Sök:

Sökresultat:

21470 Uppsatser om Tvärprofessionellt arbete, - Sida 47 av 1432

Socialt arbete inom Svenska kyrkan? En kvalitativ studie av diakoners yrkeserfarenheter

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ det sociala arbete som sker i församlingar i Svenska kyrkan, med fokus pÄ det diakonala arbetet. FrÄgestÀllningarna som ligger till grund för studien Àr:? Hur ser diakonernas sociala arbete generellt ut? ? Vilka Àr grunderna för det diakonala arbetets utformning? ? Vilka faktorer prÀglar arbetet; församlingens geografiska kontext, Svenska kyrkans riktlinjer, diakonernas tro, diakonernas egna intressen, etc? Metoden för att studera detta Àr kvalitativa intervjuer med sju olika diakoner, som arbetar i olika församlingar, med en spridning av den ekonomiska situationen i församlingen och bland dess medlemmar. För att analysera intervjuerna har ad hoc-modellen anvÀnts. Genom att göra jÀmförelser och se vilka mönster som finns har ett resultat framkommit.Resultat i studien Àr det bedrivs ett stort socialt arbete i församlingarna.

TOY STORE : -Kombinerad förvaringslÄda & leksak för badkaret och duschen

Att förmedla information till spelare som skall hjÀlpa dem att förstÄ syftet med en spelscen Àr vad detta arbete handlar om. Detta Àr ett arbete som gÄtt ut pÄ att undersöka hur tidigare beprövade metoder ifrÄn filmbranschen och Mise-en-scÚne kan anvÀndas för att fÄnga ÄskÄdares uppmÀrksamhet. I undersökningen sÄ har tre 3d-miljöer skapats som Àr uppbyggda utifrÄn dessa teorier och som gestaltar varsin scen ur ett fiktivt Àventyr eller pusselspel. Slutligen har en studie utförts dÀr respondenter betraktat scenerna för att sedan besvara frÄgor pÄ vad de har fÄtt ut för information av de tre scenerna..

FörskollÀrare - "det bÀsta yrket för en kvinna"? "Ett arbete om genusstrukturer i förskolearbetet", Preschoolteacher - "the best profession for a woman"? "A study on genderstructures in preschoolwork"

Mitt arbete tar upp varför förskolan Àr en kvinnodominerad arbetsplats. Vilka de bakomliggande orsakerna till att det Àr sÄ belyses ocksÄ i arbetet. I min undersökning ingÄr bÄde manliga och kvinnliga förskollÀrare samt en kommunal tjÀnsteman. Deras tankar kring varför kvinnliga förskollÀrare Àr i sÄ stor majoritet och vad det beror pÄ att de manliga förskolÀrarna i förskolan Àr sÄ fÄ, presenteras. Undersökningen Àr genomförd pÄ fem olika förskolor samt pÄ ett kommunalkontor i NordvÀstra SkÄne..

Att bedöma elevers kunskaper : En studie av betygssÀttande grundskollÀrares erfarenheter av kunskapsbedömning i klassrummet

Syftet med denna studie var att försöka synliggöra hur betygssÀttande grundskollÀrare sjÀlva beskriver sitt arbete med att bedöma och betygssÀtta elevers kunskaper. FrÄgestÀllningen var: Hur beskriver lÀrare sitt arbete med att bedöma elevers kunskaper?I den teoretiska delen av uppsatsen behandlas bland annat styrdokument för grundskolan, betygssystem, kunskapssyn och teorier om lÀrande relaterat till bedömning samt syn pÄ bedömning. Med utgÄngspunkt frÄn aktuell forskning belyses kunskapsbedömning i ett lÀrar- respektive elevperspektiv.För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningen genomfördes fokuserade intervjuer i tre fokusgrupper pÄ tre olika skolor i tre olika kommuner. Sammanlagt deltog 28 lÀrare, som undervisar i grundskolans Är Ätta och nio.Undersökningen resulterade i tvÄ dimensioner av lÀrarens arbete:Att hjÀlpa elever att utveckla sitt lÀrande och Att bedöma och betygssÀtta elevers kunskaper. Dessa dimensioner av kunskapsbedömning har olika fokus; att utveckla elevens lÀrande respektive att bedöma och betygssÀtta elevens kunskaper.

"Ett arbete som berör" En kvalitativ studie om barns upplevelser kring massage och beröring i skolan.

Arbetet syftar till att fördjupa vÄr egen kunskap om massage i skolan. Vi vill pÄvisa huruvida vÄra tankar kring massage i skolan stÀmmer överens med den uppfattning som elever och lÀrare har. VÄrt arbete innefattar litteraturstudier samt en empirisk undersökning. Huvuddelen av arbetet bygger dock pÄ undersökningen som utgörs av bÄde en kvalitativ och kvantitativ del. Vi har försökt att fÄ svar pÄ om elevernas beteende gentemot varandra och mot lÀraren förÀndras genom ett aktivt arbete med massage, hur eleverna upplever/upplevde massagen i skolan, vilken syn förÀldrarna har pÄ massage i skolan samt vilka olika arbetssÀtt det finns angÄende massage och beröring.

Waldorf, Montessori, inlÀrningsstilar och den lÀrande eleven och dess miljö

I detta arbete jÀmför jag Waldorf (muntlig undervisning och eurytmi), Montessori (ser barnet i dess egen utveckling) och förhÄllningssÀttet inlÀrningsstilar (individanpassat klassrum för maximal inlÀrning). Syftet med arbetet Àr att beskriva metoderna och att jÀmföra likheter och skillnader. Arbetet Àr indelat i; en inledande del dÀr jag beskriver syfte, metod och ger en bakgrund till varför jag valt detta Àmne, en litteraturdel dÀr jag gÄr igenom de tre metoderna Waldorf, Montessori och inlÀrningsstilar samt deras syn pÄ den lÀrande eleven och dess miljö, min egen erfarenhet dÀr jag berÀttar om hur jag anvÀnt och kommit i kontakt med dessa metoder, en undersökning dÀr jag jÀmför Ätta klassers inlÀrningspreferenser med varandra och dÀrefter presenterar jag min slutdiskussion. Min hypotes nÀr jag började detta arbete var att stökiga klasser har en majoritet av kinestetiskt/taktila elever och att dessa kan bli hjÀlpta av programmet inlÀrningsstilar. Min hypotes gick inte att bevisa genom detta arbete..

Skrivprocessen - ett sÀtt att utveckla elevers skrivande?

Syftet med detta arbete Àr att förstÄ hur man kan arbeta med skrivprocessen i skolan och om detta hjÀlper elever i deras arbete med texter. För att fÄ svar pÄ mina frÄgor har jag studerat litteratur i Àmnet och genomfört en mindre undersökning dÀr jag provade teorierna pÄ en grupp elever. DÀrefter genomförde jag intervjuer med eleverna för att fÄ veta vad de tyckte om arbetssÀttet. Resultatet av intervjuerna pekar pÄ att skrivprocessen Àr en modell som hjÀlper de flesta elever men krÀver övning och förstÄelse för hur man kan bli hjÀlpt. Dessutom anser jag att varje lÀrare behöver utveckla en personlig modell som passar för dennes undervisningssyfte och grupp elever..

?Photograph the ugly stuff? : En underso?kning av William Egglestons fotografiska arbete.

I denna uppsats presenteras vad jag kommit fram till genom underso?kning av William Egglestons fotografi. Jag har fra?mst studerat motiv och teknik i hans fotografiska arbete samt vad han inspirerats av. Jag har influerats av Egglestons i den visuella gestaltning som jag arbetat med parallellt med min underso?kning.Eggleston arbetar efter konceptet ?The democratic camera? vilket inneba?r att han fotograferar saker i sin omgivning utan kulturell va?rdering.

"Om individen mÄr bra, mÄr organisationen bra" : En studie av hur en organisations hÀlsofrÀmjande arbete uppfattas av anstÀllda

Studien handlar om hÀlsofrÀmjande arbete i en organisation kallad organisation X. Syftet med denna studie Àr att utifrÄn Antonovskys begrepp kÀnslan av sammanhang (KASAM) utveckla kunskap om hur en organisations hÀlsofrÀmjande insatser stÀmmer överens med hur personalen uppfattar det hÀlsofrÀmjande arbetet. En eventuell skillnad mellan organisationens insatser och personalens uppfattning Àr viktig att uppmÀrksamma, dÄ de insatser som görs frÄn organisationens sida Àr tÀnkt att frÀmja medarbetarnas deltagande i det hÀlsofrÀmjande arbetet och utifrÄn de förutsÀttningar som finns i organisationen.Jag utgÄr frÄn Antonovskys KASAM och anvÀnder mig av begrepp som KASAM, hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet, stressorer, salutogenes, patogenes och hÀlsofrÀmjande ledarskap.  Empirin bestÄr av intervjuer med anstÀllda i organisation X. Resultatet har delats in i tvÄ delar, en del som handlar om personalavdelningens uppfattning om det hÀlsofrÀmjande arbetet i organisation X och en del om de anstÀlldas uppfattning om organisationens hÀlsofrÀmjande arbete.  SjÀlva analysen som genomförs Àr indelad i olika rubriker. Den slutsats som dras i studien Àr bl.

FrÄn sagor och höglÀsning till samtal och estetik

SammanfattningDet hÀr Àr en tur i sagans land, dÀr jag visar er vad pedagogerna anvÀnder höglÀsning av sagor till och vilka syften som Àr bakomliggande. Genom litteraturen fÄr ni en bild av vad höglÀsning av sagor skapar, hur sagoarbete bör ske enligt författarna och arbetets syfte. Jag har valt att anvÀnda metoden intervju med tvÄ pedagoger i en förstaklass. Resultatet i min metod d.v.s. mina intervjuer visar de tvÄ pedagogernas arbete med höglÀsning av sagor och deras Äsikt om vad höglÀsning av sagor kan ge till barnens utveckling.

Pedagogiskt arbete med matematik och bild pÄ förskolan

Arbetet belyser förskolepedagogernas förhÄllningssÀtt till matematik och deras sÀtt att uppfatta bild som ett pedagogiskt hjÀlpmedel i arbetet med matematik pÄ förskolan.UtgÄngspunkten för arbetet utgörs av LÀroplanen för förskolan Lpfö 98 och den vetenskapliga litteraturen inom omrÄdet. Den empiriska delen bestÄr av en undersökning som omfattar en enkÀt och intervjuer med förskolepedagoger samt intervjuer med förskolebarnen och förslag pÄ nÄgra aktiviteter som exemplifierar tillÀmpningen av bild i arbete med matematik pÄ förskolan. Undersökningen tyder pÄ att bilden har en viktig roll i det pedagogiska arbetet pÄ förskolan, men trots det anvÀnds den relativt lite i samband med matematik..

Strategiskt hÀlsoarbete i organisationen - ?Vi som redan arbetar med personalhÀlsan??

OhÀlsan Àr ett ökande problem i samhÀllet. Den leder bland annat till ökad sjukfrÄnvaro vilket leder till ökade kostnader för sÄvÀl företagen som samhÀllet. Arbetsplatsen anses vara en viktig arena för att förebygga den ökade ohÀlsan vilket gör det viktigt att fÄ företagen att satsa pÄ hÀlsofrÀmjande ÄtgÀrder. UpprÀttandet av ett strategiskt hÀlsoarbete innebÀr mer arbete för företaget och för ett redan arbetsbelastat företag kan detta ses som en pÄfrestning. För att hÀlsoarbetet ska kunna implementeras och fÄ genomslagskraft, gÀller att kostnaderna och arbetsbelastningen inte Àr alltför stora för företaget.

Utvecklingssamtal

Syftet med detta arbete Àr att försöka ge en inblick i hur utvecklingssamtalet upplevs av personer med olika anknytningar till skolan. Personerna i frÄgan bestÄr utav vÄrdnadshavare och lÀrare. Arbetet kommer att skildra vad vÄrdnadshavarna upplevt och hur de vill att ett utvecklingssamtal ska gÄ till. Det tas Àven upp hur utvecklingssamtalen har utvecklats genom tiderna och vilken roll det har nu i skolan. Mina avsikter med detta arbete Àr Àven att se vad de olika styrdokumenten sÀger om utvecklingssamtal.

Startpunkt Österlen och Nya broar - En utvĂ€rdering av tvĂ„ samverkansprojekt för arbetslösa ungdomar

Uppsatsen Ă€r en utvĂ€rdering av Startpunkt Österlen och Nya broar som Ă€r tvĂ„ arbetsmarknadsprojekt för arbetslösa ungdomar i Tomelilla och Simrishamn, respektive Skurup, Sjöbo och Ystad. Projekten drivs i samverkan mellan frĂ€mst arbetsförmedling, och kommun, och syftar till att under ett visst antal veckor kartlĂ€gga och utbilda deltagaren och coacha denne till arbete. UtvĂ€rderingen har en bred ansats och har fyra olika frĂ„gestĂ€llningar som alla fokuserar pĂ„ olika delar av projekten. Den första frĂ„gestĂ€llningen undersöker hur mĂ„nga som har fĂ„tt arbete. Den andra hur deltagare har upplevt projekten och resultatet av sitt deltagande.

Handikappkoden och dess inverkan pÄ individens liv.

Denna uppsats handlar om arbetshandikappkodning som Àr det system arbetsförmedlingen anvÀnder sig av för att möjliggöra vissa arbetsmarknadspolitiska ÄtgÀrder för personer med nedsatt arbetsförmÄga. Uppsatsens syfte var att synliggöra hur denna kodning inverkat pÄ individens liv pÄ vÀg till arbete, men ocksÄ hur kodningen har pÄverkat övriga livet, positivt eller negativt. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgor genomförde vi fem temabaserade intervjuer. Respondenterna var alla mÀn mellan 30 och 50 Är och alla hade en eller fler koder. Som underlag för analysarbetet anvÀnde vi oss av Erving Goffmans stigmateori.

<- FöregÄende sida 47 NÀsta sida ->