
Sökresultat:
309 Uppsatser om Truth bias - Sida 13 av 21
"Facing the naked truth - on the road from Goodbye Old Self to Hello New Me..." : En litteraturstudie som belyser kvinnors upplevelser av sin förändrade kropp vid bröstcancer
Bakgrund: Den vanligaste cancerformen hos kvinnor i Sverige är bröstcancer. Varje dag insjuknar 15 ? 20 kvinnor. För bröstcancer finns olika behandlingsprinciper: Kirurgi, strålbehandling, hormonell- samt cytostatikabehandling. Bröstcancerbehandling för kvinnor innebär såväl fysiska och psykiska svårigheter som resulterar i en förändrad kroppsuppfattning.
Organisationskultur ur säkerhetsperspektiv ? en fallstudie utifrån Cultural Theory
The aim of this master?s thesis is to identify differences and similarities, regarding security, in two goods terminals in an organisation in the transport and goods sector. In this thesis we use Cultural Theory as an analytical instrument to investigate organizational culture, as seen from a security perspective. Cultural Theory is a theory seen from two perspectives, the stable perspective and the mobile perspective. These two perspectives concentrate on different research areas.
Analys av institutionell kapitalförvaltning: Stiftelserna som bildades ur de forna löntagarfonderna
This paper studies the research foundations created in 1994 from the former wage earners? funds out of a portfolio management point of view. Firstly it describes the seven largest foundations and their different portfolio management structures. Secondly it analyses the performance of these foundations measured as the intercept, Jensen?s a, in a linear regression of the excess returns of a portfolio versus a proxy for the market, as well as the Sharpe-ratio.
En studie av sambandet mellan kvarstående bias och kostnad vid selektiv granskning i undersökningen Kortperiodisk Sysselsättningsstatistik : Analys av parameterval i verktyget Selekt
Det har pågått ett intensivt utvecklingsarbete på Statistiska Centralbyrån (SCB) under de senaste åren i syfte att standardisera och effektivisera statistikproduktionsprocessen. I detta utvecklingsarbete har fokus främst riktats mot processerna insamling och granskning. Ett flertal studier har visat att det finns potential att reducera granskningens omfattning samtidigt som den övergripande kvaliteten i undersökningarna bibehålls. För att uppnå detta krävs att nya arbetssätt, metoder och verktyg utvecklas och implementeras.Den traditionella ansatsen på SCB har varit att i granskningsprocessen försöka hitta och rätta alla databearbetnings- och mätfel. Ingen skillnad har gjorts mellan stora och små fel eller om felen har någon effekt på statistiken eller inte.
Thinking more like a client. : Designfaktorer som påverkar valet av tjänsteföretag.
Companies in the western world can no longer compete by using traditional means such as product and price since the commerce of services continually grows. To avoid similarity and increase competitive advantages modern companies have to be more specified. The competition between companies has increased and customers are harder to reach. Customers of today can afford luxury but trend indicates that originality, identity, and status are more important than factual needs. Products created and consumed at the same time within the service market are often very homogenous (similar).
Primär eller sekundär söktjänst? En effektivitetsstudie av söktjänsten Google och metasöktjänsten Dogpile
This thesis examines the retrieval effectiveness of two Web search engines. The two search engines are chosen to represent two different types Google as a broad general search engine and Dogpile as a broad general metasearcher. Twenty queries have been used and the first twenty hits for each query were evaluated for relevance. The queries were invented by the authors, based upon their interests and information needs. They were expressed in a general manner, by using one or several keywords, in accordance with the simple search mode available for each search engine.
Jag är hel! Detta ska ingen ta ifrån mig. En berättelse om drogupplevelser
The aim of this study is to highlight drug experiences and the significance our interviewee?s ascribe to their drug experiences in conjunction to their everyday lives. In the concluding chapter of this study we have used the collective experiences of the participants to allow us to engage in a dialogue of why it is important to acknowledge the attributes and needs an individual attaches to his/her perspective drug in the field of social welfare in Sweden. Symbolic Interactionism as a theoretical approach is used as the framework for understanding responses of participants in this study. The word ?experience? is a comprehensive concept for the sensations that an individual feels.
"All photographs are accurate, none of them is the truth" : En kritisk diskursanalys av Veronica Palm och Filippa Reinfeldts relationsskapande på Instagram
All kommunikation, inklusive den politiska, förändras i och med de sociala mediernas framväxt. De erbjuder alternativa kommunikationsvägar till traditionella massmedier och torgmöten. I denna uppsats har de två svenska politikerna Veronica Palms (S) och Filippa Reinfeldts (M) relationsskapande via det visuella sociala mediet Instagram granskats. Utifrån teorier kring mediernas logik, medialisering, privat och offentligt, det växande förtroendet kring att bilder visar verkligheten samt visuell kommunikation har politikernas bildflöden analyserats utifrån kritisk diskursanalys (CDA) och semiotik. Deras två bildflöden skiljer sig delvis åt då Palm tar större delen av bilderna som publiceras själv, ofta närbilder på saker i sin omgivning, medan Reinfeldt istället låter sig bli fotograferad i halvbild.
Är "no news" verkligen "good news"? : En studie av hur tre svenska webbtidningar rapporterar om fem konflikter och hur teorierna CNN-effekten och Stealth Conflicts kan förklara detta
Is there any truth in the saying ?no news is good news? or is there a reason to question whether media actually do reflect the world?s worst conflicts proportionally? The communication technologies have seen major developments in recent years, and more and more people choose to read their news on the Internet. With smartphones and other devices, one could imagine that there would be easier to cover more conflict areas than ever ? but is this what has happened?In this study we aimed to investigate how three chosen Swedish newspapers reflected five of the on-going conflicts of 2012 and how this can be explained with the theories; the CNN effect and Stealth Conflicts. We started out with studies of the two theories.
Jämförande analys mellan svenska och portugisiska reklambyråer. : Saker som är bra att veta om man ska arbeta som grafisk formgivare i Sverige eller i Portugal
If you move from Sweden to Portugal to work as an Art Director at an Ad agency, there are certain things you ought to know. Perhaps even before you decide to move. There are a lot of things that are quite different if you compare Portugal to Sweden, not only the language, but also the design, software, working hours and much more. You have for example two month with double salary, you work till six p.m. and when it comes to maternity leave, you have 100% compensation with no taxes the first four months of every pregnancy.
Service Management - har banken lyckats möta kundernas efterfrågan vad gäller utbud och kvalitet?
Syfte: Identifiera vad befintliga företagskunder vill ha för service. Detta för att banken ska behålla och vårda sina kunder samt skapa konkurrensfördelar.Metod: För att komma fram till svaret på vår problemformulering använder vi oss av intervjuer, enkäter och företagsbesök. Informationen vi får fram ur dessa jämför vi sedan med våra teorier.Slutsats: Kristianstads Sparbank har i nuläget ett serviceutbud som stämmer väl överens med vad deras företagskunder efterfrågar. Banken har lyckats väl med sanningens ögonblick då företagen generellt ger höga medelbetyg på den service som banken erbjuder. De mest intressanta slutsatserna har vi kunnat dra utifrån kommentarerna på enkäten.
Tid kontra pengar - Goal-gradient effekt vid valet mellan nettonuvärdesmetoden och återbetalningsregeln
Syftet med denna uppsats var att studera om det finns en målgradient vid
investeringsbedömning som medför en preferens för alternativ med kort
återbetalningstid och snabba belöningar.
Vi valde att genomföra denna studie med hjälp av en kvantitativ ansats, då vi
genomförde ett experiment med studenter vid Blekinge Tekniska Högskola. Detta
motiverar vi med att utifrån vårt syfte och vår teoretiska referensram, ger det
oss störst möjlighet att generera ett intressant och relevant resultat.
Vårt resultat visar tydligt att beslutsfattare föredrar att använda
återbetalningsregeln före nettonuvärdesmetoden i en beslutssituation, och
därmed ett fokus på tidsaspekten och när en investering är återbetald. 81 % av
våra respondenter valde tidsalternativet i minst ett av de två casen.
När kompetensen styr: en undersökning om stereotypaktivering i urvalssituationer
Denna uppsats undersökte stereotypers inverkan på tre steg i en urvalsprocess: utformande av kravprofil, bedömning av sökande utifrån cv och anställningsintervju och slutligt anställningsbeslut. Studien utgick, med stöd av teorier om stereotypkonstruktion och social identitetsteori, ifrån att en kompetent utgruppsmedlem främst diskrimineras med hänvisning till brister i social kompetens. Hypoteserna var för det första att stereotyper om invandrare skulle bidra till högre krav på social kompetens i kravprofilen om gruppen av sökande var etniskt blandad jämfört med om denna bestod av enbart svenskar, och för det andra antogs denna skillnad därefter leda till en stereotyperad bedömning av de sökande och ett diskriminerande anställningsbeslut. Efter pilotstudier lades också hypotesen till att personer som är måna om att inte skatta sökande fördomsfullt ändå skulle tro att andra var benägna att göra det, vilket antogs påverka anställningsbeslutet. Ingen av hypoteserna fick stöd i resultaten.
Upplevelser av terapeuters allianspåverkan - Kritiska incidenter i psykoterapi
Enligt många psykoterapiforskare förklarar arbetsalliansen en stor del av variansen i behandlingsutfallet. Tidigare kvantitativ forskning anger att variationer av terapeutens egenskaper, personliga drag och interventionsteknik stärker eller hindrar arbetsalliansen. Denna undersöknings syfte var att explorativt undersöka terapipatienters egna uppfattningar av alliansförknippade faktorer. Nio patienter i pågående psykoterapi intervjuades med Critical Incidents Technique. Tematisk analys resulterade i tre huvudkategorier av allianskopplade faktorer: Inom Stärkande faktorer betonades terapeutens strukturansvar, villkorslösa värme och respekt, auktoritet, förmåga till känslohantering och medvetandegörande.
Internkommunikation hos en mobiloperatör : ? en studie av motivation och upptagningsförmåga av information hos butikschefer
AbstractTitle: Internal Communication at a large mobile operator (Internkommunikation hos en mobiloperatör - en studie av motivation och upptagningsförmåga av information hos butikschefer)Number of pages: 43Author: Helena IsakssonTutor: Peder Hård af SegerstadCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Fall term 2006University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala University.Purpose/Aim: The purpose of this essay is to gain an insight in how a corporations store managers motivation affects the degree of information they absorb from information channels.Material/Method: The method that had been used in this essay is quantitative. It is based around a questionnaire aimed towards store managers and consequently used it to run regression analysis using the software package SPSS.Main results: The main result of the essay is that the motivation among store managers is positively related to the degree to which they absorb information. Thus, a possible problem exists for the corporation in that they need to make sure that the store managers are and stays motivated. Further, it seems that the longer a store manager has been employed by the corporation the less information is absorbed. The reader should although interpret the results with caution, since the limited sample could bias the estimates.Keywords: Internal communication, organizational communication, motivation, information, information channels and absorption of information..