
Sökresultat:
319 Uppsatser om Tyresö gymnasium - Sida 10 av 22
ELEVINFLYTANDE ? Verklighet eller fiktion? - En studie om elevdemokrati
This paper examines the amount of influence that upper secondary school pupils of the Swedish voluntary school system. The curriculum clearly states that democratic values are to be instilled with the pupils at an early age, and that the pupils are to have a degree of democratic influence over their tutelage. This paper is based upon a survey, which involves one hundred and fourteen pupils at the Malmö Latin gymnasium. The hypothesis argues that upper secondary school pupils in Sweden have very little knowledge in this area and it contradicts much of the previous research done in this field. The pupilsŽ ages vary from fifteen to eighteen years of age.The survey shows that the pupils of this school have little or no knowledge of their democratic rights within the school boundaries.
BARA BOSTĂDER
BARA BOSTĂDERPlacerat mellan Bollmora flerbostadshus och den gamla landsvĂ€gen breder Tyresö gymnasium ut sig. VĂ„r ingĂ„ng blir att riva skolan, materialet ?kremeras? till tegelkross och sprids i en röd löparbana lĂ€ngs den befintliga landsvĂ€gen, att tillĂ„tas glömma för att senare minnas. Gymnasiet förstĂ„s som en del av det befintliga landskapet, det Ă€ndrar bara form och byter plats.Vad hĂ€nder nĂ€r man slĂ€cker ett lager i AutoCad?Det nĂ€rvarar i sin frĂ„nvaro.
En kartlÀggning av metaforers bruk i objektorienterad programmeringsundervisning
Inom undervisning av Objekt-Orienterad Programmering (OOP) blir metaforer ett allt viktigare redskap. En av anledningarna till detta Àr bland annat metaforers kapacitet till att underlÀtta undervisning av Àmnesrelaterade koncept. Den hÀr rapporten syftar till att synliggöra och analysera lÀrares bruk av metaforer som redskap och stöd i undervisning av OOP. För att möjliggöra det hÀr har jag genomfört ett antal intervjuer pÄ ett gymnasium i SkÄne. Intervjuerna har skett med lÀrare som undervisar i OOP-relaterade Àmnen.
Antagning via fÀrdighetsprov eller betyg? : En kvalitativ studie av musiklÀrares upplevelser av elevers musikaliska ambitionsnivÄ och fÀrdighetsnivÄ
Uppsatsens syfte var att undersöka om gymnasielÀrare upplever skillnader mellan elever som antagits till det estetiska programmet, gren musik via betyg och via fÀrdighetsprov. Det har bedrivits tidigare forskning inom omrÄden som jag behandlat i min rapport men inte med samma inriktning. För att kunna svara pÄ syftet och frÄgestÀllningarna har jag gjort en kvalitativ undersökning genom analys av fokusgruppsintervju. Resultatet har baserats pÄ analysen av empirin och har sedan diskuterats kategorivis utifrÄn frÄgestÀllningarna. I min rapport har jag kommit fram till att lÀrare ser fÄ skillnader mellan elever som antagits via betyg och elever som antagits via fÀrdighetsprov.
LÀxa eller inte lÀxa pÄ ett yrkesinriktat program? -En studie om lÀrares syn pÄ lÀxa
Syftet med det hÀr arbetet har varit att undersöka vilken instÀllning lÀrare har till lÀxor pÄ ett yrkesinriktat gymnasium och varför en del av dem har valt att ge lÀxor medan andra har valt bort dem i sin undervisning. Jag valde att anvÀnda mig av den kvalitativa forskningsmetoden och min undersökningsgrupp bestod av sex lÀrare som var verksamma i en stad i södra Sverige. Resultatet visade att lÀrarna hade olika syn pÄ lÀxan. En del hade svÄrigheter med att kunna ge en tydlig definition. De lÀrare som var positivt instÀllda till lÀxor, menade bland annat att de ger förförstÄelse och ansvarstagande.
En kartlÀggning av metaforers bruk i objektorienterad programmeringsundervisning
Inom undervisning av Objekt-Orienterad Programmering (OOP) blir metaforer ett allt viktigare redskap. En av anledningarna till detta Àr bland annat metaforers kapacitet till att underlÀtta undervisning av Àmnesrelaterade koncept. Den hÀr rapporten syftar till att synliggöra och analysera lÀrares bruk av metaforer som redskap och stöd i undervisning av OOP. För att möjliggöra det hÀr har jag genomfört ett antal intervjuer pÄ ett gymnasium i SkÄne. Intervjuerna har skett med lÀrare som undervisar i OOP-relaterade Àmnen.
Frukostfrekvens, fysisk aktivitet, övervikt och sömn bland ungdomar pÄ JÀmtlands gymnasium.
Oregelbunden frukostkonsumtion Àr vanligare bland ungdomar Àn bland barn under 10 Är och vuxna över 65 Är. De som ligger i störst riskzon att fÄ frukosten oregelbunden Àr de ungdomar som sover dÄligt, inte utför nÄgon fysisk aktivitet samt Àr överviktig. Syfte. Syftet med denna studie var att undersöka om ungdomars frukostvanor hade ett samband med fysisk aktivitet, sömn och övervikt. Metod.
Designprocessen : En studie i hur designprocessen kan implementeras i en lÀrande miljö
Undersökningen handlar om hur designprocessen kan implementeras i en lÀrande miljö sÄsom skolan. Detta har undersökts genom en litteraturstudie och dÄ utifrÄn ett kvalitativt perspektiv i form av muntliga intervjuer med pedagoger som har nÄgon form av industridesign- eller bildlÀrarutbildning som bakgrund.Resultaten har visat att de flesta av pedagogerna ser designprocessen som en mÄngskiftande arbets- och forskningsprocess. Problembaserat lÀrande dÀremot, bestÄr enligt pedagogerna, av steg som följs efter varandra. I jÀmförelse med problembaserat lÀrande sÄ ser pedagogerna designprocessen som mer intuitiv. Flertalet av pedagogerna var positiva till att implementera designprocessen i en lÀrande miljö men ocksÄ inom skolans organisation och dess struktur.
Ivriga bÀvrar i Pangloss vÀrld? : Just World Belief och attribution av arbetslöshet
Stark tro pÄ en rÀttvis vÀrld (BJW) har setts ha samband med en benÀgenhet att nedvÀrdera olycksdrabbade men Àven med positiva aspekter sÄsom stresshantering. Politiskt har BJW setts relaterad till högerorientering. Denna studie kombinerar relationen mellan BJW och politik med fokusering pÄ attribuering av orsaker till arbetslöshet vilket tidigare förbisetts. Elever (n = 63) frÄn gymnasium och högskola tog stÀllning till föreslagna orsaker till arbetslöshet och besvarade bakgrundsfrÄgor inklusive politisk hemvist och tvÄ olika BJW-skalor: dels en cynisk instÀllning till andras misslyckanden (deserved misfortune, DM), dels en förmÄga att glÀdjas över andras framgÄng (deserved good fortune, DGF). DM och DM för deltagare med lÄgt DGF uppvisade samband med högerpolitisk orientering, vilket Àven korrelerade positivt med intern attribution.
Rödpennan Àr död : En sociokulturell studie av skrivundervisning i gymnasieskolan nu jÀmfört med dÄ
Uppsatsens syfte Àr att undersöka om det gÄr att se förÀndringar i gymnasieskolans skrivundervisning över en tidsperiod pÄ tretton Är. Den teoretiska utgÄngspunkten Àr ett sociokulturellt synsÀtt dÀr dialogismens tankar Àr dominerande. Materialet bestÄr av enkÀtsvar frÄn gymnasieelever, fokusgruppsamtal med gymnasieelever och intervjuer med gymnasielÀrare. Det samlades in under 2013 och har analyserats med hjÀlp av innehÄllsanalys och tematisering för att se mönster i hur eleverna uttalar sig om responsen. Elevernas perspektiv Àr i fokus och deras tankar och kÀnslor gÀllande lÀrarnas respons jÀmförs med andra elevers upplevelser frÄn tidigt 2000-tal.
Agenter och principer - om undervisning i moralfilosofi pÄ gymnasiet
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur undervisning i moralfilosofi kan se ut pÄ gymnasiet. Kursplaner och lÀromedel i filosofi har undersökts. Fyra lÀrare har i intervjuer gett sin bild av den undervisning i moralfilosofi som de bedriver. Kursplanerna ger varje lÀrare stor frihet att avgöra vilka teorier som ska diskuteras pÄ lektionerna i filosofi.
I uppsatsen diskuteras skillnaden mellan principetik och agentetik. Den första klassificeras ibland som manlig moral, och den senare som kvinnlig.
Datoriserad examination i matematik
För att ta reda pÄ i vilket utstrÀckning digitala prov kan anvÀndas i Àmnet matematik pÄ gymnasiet har en studie gjorts, dÀr fokus legat pÄ Àmnesplanens olika förmÄgor, vilka utmaningar som Àr förknippade med denna examinationsform samt hur det kan pÄverka elevernas motivation. Studien har en kvalitativ inriktning och bestÄr av en inledande dokumentanalys, implementation och genomförande av prov pÄ dator, samt utvÀrdering av resultat. Genomförandet gjordes med en grupp elever pÄ det naturvetenskapliga programmet, vilka fick lösa uppgifter digitaliserade frÄn ett nationellt prov, och sedan fylla i en enkÀt som utvÀrdering. Tolkningen av resultaten var att examination av förmÄgorna begrepp, procedur och problemlösning var digitaliserbar i hög utstrÀckning, medan modellering och kommunikation var de mest problematiska. Vidare kunde nÄgra utmaningar faststÀllas och bland dessa var dels behovet av att minska tidsÄtgÄngen och dels att hitta ett lÀmpligt program som hanterar matematiska uttryck utan att vara för komplicerat, men Àven symbolhantering och grafritning generellt.
"PÄ högstadiet kan en del elever inte vara mogna for grammatik" - en undersökning av lÀrares förvÀntningar pÄ elevers kunskaper gÀllande ordklasser vid studieövergangen till gymnasiet
Den hÀr uppsatsen belyser problematik kring stadieövergÄngen mellan högstadiumöch gymnasium. Den behandlar vilka kunskaper betrÀffande ördklasser högstadie- respektivegymnasielÀrare i svenska förvantar sig att elever ska behÀrska för att fÄbetyget godkÀnt i svenska i Ärskurs nio och pÄ sÄ sÀtt vara förberedda införgymnasiet. LÀrarnas Äsikter har framkommit genom en kvantitativenkÀtundersökning dÀr svaren visar att gymnasielÀrarna har nÄgot högreförvÀntningar gÀllande elevers kunskap i detta sammanhang. DÄ lÀrarna gavsmöjlighet att fritt Äterge sina synpunkter i enkÀten under rubriken övrigt Àrundersökningen i viss mÄn Àven kvalitativ. Vidare redovisas styrdokumentensdirektiv nÀr det gÀller grammatik pÄ högstadiet.
Nationell Moralsyn? : Om betydelsen av nationell tillhörighet för ungdomars moral.
Denna undersökning syftar till att undersöka nationella skillnader i moralutveckling och innehÄll i moraliskt resonemang. Studien omfattar 445 svenska och 148 amerikanska ungdomar i Äldern 14-19 Är. De svenska fpp Àr hÀmtade frÄn högstadium och gymnasium i StockholmsomrÄdet, och de amerikanska frÄn tvÄ katolska privatskolor i New York. Dessa tog del av ett moralfrÄgeformulÀr av Gibbs (Gibbs & Widaman, 1982; Socio-moral Reflection Measure; SRM) som Àr en reviderad version av Kohlbergs intervjumetod för bedömning av en individs moralutveckling och kvalitativa, moraliska synsÀtt i frÄgor rörande moral. Vid analysen förelÄg inga nationella skillnader i moralutvecklingsnivÄ.
5, 6, 7 Ä 8: En kvalitativ studie om lÀrares tillÀmpning av koder och konventioner i dansundervisning pÄ gymnasiet
Med denna uppsats vill vi synliggöra hur lÀrare i dans pÄ gymnasiet definierar, tillÀmpar och undervisar koder och konventioner utifrÄn Àmnes- och kursplaner i Dansteknik (Skolverket, 2011b). Med en fenomenografisk forskningsansats har vi genomfört fyra kvalitativa intervjuer med danslÀrare verksamma pÄ olika gymnasium runt om i Sverige. Resultatet visar att lÀrarna Àr överens om att koder och konventioner handlar om upptrÀdandet i en danssal, om förvÀntningar pÄ elevens eget ansvar för sin danstrÀning, respekt för de meddansande, dansgenres estetik och kroppens relation till rummet och riktningar. Gemensamt Àr ocksÄ att lÀrarna utifrÄn sina egna dansbakgrunder och uppfattningar vÀljer ut de koder och konventioner de vill upprÀtthÄlla och reproducera i sin dansundervisning. Huruvida de förmedlar dessa explicit eller implicit varierar och tas upp i diskussionen, dÀr vi Àven ser djupare pÄ hur dÄtidens traditioner relaterar till nutidens klassrum, dansundervisning i relation till tyst kunskap, koder och konventioner i förhÄllande till ordning och uppförande samt betygssÀttning..