Sök:

Sökresultat:

1659 Uppsatser om Undersökning om övervakningsbilders visuella retorik - Sida 4 av 111

Bilder som stöd och sprÄk

I uppsatsen fokuseras termerna individualisering och visualisering med avseende pÄ lÀrare till elever med autism och deras erfarenheter av dylikt arbete. Det centrala syftet Àr att undersöka hur svenska och japanska speciallÀrare ser pÄ arbetet med individualiserade och visuella metoder och vad de tror att den reguljÀra skolan skulle kunna vinna pÄ att arbeta pÄ liknande sÀtt som de gör. Ett antal lÀrare har intervjuats och deras svar speglas i en kvalitativ intervjuanalys, med fokus pÄ sprÄk- och inlÀrningsmetoder. Resultaten visar att skillnaderna ligger i de japanska och svenska lÀrarnas syn pÄ sina respektive reguljÀra skolor, medan likheter förekommer i synen pÄ hur individualiserade och visuella undervisningsformer kan lyfta elevernas sjÀlvförtroende..

NÀr det omöjliga blir möjligt, Visuella Effekter

Abstrakt Detta kandidatarbete handlar om visuella effekter inom film och dess utveckling genom Ären. Visuella effekter har öppnat en ny vÀrld för filmskapandet dÄ man kan skapa i princip vad som helst vilket gör att det omöjliga helt plötsligt blir möjligt, pÄ filmduken. Kandidatarbetets syfte Àr att titta pÄ utvecklingen av visuella effekter och hur man kan anvÀnda de kunskaper i en mindre filmproduktion. VÄr problemformulerings frÄgestÀllning Àr ?Hur har utvecklingen inom visuella effekter sett ut och hur kan man implementera dessa kunskaper i en mindre filmproduktion??. I undersökningen analyserar vi hur man skapat scener i olika hollywoodfilmer som vi tagit inspiration av i vÄr produktion.

Hey princess: Miljöanpassning av en sÀng med fokus pÄ material

I uppsatsen sta?lls fra?gan hur mycket material som kra?vs fo?r en god natts so?mn. Projektet har utga?ngspunkten i ha?llbar utveckling med fokus pa? material, a?mnesstudier go?rs dels i ha?llbar utveckling men ocksa? i ergonomi och sa?ngen som fenomen. Metoder som anva?nds i projektet a?r intervjuer, marknadsunderso?kning, litteratur och a?mnesso?kning.

Med tiden pÄ sin sida : Narratologi, retorik, och moral i Julian Barnes The sense of an Ending

Jag vill i den hÀr uppsatsen lyfta fram olika berÀttartekniska aspekter i romanen, och visa hur dessa samverkar med varandra samt ger extra dimensioner till idéinnehÄllet. För att uppnÄ det vill jag anvÀnda mig av flera ingÄngar ? sÄvÀl narratologiska som retoriska ? för att pÄ det viset framhÀva flera olika effekter..

Visuella element i skönlitterÀra böcker: Om kvinnlig och manlig lÀsning samt hur bokformgivning kan anpassas för att pÄverka lÀsupplevelsen

Hur kan en lÀsupplevelse skapas med inriktning mot manliga lÀsare? Genom att ta reda pÄ vad som format boken till hur den ser ut idag, undersöka fenomenet "visual writing" och skillnader i manlig/kvinnlig lÀsning kunde begrÀnsningar och möjligheter skönjas för att utveckla formgivningen av en tryckt artefakt med skönlitterÀr text. Möjligheterna för digital bokformgivning Àr stor men i detta arbete undersöktes hur den tryckta boken kan utvecklas vidare. UtifrÄn respons pÄ det fÀrdiga resultatet kunde en tendens ses att en manlig mÄlgrupp kan uppskatta visuella element i skönlitterÀra böcker, och att det Àr nÄgot som inte stör lÀsningen..

Valet att förÀndras : En kvalitativ studie av Moderaternasarbete med den visuella identiteten

Problemformulering och syfte: UtifrÄn de oenigheter som rÄder kring effekten av valkampanjer anser vi att det Àr intressant att undersöka Moderaternas arbete med den visuella identiteten. Syftet med denna studie Àr dÀrför att undersöka hur Moderaterna arbetar med sin visuella identitet för att Äterspegla förÀndringarna i partiet.Metod och material: Detta Àr en fallstudie som grundas pÄ kvalitativa textanalyser och intervjuer.Huvudresultat: Studien visar pÄ betydelsen av en stark visuell identitet, för att organisationen ska kunna nÄ ut med sitt budskap ? för att en organisation ska kunna nÄ framgÄng krÀvs bÄde ett bra budskap och en god presentation av detta. Moderaterna försöker av denna anledning att hela tiden förÀndras och Äterspegla politikens innehÄll i sin visuella identitet. Studien visar ocksÄ pÄ att det Àr viktigt att kommunicera rÀtt för att kunna genomföra lyckade förÀndringar samt att det ingÄr mÄnga strategiska val inom politisk kommunikation dÄ mÄlgruppen Àr bred..

NÀr det omöjliga blir möjligt, Visuella Effekter

Abstrakt Detta kandidatarbete handlar om visuella effekter inom film och dess utveckling genom Ären. Visuella effekter har öppnat en ny vÀrld för filmskapandet dÄ man kan skapa i princip vad som helst vilket gör att det omöjliga helt plötsligt blir möjligt, pÄ filmduken. Kandidatarbetets syfte Àr att titta pÄ utvecklingen av visuella effekter och hur man kan anvÀnda de kunskaper i en mindre filmproduktion. VÄr problemformulerings frÄgestÀllning Àr ?Hur har utvecklingen inom visuella effekter sett ut och hur kan man implementera dessa kunskaper i en mindre filmproduktion??.

Retoriska uttryck i Unicef Sveriges kampanjfilmer 2013

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur en bistÄndsorganisation anvÀnder sig av retoriska grepp för att övertyga sina mottagare genom kampanjfilmer. Den hÀr studien Àr relevant för att kunna förstÄ hur bistÄndsorganisationer pÄverkar mottagarna av kampanjfilmer. I den hÀr studien har Unicef Sverige varit studieobjektet och de Àr en av Sveriges största bistÄndsorganisationer och en organisation som regelbundet visas i media.De teorier som Àr relevanta i den hÀr studien Àr retorik och retoriska inriktningar pÄ exempelvismarknadsretorik och visuell retorik. HuvudfrÄgestÀllningen i studien Àr att se pÄ vilket sÀtt Unicef Sverige anvÀnder sig av retorik i sina kampanjfilmer för att övertyga mÀnniskor att bli givare. DelfrÄgor i studien Àr att undersöka, vilka Àr de marknadsretoriska begrepp och medel som Unicef Sverige anvÀnder i kampanjfilmer för att övertyga sina mottagare samt pÄ vilka sÀtt anvÀnder sig Unicef Sverige av visuell retorik i sina kampanjfilmer.I studien har tvÄ kvalitativa innehÄllsanalyser utförts pÄ tre till fem filmer i utvalda filmkategorier.

Att synliggöra det ohörbara : En kvalitativ studie om den visuella pedagogiska miljön för barn i förskolan och skolan.

Detta Àr en kvalitativ studie som belyser om den visuella pedagogiska miljön bidrar till en förskola och skola för alla. Den frÄgestÀllning som ligger till grund för uppsatsen Àr; Kan den visuella pedagogiska miljön bidra till en förskola och skola för alla?Uppsatsens litteraturgenomgÄng har sex huvudrubriker dÀr vi teoretiskt beskriver de grundlÀggande begreppen för vÄr frÄgestÀllning. Dessa begrepp Àr; en förskola och skola för alla, inkludering och integrering, delaktighet, kommunikation, visuell pedagogisk miljö samt funktionsnedsÀttning. Den empiriska undersökningen har skett triangulÀrt genom kvalitativa deltagandeobservationer, via intervju med pedagoger samt samtal eller samspel med barnen.

"Vi Àr i Sverige nu" : En kvalitativ studie om samhÀllsorientering och medborgarfostran

Uppsatsens syfte Àr att analysera och diskutera de visuella och taktila  versionerna av Grodan och kÀrleken ur ett delaktighetsperspektiv. Hur förÀndras boken i och med att den översÀtts? Vilka förtjÀnster och problem finns med den taktila översÀttningen i relation till de grund- principer som finns för hur taktila bilder bör utformas?Som bakgrund och tidigare forskning beskrivs begreppet delaktighet för synskadade och forskning kring taktila bilder, tekniker för dessa och grundprinciperna.Sedan genomförs en komparativ analys av bilderna i den visuella boken och dess taktila över- sÀttning. En av analysens upptÀckter Àr att de taktila bilderna genomgÄende har blivit förenklade i förhÄllande till sin visuella förlaga.Den slutliga diskussionen ur ett delaktighetsperspektiv menar att Grodan och kÀrleken fyller ett syfte, att vara ett medel för delaktighet för synskadade barn..

bildning, utbildning och litteratur

Syftet med denna undersökning Àr att reda ut den syn pÄ retorik som ligger bakom Äterinförandet av retorik i svenskÀmnet pÄ gymnasiet. I och med gymnasiereformen Gy 2011 har nya kursplaner i svenska implementerats. Bland nyheterna finns bl.a. en fordran att eleverna skall lÀra sig den retoriska arbetsprocessen och anvÀnda den för att framföra intressanta och övertygande skriftliga och muntliga framstÀllningar som tar hÀnsyn till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Dessutom ska de elever som lÀser Svenska 3 kunna anvÀnda den retoriska arbetsprocessen som ett redskap för analys.

MR som screeningmetod f?r prostatacancer

BAKGRUND: Prostatacancer ?r en uttalad folksjukdom bland m?n globalt, och ?r den vanligaste cancerformen i Sverige. M?nga lever med denna sjukdom asymtomatiskt under l?nga perioder, vilket utmanar m?jligheten att uppt?cka och behandla sjukdomen i ett tidigt skede. Anv?ndningen av prostataspecifikt antigen (PSA) har i den senaste forskningen presenterats som en bidragande faktor till ?verdiagnostik och ?verbehandling av sjukdomen.

Dialogisk undervisning i matematik - En kvalitativ studie om matematikl?rares tankar kring dialogisk undervisning och speciall?rares st?djande roll

Denna studie unders?ker dialogisk undervisning i matematik. Det ?r en kvalitativ studie vars syfte ?r att ta reda p? mellan- och h?gstadiel?rares tankar kring dialogisk undervisning och hur l?rare anser att speciall?rare med specialisering mot matematikutveckling kan hj?lpa dem att implementera mer dialog i deras dagliga matematikundervisning. Begreppet dialogisk undervisning ?r f?rankrat i sociokulturell teori enligt vilken l?rande sker i en social praxis och spr?ket ses som det viktigaste, men inte det enda redskapet i kunskapsmediering. Denna studie har en fenomenologisk forskningsansats i och med att den unders?ker matematikl?rares f?rst?else och levda erfarenheter av ett dialogiskt undervisningsfenomen.

Retorisk undervisning : En studie om svensklÀrares förmÄga att praktisera retoriska Àmneskunskaper i klassrummet

LÀrare i svenska har ett uppdrag att undervisa eleverna i retorik. Med detta uppdrag kommer dock inget om att lÀraren sjÀlv ska tillÀmpa disciplinen. Denna studie undersöker dÀrför om lÀrarna tillÀmpar sina Àmneskunskaper i retorik i sin undervisning. Undersökningen genomfördes genom fallstudier av tre lÀrares lektioner i svenska pÄ gymnasiet. Lektionerna observerades utefter ett observationsschema som lyfter fram specifika delar av retoriken.

TaltrÀning i gymnasieskolan : en studie av nÄgra lÀrares undervisning i retorik och muntlig framstÀllning

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ om det bedrivs nÄgon medveten trÀning i muntlig framstÀllning i Àmnet svenska pÄ gymnasiet. Vilken attityd och instÀllning har lÀrarna till muntlig framstÀllning och retorik och i vilken omfattning ingÄr det i de olika kurserna? Vidare studeras i vilken mÄn lÀrarna upplever att eleverna behöver stöd och hjÀlp i sin utveckling till offentliga talare.Undersökningen bestÄr av enkÀt och intervjuer. Resultaten visar att flera lÀrare bedriver ett engagerat och medvetet arbete med systematatisk taltrÀning. Arbetet med detta omfattar i de flesta fall 30% eller mer av kurstiden.

<- FöregÄende sida 4 NÀsta sida ->