
Sökresultat:
483 Uppsatser om Turism - Sida 22 av 33
Glasriket : - Mer än bara glas
Uppsatsen behandlar ämnet destinationsutveckling på en landsbygdsdestination och vad som krävs av en destination och dess aktörer för att lyckas med utvecklingen. Syftet med denna studie är att undersöka vilka faktorer som är viktiga för att regionen Glasriket ska utvecklas som destination. För att besvara uppsatsens syfte har författarna använt sig av en kvalitativ forskningsmetod där fem aktörer i Glasriket intervjuades om destinationsutvecklingen i Glas-riket. Intervjuresultatet visade att informanterna är medvetna om de brister som hindrar Glas-riket från att utvecklas. Framförallt anser aktörerna i Glasriket att det finns potential att ut-veckla destinationen genom att bredda bilden av att Glasriket inte endast innefattar glas.Idag utgör glas den främsta anledningen till att besöka Glasriket.
Hållbart Gotland : en kvalitativ studie om turismplanering och hållbar utveckling
Avsikten med denna uppsats var att undersöka och ta reda på vad hållbar Turismutveckling innebär för Gotland och hur Turism mer specifikt påverkar Gotlands arbete med att ernå en långsiktig och hållbar utveckling. Mina frågeställningar blev därför:1. Finns det en gemensam definition för hållbar Turismutveckling på Gotland, och hur ser den då ut?2. Hur ser arbetet med att skapa en hållbar Turismutveckling på destination ut mer specifikt?3. Är/utgör Turismen och Stockholmsveckan ett potentiellt hot mot hållbar utveckling för destinationen i allmänhet?4. Om så, är detta något som destinationens aktörer och intressenter har tagit i beaktning och vilka åtgärder finns/görs för att motverka detta?För att besvara dessa frågor har jag genomfört en kvalitativ fallstudie innehållande intervjuer och granskning av diverse litteratur inom ämnet. Informationen har sedan analyserats utifrån mina valda teoretiska utgångspunkter vilka bland annat behandlar hållbar Turismutveckling med utgångspunkt ur ekonomisk, ekologisk och sociokulturell hållbarhet, såväl allmänt som specifikt för Gotland. Jag har bland annat kommit fram till att Gotland idag har en relativt god syn på vad det innebär att arbeta mot en hållbar Turismutveckling, vilken även kan ses i deras utvecklingsprogram, arbeten och satsningar inom regionen.
Sverige - guldstjärnan på polska turistens himmel : En studie i svenska turistnäringens arbete för att nå polsk marknad
This essay started with a describing of Vision2020 that aims to get incoming tourism doubled and to make global travellers choose Sweden as their destination at the first place. Furthermore, we discuss those 12 priority markets that a Swedish leading communications company in the tourism Visit Sweden puts effort and promotes. Poland was not on the list of the selected countries. With our research we aim to show that the Polish market has potential. Compelling factors point to that Sweden and Poland are neighbour countries with good transport connections and, not least, that the countries have long historical relationships with each other.
Ett annorlunda möte - mötesindustrins omvandling i den nya ekonomin
Problem:Den nya ekonomins satsning på det framtida ?upplevelselandet Sverige? har påverkat mötesindustrin, som har fått högre krav på sig att allt oftare lansera nya mötesidéer. Mötesleverantörerna satsar idag på nyskapande och annorlunda mötesrum. Vi ser en motsättning i mötesleverantörernas satsning och kundernas uteblivna efterfrågan på det nya utbudet. Syfte: Vårt syfte är att undersöka på vilket sätt mötesleverantörers värdeerbjudande har influerats av den nya ekonomin.
Från naturkatastrofdrabbat kaos till rofylld solpaus : En studie om hur reseföretag marknadsför en krisdrabbad destination
Syftet med vår studie är att först ta reda på hur reseföretag har han-terat en katastrofsituation på en destination för att sedan kunna hitta strategier som ter sig lämpliga kring marknadsföringsarbetet för att locka tillbaka resenärer till den drabbade destinationen. Vi har valt att fokusera vår uppsats kring tsunamikatastrofen 2004 och hur olika reseföretag har gått till väga för att vinna tillbaka sina kunders förtroende.Vi har i denna uppsats valt att använda oss utav en kvalitativ me-tod med en abduktiv och fenomenologisk ansats då vårt syfte är att undersöka fenomenet tsunamikatastrofen 2004 i Thailand och ta reda på hur reseföretag har hanterat katastrofsituationen. Den abduktiva ansatsen har varit central under arbetets gång då vi har kompletterat teorin allt eftersom empirin vuxit fram. Vår empiri består av fem stycken kvalitativa intervjuer med personer som har stor erfarenhet och kompetens inom det undersökta området.Vi har utgått från en modell som förklarar hur återhämtnings-processen för en destination bör gå till och implementerat denna modell på reseföretag. De marknadsföringsfaktorer som vi under uppsatsens gång sett vara extra vitala är relationen med kunder samt relationen med media för att kunna återhämta sig efter en kris.
Turism och marknadsföring i Torsby kommun
SammanfattningCorporate Social Responsibility, CSR, är ett samhällsengagerat arbetssätt som får allt större utrymme hos organisationer och företag, både i investerat kapital och investerade resurser. Studier som gjorts inom ämnet tyder på att CSR-arbetet gått från att vara ett välgörenhetsarbete till att mer och mer formas till en vinststrategi hos de företag som engagerar sig i arbetssättet. Ett välformulerat och uttalat CSR-arbete kan bidra till många organisations- och samhällsvinster så som ökad attraktivitet, stärkande av varumärket och ett blomstrande samhälle. Med detta i åtanke formades ett önskat studieobjekt där utgångpunkten landade i sociologiska resonemang om socialkonstruktivism. Syftet med arbetet var att genom en narrativ analys undersöka hur CSR-arbete fungerar som en del utav företags berättelser om sig själva.
Samverkan pågår - välkomna in! Samverkansproblem för chefer/ledare i nätverksorganisationer
Problem: I den globaliserade värld vi lever i är den generella uppfattningen att samverkan är ett konkurrensmedel för företag. Det råder dock brist på explicit teoretiskt förankrade studier som kritiskt analyserar samverkan och dessutom handlar mycket av dagens samverkansforskning om det intraorganisatoriska perspektivet. Detta ser vi som ett problem då företag i dagens samhälle arbetar alltmer i nätverk. Att företag bildar nätverksorganisationer kan nämligen leda till intressekonflikter då flera olika intressen ska sammanlänkas, vilket kan vara problematiskt för chefen/ledaren.Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka vilka samverkansproblem chefer/ledare kan komma att konfronteras med i en nätverksorganisation.Metod: Syftet ska uppnås genom att empiriskt studera och analysera nätverksorganisationen Kristianstad Airports samverkan. Metoden vi använder oss av är en intervjubaserad kvalitativ fallstudie.Resultat: Det största problemet för en chef/ledare på Kristianstad Airport är att en av organisationerna är politiskt styrd.
Turismens inverkan på inflyttning till en ort : En studie av orten Kisa, Kinda kommun
Today, the tourism sector is the fastest growing industry in the world and also includes one of the foremost for instance in the number of work and added tax. The sector entails a lot of positive factors but also negative consequences, such as overexploitation and wear on natural areas. However, even the visitor industry contributes to smaller localities boost by creating new jobs where depopulation occurs. This study focuses on the town Kisa in Kinda Municipality. The purpose of the study is to highlight the importance of tourism for migration to a town and to show the importance of developing sustainable destinations.In the results of this study it emerges that more job opportunities are requested by respondents for increasing Kisas attractiveness.
A Chicken and Egg Question : En jämförelsestudie mellan Stockholms skärgård och de grekiska Kykladernas infrastrukturella utveckling, ur ett turismperspektiv
Denna uppsats avser att jämföra den infrastrukturella utvecklingen mellan Stockholms skärgård och de grekiska Kykladerna. Syftet är att undersöka hur viktig infrastrukturen, med fokus på transport, är för en destinations utveckling. Uppsatsen grundas på idén om att Stockholms skärgård inte lyckats utvecklats till en lika självklar destination som Kykladerna, trots den liknande geografiska strukturen. Vi satte oss in i ämnet genom att dels studera tidigare forskning och dels genom att utföra ett antal ?elitintervjuer?.
Reserelaterade produkter och varumärken : En studie om utveckling av produktutbud inför charterresor
This study examines whether it would be profitable for travel distributors in the charter to expand its offerings to other travel related products, and also the products that are in demand. We are also studying the role that brand has for customers' choice of travel.According to Hellman, e-commerce is to be preferred since it is competitive because it gives the travel distributors the opportunity to lower down prices. Therefore, we also investigated the proportion of respondents who would consider buying these travel-related goods through the travel distributors? websiteIn support of this study, is a survey with a population of 100 charter travellers. Respondents are divided into two groups where the first group consists of people who have booked their trip in stores, and the other via the Internet.
Slumturism ? Att hjälpa eller stjälpa : En fältstudie i Kapstadens townships
SlumTurism är ett begrepp som används för guidade turer som reser till fattiga områden. SlumTurism finns på flera ställen i världen, bland annat i Sydafrikas townships, där specialsydda resor tar turister till det segregerade områdena vid namn townships. Kritiken är delad och säger att företagen oftast är utomstående där pengarna inte genererar tillbaka till samhället och invånarna blir förödmjukade av turister. Arrangörerna säger däremot att de informerar turisterna om hur verkligheten ser ut och att Turismen ger arbetstillfällen. Studien fokuserar på lokalinvånarna och townshipTurism i Sydafrika.
Attraktiva kryssningsdestinationer - ur ett klusterperspektiv
Kryssningsindustrin är en dyna-misk bransch som är under ständig förändring och utveckling. Branschens stora problematik är avsaknaden av en färdigproducerad produkt på kryssnings-destinationerna. Alla människor, platser, företag och organisationer som kryssnings-resenären kommer i kontakt med på destinationen är med och påverkar resenärens helhetsintryck. Detta innebär att samverkan mellan olika aktörer är nödvändigt för att skapa en attraktiv och konkurrenskraftig kryssningsdestination. Samverkan genom kluster handlar om att tillsammans nå gemensamt uppsatta mål och visioner, samt att ta tillvara på de olika resurser, människor och relationer som interagerar på en kryssningsdestination.
Träning, svett och solsken : en studie om resenärens motiv till att välja en träningsresa
A new type of chartered holiday, fitness holiday, has evolved during the last years and has also been mentioned in different media channels. Despite this, fitness holiday is a relatively new and unexplored phenomenon, which caught our interest to further explore this. The desire to travel on a holiday of this type has also increased. Therefore, a study about this particular phenomenon with focus on the traveler?s motives behind the choice to go has been done.It?s a qualitative study and most part of the data has been collected during a field study to Playitas Resort, Canary Islands.
"Så nära men ändå så långt borta" : ? en studie om hållbar destinationsutveckling på Sandhamn
Sustainable destination development has in recent years become an increasingly important concept for tourism destinations. A destination must take into account the environment if it wants to continue being a successful tourism destination in the future. This essay investigates what needs to be developed on theislandofSandhamnfor that the destination can be more attractive in the off season and how the players on Sandhamn integrate to develop Sandhamn in a sustainable manner. One market research and interviews with five different players were made. Through these interviews grew an understanding for how the cooperation between the municipal and the private party looks like and how the history of Sandhamn is the foundation for the islands tourism development.
Ekoturismens inverkan på miljömässiga attityder och beteenden : En kvalitativ studie om individers erfarenhet av valskådning
The purpose of this study is to examine if the experience of whale watching can lead to increased knowledge of environmental problems. We also want to find out whether increased knowledge in turn could lead to changing environmental attitudes and behaviors. The theoretical framework consists of theories about sustainable tourism, ecotourism and responsible environmental behavior. The paper also has a section where previous research on ecotourism impacts on behavior and attitudes is discussed and subsequently addressed in the analysis section.Data has been collected through a case study where seven semi-structured interviews were conducted with individuals who participated in whale watching. The results show that all respondents had greater knowledge of whales by their experiences, the degree of knowledge was due to respondents' prior knowledge.