet utifrån en bestämd uppfattning kring vad dessa begrepp ska innebära. Detta leder i sin tur till gränsdragningar och en heteronormativ uppfattning gällande den asylsökande. I och med att man har en tydlig bild av vad som ska ingå i trovärdighet och öppenhet så sker det automatiskt ett osynliggörande av människor som inte uppfyller de rätta kriterierna..

Genusperspektiv i historieundervisningen

BakgrundForskningen kring kvinnors historia började ta form under 1970-talet. Det forskningen visar är att det finns två inriktningar i genusforskningen, antingen kvinnohistoria bredvid manshistoria eller att man flätar ihop kvinnornas i männens historia. I de läromedel som finns på skolorna idag omnämns främst drottningar och religiösa kvinnor.SyfteSyftet med studien är att undersöka om lärare synliggör de båda könen. Frågeställningarna är vilka som står i fokus i historieundervisningen och hur lärarna gör för att skapa ett helhetsperspektiv i undervisningen.MetodVi har använt intervju som metod, och har intervjuat fem lärare på fyra olika skolor, inom samma kommun.ResultatVårt resultat visar att lärarna fortfarande har fokus på kungar och krig i undervisningen men har med ett genusperspektiv i sin undervisning genom att undervisa kring folkets historia istället för enbart makthavare. Resultatet visar också att lärarna har för lite kunskaper kring genusperspektiv kopplat till historieundervisning.

Släktforskare ett nödvändigt ont? En undersökning av bibliotekariers och släktforskares attityder gentemot släktforskning på bibliotek.

The aim of this thesis is to examine how librarians and family historians experience their interaction at the reference encounter, what influences these views and how they affect the service; whether the family historians are aware of these views; which subject knowledge is needed and how this knowledge affects work performance; if there is a need for continuing education, and finally, if the family historians themselves can work as a resource for the library or the librarians? The thesis consists of three parts; in the first a theoretical frame was constructed around the concepts service, continuing education, subject knowledge and attitudes. Role theory was used as a theoretical background to show how expectations influence professional roles. The second part consists of the results given from the qualitative interviews with librarians and surveys with family historians that were performed. In the last part a discussion from the theoretical and empirical information earlier received was made.

Katalogisering och presentation av film på bibliotek

The aim of this thesis is to discuss selected parts of cataloguing both from a practical and a theoretical viewpoint. It presents the basic grounds for cataloguing of printed as well as non-printed materials. The focus lies on the main entry heading and its author/title problem concerning film. The thesis theoretical part consists of an analysis of central documents dealing with the author concept from both a library- and information science perspective and a film science perspective. The practical part consists of interviews from two Swedish public libraries, which have different approaches on presenting films.

Bloggarens val: En studie av lästips på bloggar

The aim of this master thesis is to examine readers? advice in weblogs - frequently modified web pages with a series of archived entries. We have chosen to study a specific kind of entry that contains information about a book of fiction- not for children and young adults - and the bloggers? comments regarding that same book. The entries are published in ten weblogs that all deal with literature and reading.

Hur presenteras begreppet substansmängd i kemiläromedel på gymnasienivå? : En jämförande studie av fem läroböcker i Kemi A

En studie i om handdockan kan stärka den matematiska förståelsen och hur pedagoger skulle kunna använda den som redskap. Geometriska former och rumsuppfattning har stor betydelse i barns verklighetsuppfattning och lärande i matematik. Vi valde att fokusera på en geometrisk form, rektangeln. Vårt arbetssätt har bestått av intervjuer, observationer och dokumentation av genomförandet. Studien genomfördes i två helt skilda förskolor men har gjorts på liknande sätt och med samma frågeställningar.

Nej, inte rita. Låna!: 3-4-åriga barns informationsbeteende på folkbibliotekets barnavdelning

The aim of this study was to examine how children in ages 3 to 4 use the public library with the research questions: What does children?s, in ages between 3 and 4, information behavior look like when they visit a public library in leisure time with a parent? What is the nature of interaction between child and parent, child and the staff of the library, and between child and other visitors? What is the function of the cultural tools in relation to the children?s information behavior? The theoretical frame of reference consisted of Lev Vygotsky?s ?the zone of proximal development? and Roger Säljö?s theory about using cultural tools. To answer the questions I have observed 4 children together with their mothers and siblings at a public library. From the result of the observations I found that every child had their own information behavior. Two of the children only used one kind of cultural tool ? books.

<- Föregående sida 49 Nästa sida ->